سیاسی 03:31 - 07 آذر 1393
فیاضی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
یک کارشناس سیاست خارجی گفت: طرفین به این باور رسیده‌اند که هیچ راهی به جز مذاکره، توافق و دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای وجود ندارد و راه‌های دیگر از جمله تهدید، تحریم و مذاکره نادرست نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

"سید جلال فیاضی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون مذاکرات هسته‌ای،  گفت: گفتگوهایی که در دور آخر مذاکرات در وین انجام شد نشان داد که طرفین مذاکره به طور جدی برای رسیدن به یک توافق جامع مصمم هستند. 

 

وی ادامه داد: حضور چند روزه "جان‌ کری" در وین،  و این که کسی در سطح وزیر خارجه آمریکا همه امور وزارت خارجه این کشور را رها می‌کند و در این مدت در وین اقامت می‌کند نشانگر این است که خواستار پیش بردن موضوع توافق هسته‌ای هستند و به این نتیجه رسیدند که راهی به جز توافق وجود ندارد.  

 

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: از طرف دیگر مقاومت جهادگونه تیم هسته‌ای ایرانی اجازه تحقق زیاده‌خواهی‌های غرب در مذاکرات را نداد.

 

فیاضی اظهار داشت: با توجه به اعتراف همه طرف‌های مذاکره کننده،  پیشرفت‌های خوبی ایجاد شده و نهایتا هنوز اختلاف‌هایی باقی مانده است ، از طرف دیگر براساس توافق ژنو آخرین زمان دسترسی به توافق جامع، سوم آذر ماه بود و همه طرفین نیز نسبت به این موضوع متفق القول بودند بنابراین علی رغم این که ایران تا ساعات آخر مذاکرات هیچ گاه به تمدید آن فکر نمی‌کرد ولی به دلیل پیشرفت‌هایی که در این روزها حاصل شده بود تمدید مورد توافق دو طرف قرار گرفت.  

 

وی ادامه داد: این گونه نیست که رسیدن به توافق جامع به پایان هفت ماه منجر شود بلکه در طی هفته‌های آینده مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد که ابتدا به یک توافق کلی و سپس در مورد جزییات نیز صحبت خواهد شد.  

 

این کارشناس سیاست خارجی افزود: بنابراین تمدید توافق در این دور از مذاکرات نشان داد که طرفین برای رسیدن به توافق جامع امیدوار هستند.

 

فیاضی گفت: نکته مهم این است که طرفین به این باور رسیده‌اند که هیچ راهی به جز مذاکره، توافق و دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای وجود ندارد و راه‌های دیگر از جمله تهدید،  تحریم و مذاکره نادرست نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت که این موضوع را طرف غربی هم متوجه شده است.  

 

این کارشناس سیاست خارجی در رابطه با بیانیه نمایندگان کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اظهار داشت: این گونه مسائل در واقع مسائل درونی حاکمیت آمریکا می‌باشد و طبیعی است که در ایالات متحده گروه‌هایی که در این کنگره حضور دارند علاقه‌مند به توافق نیستند و عمده این‌ها تحت تاثیر لابی‌ صهیونیست‌ها عمل می‌کنند.  

 

فیاضی تصریح کرد: اما به هر حال این مشکل دولت آمریکا است و اوباما بارها اعلام کرده که اگر توافق صورت گیرد وظیفه اوست که کنگره را همراه کند.



وی با اشاره به نظرسنجی رسمی افکار عمومی مردم آمریکا در رابطه با توفق در مذاکرات، افزود: براساس این نظرسنجی‌ها، افکار عمومی  موافق این دیدگاه کنگره نیستند،  بلکه موافق توافق هستند.  

 

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد: اگر چه ممکن است این فشارها وجود داشته باشد به هر حال این موضوع مشکل دولت آمریکا است که پس از دسترسی به توافق، مسئله خود را با کنگره حل کنند.





انتهای پیام/

5286914
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان محیط زیست گفت: از مهمترین برنامه‌هایمان قانون هوای پاک است که امسال آن را عملیاتی خواهیم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده منتخب تهران در مجلس دوازدهم گفت: باید یک آشتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت‌های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اولویت های امسال وزارتخانه متبوع خود توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طرح مجلس در خصوص اتباع خارجی بخش‌های مختلفی دارد که باید تصویب شود، چون در این زمینه خلاء قانونی داریم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد و از کشورهای فعال در این زمینه دعوت کند تا اقدامی صورت گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در شبکه اجتماعی ایکس جنگ علیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نوار غزه بسیار غم‌انگیز و دردناک عنوان کرد و در پیامی از آن به شدت انتقاد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران از تماس تلفنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده ویژه صدراعظم اتریش در امور سیاست خارجی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خلیل الحیه گفت: صهیونیست‌ها کشتار و نسل کشی را در غزه در پیش گرفتند و سیاست کوچ اجباری، آوارگی و گرسنه نگهداشتن مردم فلسطین از سیاست صهیونیست‌هاست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خلیل الحیه گفت: صهیونیست‌ها کشتار و نسل کشی را در غزه در پیش گرفتند و سیاست کوچ اجباری و آوارگی و گرسنه نگهداشتن مردم فلسطین سیاست صهیونیست‌ها است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است