فرهنگی‌هنری 15:25 - 27 آذر 1397

دومین جایزه «پژوهش سینمایی سال» در پایان راه

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال ظهر امروز سه‌شنبه ۲۷ آذرماه با حضور حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره ملی فیلم فجر در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری گفت: ابتدا لازم می‌دانم هفته پژوهش را به پژوهشگران تبریک بگویم. وظیفه خودم ‌می‌دانم از همه کسانی که در برگزاری دومین دوره این رویداد زحمت کشیدند، از استادان دانشگاه، از هنرمندانی که از پژوهش بهره می‌برند یا پژوهش می‌کنند، از مجموع داوران، شورای علمی پژوهشی و مهندس حیدریان که تلاش بسیار کرد تا پژوهش در سینمای ایران به صورت سازمان یافته دنبال شود تشکر کنم. از حسین انتظامی هم که این نگاه را داشت تا ما این مسیر را پرقدرت دنبال کنیم، تشکر می‌کنم.

وی افزود: تردید نداریم که سینمای ایران اگر متکی‌بر فعالیت‌های پژوهشی نباشد، مسیر آینده را نمی‌تواند به خوبی طی کند و امیدوارم با حضور شما عزیزان پژوهشگر فضایی برای پیشروی پرقدرت سینمای ایران در این مسیر فراهم شود.

در ادامه روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما اظهار کرد: طبیعی است که من هم مانند سایر همکارانم در سازمان سینمایی از اینکه این رویداد مهم در ظرف مدت کوتاه، اعتبار و جایگاهی در نظام سینمایی ایران پیدا کرده خوشحال باشم. همینطور خوشحالم که مدرسه ملی سینمای ایران که اساسا با دلایلی از این دست یعنی پر کردن کاستی‌های پژوهش، پا به عرصه وجود گذاشته، در این رویداد مهم نقش داشته است.

وی افزود: چند سوال می‌پرسم و از شما می‌خواهم به آن فکر کنید. از چه زمانی، چطور و به چه دلایلی سینمای ایران در عرصه جهانی این جایگاه رفیع را کسب کرده است؟ اساسا حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بین‌المللی کجاست؟ این رفعت و بلندی را با چه متری می‌شود ارزیابی کرد؟ این سینما با جامعه و پدیده‌هایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و... چه نسبتی دارد؟ چه کسانی پول صرف این سینما می‌کنند؟ این سینما چگونه و کی کمدی و کی دچار بحران می‌شود؟

حسینی ادامه داد: من فکر می کنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیت، گریزی از این سوالات نداریم. البته اگر دغدغه سینما و فرهنگ را داشته باشیم و هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جواب‌های مفید به این پرسش‌ها پیش روی ما نیست.

سپس احمد ضابطی جهرمی پشت تریبون قرار گرفت و توضیح داد: از من در جایگاه دبیر این دوره از جایزه انتظار دارند که بیشتر صحبت کنم اما قصدم به هیچ عنوان سخنرانی نیست و صرفا می‌خواهم اطلاع رسانی کنم که از ابتدا چه کردیم و چه نتایجی به دست آورده‌ایم. بسیاری از همکاران من در نشست‌های تخصصی و مصاحبه‌ها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کرده‌اند بنابراین من هر مطلبی در این زمینه بگویم، تکراری است.

وی افزود: در ابتدا باید حقیقتی را به‌عنوان یکی از افراد ساختار تشکیلاتی این جایزه به شما بگویم، چرا که خودم را در بیان این حقیقت متعهد می‌دانم و از ذکر آن خشنود هستم؛ در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود به طوری که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم، دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین می‌کنم

ضابطی جهرمی ادامه داد: من نمی‌توانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست، بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیده‌های سینمایی است. من از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف می‌زد مورد تمسخر قرار می‌گرفت چه رسد کسی می‌خواست پایان‌نامه‌ای در این باره بنویسد!‌ خودم چنین تجربه‌ای را دارم به طوری که وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلم‌ها انجام دادم استادم اجازه نداد مقاله‌ام را در کلاس بخوانم! این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.

وی افزود: ما آموزگاران امروز این رشته، دانشجویان خود را تشویق به این امر می‌کنیم و کاملا آگاهیم که این حقیقت به عنوان زمینه پژوهش برای موجودیت سینمای ایران چقدر مهم است. تعداد قابل توجهی از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی چه در ایران و چه در خارج به این رویداد رسید که این حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش سینمای ایران کار خود را در حوزه‌های مختلف از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت و سپس متن فراخوان را ارایه دادیم.

ضابطی جهرمی در ادامه گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارایه و عنوان کرد: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سه‌گانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارایه می‌شود.

در ادامه برنامه حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی عنوان کرد: وظیفه دارم از آقای اربابی و همکارانش در برگزاری این رویداد تشکر کنم. البته این جایزه در دوران مدیریت آقای حیدریان به راه افتاده و امیدوارم تداوم پیدا کند. آنچه جانمایه اصلی را در هر حوزه‌ای تشکیل می‌دهد، تفکری است که معمولا مغفول واقع می‌شود.

وی افزود: امیدوارم زمینه‌های توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاه‌ها، صنوف مختلف و... فراهم شود و ادامه پیدا کند. در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات، سرعت تحولات بسیار بالاست هر چیزی در همسایگی این موارد قرار می‌گیرد، سرعت می‌گیرد. من وظیفه خود می‌دانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کردند تشکر کنم.

در ادامه این مراسم از محمد تهامی‌نژاد کارگردان سینمای مستند و مدرس دانشگاه به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.

تهامی‌نژاد در این بخش گفت: پژوهش‌های سینمایی از دهه سی آغاز و بسیاری از اسناد گردآوری شده‌اند. رشته مطالعات فیلم در ایران رو به رشد است و به تولید معنا می‌پردازد اما این حوزه به نفس تهیه‌کنندگان و اصناف هم نیازمند است.

در بخش دیگر از مراسم از محمدمهدی حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی قدردانی شد که به دلیل عدم حضور وی در این مراسم، علیرضا رضاداد به نمایندگی از حیدریان این لوح تقدیر را از دست حسین انتظامی سرپرست فعلی سازمان سینمایی دریافت کرد.

این خبر تکمیل می‌شود ...


10003541
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است