سیاسی 01:00 - 25 آذر 1397
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مجلس شورای اسلامی باید از تصویب قوانینی که قابلیت اجرایی شدن ندارد فاصله گرفته و به سمت نظارت حرکت کند.

هاشم‌زایی: امروز مهم‌ترین وظیفه مجلس نظارت است

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت تمرکز مجلس شورای اسلامی بر بعد نظارت، بیان کرد: اوایل انقلاب شرایط ایجاب می‌کرد تا قانون‌گذاری به میزان بالایی انجام شود، اما اگر امروز قانون‌گذاری پارلمان ایران را با پارلمان‌های دنیا مقایسه کنیم می‌بینیم که امروز انواع قوانین در پارلمان ما تصویب می‌شود که بعضا حتی قابلیت اجرا ندارد.

وی اظهار کرد: با توجه به نظارت‌های شورای نگهبان روند قانون‌گذاری طول می‌کشد و به شکلی نظر اکثریت مجلس شورای اسلامی نسبت به قوانین کمرنگ می‌شود. بنده تصورم این است که نظارت بر قوانین باید به گونه‌ای باشد که خلاف شرع و خلاف قانون اساسی نباشد نه این‌که با اضافه کردن یک واو یا کم کردن آن مدت‌ها این قانون در بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان سرگردان باشد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد بنده بر این است که مجلس شورای اسلامی دو بعد مهم دارد؛ یک بعد آن قانون‌گذاری و یک بعد آن نظارت است. امروز مهم‌ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی بعد از ۴۰ سال نظارت است. چقدر مجلس شورای اسلامی باید قانون تصویب کند و اجرا نشود؟ از سوی دیگر عامل اصلی اجرا نشدن قوانین صرفا دولت‌ها نیستند، بلکه برخی از قوانین آن‌قدر سطح کارشناسی ضعیفی دارند که قابلیت اجرایی شدن ندارند. به عنوان مثال ما در برنامه پنج ساله تصویب کردیم که در ظرف سه سال باید بافت‌های فرسوده نوسازی شود. با چه مکانیزم و اعتبارات و برنامه‌ای این کار شدنی است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یا در برنامه پنج ساله دیده می‌شود که صنایع باید نوسازی شود. آیا صنایعی که بعضا ۸۰ سال کار کرده‌اند نوسازی آن‌ها به این سادگی است؟ اعتقاد بنده بر این است که مجلس شورای اسلامی باید طرح‌ها را به صفر برساند و دولت نیز فقط در لایحه‌های کلیدی و ضروری را به مجلس شورای اسلامی بیاورد.

وی اظهار کرد: این‌که ما هر روز بخواهیم قوانین تصویب کنیم قطعا از بعد نظارت جا خواهیم ماند. از نظر من اکثر نمایندگانی که نوعا با رای مردم به مجلس شورای اسلامی می‌آیند در بعد اجرایی ضعیف هستند.

وی افزود: در تمام کشورهای دنیا نمایندگان مجلس پس از کسب تخصص‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و فعالیت و انجام کارهای اجرایی به پارلمان راه می‌یابند. ما نیز نمایندگانی داریم که سوابق اجرایی خوبی دارند اما اکثر نمایندگان در ۴۰ سال گذشته بعد نظارتی قوی نداشته‌اند.

هاشم زایی تاکید کرد: یکی از دلایل اجرایی نشدن قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این است که خود نمایندگان کار اجرایی چندانی انجام نداده‌اند و بنابراین قوانینی نیز تصویب می‌کنند که قابلیت اجرایی ندارند. تصویب قوانینی که قابلیت اجرایی شدن ندارند زمینه‌ی قانون‌گریزی و ترویج آن را فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر بعد نظارت استصوابی و رد صلاحیت‌هایی که شامل نمایندگان می‌شود باعث شده خیلی از افرادی که قابلیت اجرایی دارند پا به میدان نگذارند یا به نوعی از قطار مجلس شورای اسلامی در گردنه پیاده شوند. این امر باعث شده امروز ما کمبود نیروهای اجرایی و کارشناس داشته باشیم.

انتهای پیام


10000876
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نهضت ملی شدن نفت در روز‌هایی شکل گرفت که ایران بزرگترین تولیدکننده نفت خاورمیانه بود و حرکت مصدق در آن دوره برای کوتاه کردن دست استعمار در جهت حفظ منابع منافع کشور بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منصوری گفت: هیچ اقدام مشخصی برای مهار وضعیت غزه نه تنها به صراحت مطرح نمی‌شود بلکه عملی هم انجام نشده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از تأیید صحت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی این شورا خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» به تازگی تصویری از قاب شبکه خبر منتشر شده که در زیرنویس آن ادعا شده فردی به نام دکتر رضا جباری در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان به پیروزی رسیده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وحشیانه رژیم صهیونیستی در حمله به بیمارستان شفا در نوار غزه و اشغال آن را شدیدا محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اهمال در تامین امنیت غذایی جامعه را تخلف و خسارت غیرقابل جبران تلقی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع سوریه با سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از صحت انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تمامی حوزه‌های انتخابیه خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۱ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» در آستانه حلول سال نو خورشیدی، فرمانده کل ارتش ایران دل‌نوشته‌ای برای قدردانی از سربازان در حراست از حدود و ثغور مرز‌های ایران اسلامی منتشر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است