استانی 04:00 - 01 آبان 1393
در دبیرستان‌های دخترانه دوره اول و دوم صورت می‌گیرد
طرح آهن‌یاری دختران دبیرستانی دوره اول و دوم نواحی دو و چهار آموزش‌ و پرورش شیراز، به همت مرکز بهداشت شهدای والفجر آغاز شد.

آغاز اجرای طرح آهن‌یاری در نواحی 2 و 4 آموزش ‌و پرورش شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، با توجه به اهمیت کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن و عوارض شایع آن به‌ویژه در دختران نوجوان و بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، امسال نیز مانند سال‌های گذشته با شروع مهرماه مقدمات طرح آهن‌یاری در مدارس دخترانه دوره اول و دوره دوم دبیرستانی آغاز شد.

برای اجرای این طرح، تمام دانش‌آموزان و کارکنان مدارس زیر پوشش نواحی دو و چهار آموزش‌وپرورش شیراز در مورد اهمیت آهن‌یاری، عوارض ناشی از کم‌خونی فقر آهن و راه‌های پیشگیری از آن توسط رابطان تغذیه در سطح مراکز بهداشتی درمانی شیراز آموزش دیدند.

پس از اتمام آموزش‌ها، در این طرح بالغ‌بر 34 هزار و 875 دانش‌آموز دختر در مدت 16 هفته متوالی، هر هفته یک قرص آهن دریافت می‌کنند.

آهن یک ماده مغذی موردنیاز برای ادامه حیات است و کم‌خونی ناشی از کمبود آن عوارض بسیار نامطلوبی در شخص ایجاد می‌کند، به‌ویژه در دختران نوجوان به علت جهش رشد نوجوانی، افزایش حجم سلول‌های قرمز خون و به جبران آهن ازدست‌رفته در سیکل ماهانه نیاز به آهن افزایش می‌یابد.

با اجرای طرح آهن‌یاری و ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدرسه، می‌توان علاوه بر رفع نیازهای بدن به این ماده مغذی مهم از عوارض شایع ناشی از کمبود آن از جمله کاهش ضریب هوشی، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و تغییرات رفتاری اعم از بی‌تفاوتی، خستگی و بی‌حسی، گوشه‌گیری، عدم فعالیت و تحرک بدنی در دانش‌آموزان دختر، پیشگیری کرده، همچنین موارد مشکوک به کم‌خونی را نیز شناسایی و برای تشخیص و درمان ارجاع داد.

این طرح به همت واحد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر و باهدف جلوگیری از کم‌خونی‌های ناشی از فقر آهن و عوارض آن در حال اجرا است.


5018658
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است