اجتماعی 14:13 - 19 آذر 1397
سازمان نظام پزشکی در واکنش به برخی شایعات منتشره در فضای مجازی پیرامون ترجمه کتاب فهرست خدمات پزشکی CPT و کتاب مرجع ارزش‌های نسبی خدمات در روزهای اخیر، درباره ویژگی‌های این پروژه و برخی آمار و اعداد دقیق آن مطالبی را متذکر شد.

اطلاعیه نظام پزشکی درباره کتاب CPT و هزینه‌های آن

 به گزارش ایسنا و بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی در اطلاعیه این سازمان در این خصوص آمده است: «از آنجا که سازمان نظام پزشکی در جریان عقد قرارداد این پروژه با دقت نظر بسیار زیاد کلیه مراحل اداری و حقوقی را طی کرد و گروه همکار بر اساس مناقصه و ضوابط قانونی انتخاب شد، به منظور تنویر افکار همکاران محترم موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

الف- آماده‌سازی کتاب ۱۰۵۰ صفحه‌ای CPT تا مرحله قابل بهره‌برداری در ترجمه و چاپ، بیش از دو ماه طول کشید. ۱۰ میلیون تومان از قرارداد برای این فرایند پیش پروژه منظور شده بود و لااقل همین مقدار برای این مرحله هزینه شد.

ب- ترجمه این کتاب بسیار دشوار، توسط گروه بزرگی از همکاران به انجام رسید تا در محدوده ۵ ماهه قرارداد در دسترس قرار بگیرد. بر خلاف ارقام نجومی منتشر شده از فضای مجازی این بخش از قرارداد تنها ۳۰ میلیون تومان بوده است. صرف‌نظر از اینکه به دلیل دشواری‌های متن، بخش‌های زیادی از کتاب دو بار و توسط دو فرد مختلف ترجمه شدند.

پ- در قرارداد این پروژه پیش‌بینی شده بود که به دلیل تفرق روش‌های ترجمه، یک مرحله ویرایش و یکپارچه‌سازی در این پروژه ضروری است. برای انجام این مهم، کلیه کلمات این کتاب که حدود ۳۰۰ هزار کلمه بودند، در یک بانک اطلاعاتی، مرتب و اندکس‌گذاری و جدولی شامل حدود ۱۲ هزار کلمه و اصطلاح استخراج شد. سپس طی کارگاه‌های متوالی، گزینش واژه‌ها و معادلات انجام شد و در روند ویرایش و بازنویسی بخش‌های کتاب مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هزینه این مرحله از کار در قرارداد تنها ۱۵ میلیون تومان بوده است.

ت- برای گردآوری سیستماتیک دیدگاه‌های کارشناسی رشته‌های مختلف، برگزاری ۷ کارگاه مشورتی با انجمن‌های علمی و تخصصی مختلف پیش‌بینی شده بود. سپس در کار گروه‌هایی متشکل از انجمن‌های علمی مختلف (بیش از ۱۰۰ انجمن و بیش از ۲۳۰ شرکت‌کننده)، کلمه به کلمه این کتاب مطالعه و پس از بحث‌های طولانی، همه پیشنهادات اصلاحی به صورت مکتوب به ویراستاران منعکس و در متن نهایی اعمال گردید. هزینه این فرایند در قرارداد ۲.۵ میلیون تومان برای هر کارگاه و اصلاحات بعد از آن بوده است.

ث- نسخه الکترونیکی این کتاب فارسی در محیط نرم‌افزاری فراهم شد تا کلیه معادل‌های پیشنهادی کارگاه‌ها مشاهده، یکسان‌سازی و ویرایش گردد و البته پیچیدگی و زحمتی که برای این بخش از کار کشیده شده بر هیچ فردی پوشیده نیست. علاوه بر این، لیکن کتابی که تحویل گردید حدود ۲۱۰۰ صفحه گردید آن هم در حالی که برای این بخش از کار تنها ۸ میلیون تومان در قرارداد پیش‌بینی شده بود.

بنابراین وقتی صحبت از قرارداد ۱۰۰ میلیون تومانی برای پروژه آماده‌سازی این کتاب می‌شود، باید با مرور جزئیات ابعاد کار مشخص شود. لازم به ذکر است که پس از کسر حدود ۲۰ درصد قرارداد برای مالیات و کسورات تأمین اجتماعی، مبلغی حدود ۸۰ میلیون تومان برای کار ۵ ماهه ۱۹ نفر هزینه گردید.

گرچه در قرارداد هزینه صفحه آرایی و حروف‌چینی تنها برای یک هزار صفحه پیش‌بینی شده بود.»

انتهای پیام


9995932
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تکیه تاریخی سادات اخوی در محله امامزاده یحیی احیا و بازسازی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ علی همه خانی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: دانش آموزان بخش بزرگی از پیکره علم و دانش هستند و می‌توانند به عنوان حلقه ارتباطی میان خانواده، مدرسه و جامعه در ماموریت ها، به پلیس یاری برسانند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های گذشته فیلمی منتشر شد که نشان دهنده آن بود یک دختر در ورودی متروی تجریش به دلیل تذکر گشت ارشاد تشنج کرده است، اما سرانجام این دختر چه شد؟

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است