پس از چانهزنیهای بسیار در چارچوب قراردادهای تولید مشترک خودروهای خارجی گنجانده شده است اما متأسفانه از آنجا که اینگونه قراردادها معمولا در ایران پایش نمیشود، نظارت و کنترلی بر اجرای اینگونه الزامات نیز وجود ندارد. اکنون هیچ برنامه اجرایی مشخصی برای صادرات 30درصدی خودروهای تولید مشترک وجود نداشته و این شرکای خارجی به بهانه هزینه تمامشده بالای تولید و ناتوانی قطعهسازان ایرانی در تأمین قطعات مورد نیاز از اجرای ساخت داخل 40درصدی در ابتدای تولید طفره میروند.
این در حالی است که به جرأت میتوان گفت توان تولید قطعات خودروهای خارجی در حد 40درصد با اعمال کنترلهای فنی لازم و انتقال فناوری ساخت قطعات در صنایع قطعهسازی کشورمان وجود دارد. درشرایطی که این خودروسازان تولید خودروهای مشترک با درصد مشخص داخلیسازی را آغاز کنند نیز با گذشت چند سال، میزان ساخت داخل اینگونه خودروها افزایش نمییابد همانطور که داخلیسازی تندر90مطابق قرارداد با 59تا 60درصد شروع شده و هنوز هم بعد از 10سال در همین حد باقی مانده است.
در زمینه انتقال تکنولوژی و دانش فنی ساخت نیز گرچه به هنگام انعقاد قراردادها بهطور مرتب با این شرکای خارجی صحبت میشود که باید انتقال دانش فنی را انجام دهند، اما خودروسازان خارجی هرگز چنین کاری را انجام نمیدهند. واقعیت آن است که اکنون شرکتهای خودروسازی کشورمان در چارچوب اینگونه قراردادها به مونتاژکارانی تبدیل شدهاند که کار مونتاژ را خوب بلدند و شرکای خارجی نیز دستورالعملهای تولید و کنترل کیفی را بهدلیل آنکه باید قطعات آنها به خوبی مونتاژ شود،
به شرکای ایرانی خود میدهند تا آسیبی به لوگو و برند آنها وارد نشود. باید با انعقاد قراردادهای طراحی پلتفرم و استایل و تولید موتور و گیربکس خودرو با همکاری شرکتهای معتبر جهانی و فارغ از قراردادهای مذکور رویهای را اتخاذ کنیم که همواره اینگونه خودروسازان خارجی، رقیبی را در بین خودروسازان داخلی برای خود احساس کنند. نباید اجازه دهیم تا داخلیسازی اینگونه خودروها با کمتر از 40درصد آغاز شود چرا که آغاز داخلیسازی خودروهای تولید مشترک با 20درصد،
هیچ معنا و مفهومی نخواهد داشت و در داخلیسازی 20درصدی حدود 15درصد صرفا به مونتاژ رنگ و مونتاژ نهایی اختصاص داشته و اصلا از قطعات داخلی استفاده نمیشود. بلکه قطعات وارد، رنگ و مونتاژ نهایی میشود که بهمعنای داخلیسازی حداکثر 5درصدی است. اگر از همان ابتدا در زمینه ساخت داخل 40درصدی سختگیری میشد، این شرکا مجبور به فراهم کردن الزامات عمل به این تعهدات پیش از آغاز تولید میشدند.
- مشاور خودروی وزیر صنعت
9294926