استانی 15:44 - 25 آذر 1397
جهرم بزرگترین تولیدکننده لیموشیرین جهان
جشنواره مردمی لیمو با حضور جمعی از مسئولین ملی، استانی و شهرستانی در شهرستان جهرم برگزار شد.

جشنواره لیموشیرین در جهرم برگزار شد

‌به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، جشنواره مردمی لیمو، شامگاه شنبه 24 آذر در شهر جهرم به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید مرکبات ایران‌ برگزار شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس در جشنواره مردمی لیموی جهرم گفت: شهرستان جهرم با سطح زیر کشت 11 هزار و 500 هکتار و تولید 480  هزار تن لیمو شیرین، بزرگترین مرکز تولید لیمو شیرین در جهان است‌.

محمدمهدی قاسمی افزود: کل سطح زیرکشت لیموشیرین جهان به غیر از ایران 2000 هکتار با 85 هزار تن تولید بوده، ایران 27 هزار هکتار با 918 هزار تن تولید و استان فارس  18هزار و 875 هکتار با 502 هزار تن تولید را دارد‌.

او با بیان این‌که استان فارس با دارا بودن  61 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از 1.3 میلیون تن انواع مرکبات، رتبه دوم تولید مرکبات در کشور را داشته، تصریح کرد:  در این استان 12 هزار و 350 نفر بهره‌بردار مرکبات فعالیت می‌کند که شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، داراب، کازرون و فسا مهم‌ترین مراکز تولید مرکبات هستند‌.

قاسمی استمرار تولید مرکبات در 10 ماه از سال و ‌رکوردهای کشوری مرکبات در استان فارس از جمله 137 تن در هکتار از دیگر ویژگی بارز مرکبات فارس دانست‌.

وی گفت: ایران با  151 کیلوگرم سرانه مصرف میوه،  بیشترین سرانه مصرف میوه  را در جهان دارد حال آنکه در اتحادیه اروپا سرانه مصرف میوه 103 کیلوگرم و در جهان این سرانه 72 کیلوگرم است که این امر مرهون تلاش کشاورزان کشور بوده که علی‌رغم شرایط اقلیمی سخت حاکم بر کشاورزی و کشاورزی پرریسک به تولیدات خوبی دست یافتند‌.

قاسمی با اشاره به این‌که ایجاد مراکز سورت و بسته‌بندی و همچنین سردخانه  گامی در جهت سودآوری بیشتر به کشاورزان است، خاطر نشان کرد: پیشرفت 200 درصدی مراکز سردخانه در چند سال اخیر نشان‌دهنده عزم دولت بر صنایع تبدیلی و تکمیلی بوده، از این رو بهترین تسهیلات با نرخ بهره پایین به صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه اختصاص داده شده است‌.

او با بیان این‌که در شهرستان جهرم از سال 52 سیستم آبیاری قطره ای اجرا شده و اکنون همه باغ‌های این شهرستان مجهز به سیستم آبیاری نوین است، گفت: این ظرفیت بسیار بزرگ بیانگر این مهم است که مردم این شهرستان قدر آب را می‌دانند‌.

محمد رضایی نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس ‌نیز گفت: باید توجه کرد که واردات مرکبات به تولیدات داخلی آسیبی وارد نکند‌.

وی با اشاره به تولید بیش از یک میلیون تن تولید مرکبات در شهرستان جهرم افزود: این حجم تولید نشان از توانمندی مردم جهرم دارد که در شرایط سخت و خشکسالی نیازهای کشور را تامین می‌کنند .

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: کشاورز جهرمی از عمق 500 متری آب را برداشت و سرمای زیر صفر و گرمای بالای 45 درجه را تحمل می‌کند اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی به این مسائل توجه نمی‌کند‌.

فرماندار شهرستان جهرم نیز به عنوان سخنران دیگر در این جلسه گفت: مقرر گردیده است از محل اعتبارات اختصاصی وزارت جهاد کشاورزی در مورد خریدهای توافقی حمایتی نسبت به خرید محصول لیموشیرین از باغ های جهرم از طریق تعاونی باغداران شهرستان به صورت حق‌العمل کاری و بازاریابی اقدام شود‌.

علیرضا صحرائیان خاطر نشان کرد: پیگیری خرید تضمینی خرما و لیمو در جهرم توسط سازمان تعاون روستایی کشور و وزارت جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.



انتهای پیام


10001613
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است