استانی 09:49 - 03 بهمن 1397
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اعلام کرد که به مناسبت دهه مبارک فجر، طرح‌های صنعتی سیمان خاکستری، کاشی پاسارگاد سرام و شرکت نوین آبان فن آور با حجم سرمایه‌گذاری 673 میلیارد تومان و اشتغالزایی 746 نفر افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از 3 طرح بزرگ صنعتی در فارس

‌به گزارش ایسنا‌، علی همتی چهارشنبه 3 بهمن در جمع خبرنگاران گفت: امسال بیش از 250 واحد صنعتی، معدنی و صنفی به ارزش سرمایه گذاری بیش از 230 هزار میلیارد ریال و با ظرفیت اشتغال زایی سه هزار و 700 نفر در فارس فعالیت خود را آغاز کرده است یا تا پایان سال راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانه های سیمان در استان فارس با ظرفیت هفت میلیون تن در حوزه فرآوری معادن فعالیت دارند، به صدور بخش عمده ای از تولیدات این کارخانه‌ها اشاره و اضافه کرد: دهه فجر امسال نیز کارخانه سیمان خاکستری نی ریز با تولید انواع سیمان پرتلند با میزان سرمایه گذاری چهار هزار و360 میلیارد ریال با اشتغال بیش از 374 نفر از جمله واحدهایی است که در نی ریز آماده بهره برداری است‌.

رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت استان فارس؛ یکی از واحدهای شاخص آماده افتتاح دهه فجر امسال را فاز 4 کاشی پاسارگاد سرام آباده اعلام و اضافه کرد: این واحد صنعتی ظرفیت تولید انواع کاشی ساختمانی را دارد که فاز 4 این شرکت با اشتغال 240 نفر وسرمایه گذاری 1320 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد‌.

همتی یادآور شد که کارخانه کاشی و سرامیک پاسارگاد در 4 فاز با بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغالزایی حدود 2 هزار نفر در فارس فعال است و گفت: شرکت نوین آبان فن آور یکی دیگر از از واحدهایی است که با سرمایه گذاری 1050 میلیارد ریال و اشتغال بیش از 132 نفرظرفیت تولید مبدل‌های حرارتی صنایع نفت‌، گاز و پتروشیمی وصنایع نیروگاهی انواع مبدل هوا خنک را دارد.

او همچنین گفت: طرح هایی نظیر کربنات سدیم (معادن نمک و سلیس ) در فیروزآباد با ظرفیت اشتغالزایی هزار نفر و ذوب آهن پاسارگاد با سرمایه گذاری 2 هزار و 700 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 2 هزار نفر در نیمه اول سال‌ 1398 افتتاح خواهند شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تعداد 4322 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ با اشتغال 100 هزار و 127 نفر در زمینه های مختلف شیمیایی و پتروشیمی، غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی، کاشی، سرامیک و چینی آلات بهداشتی، طراحی، صنایع فلزی، ساخت و نصب تجهیزات نفت، ‌گاز و پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک، مخابرات، کنترل و اتوماسیون، فناوری اطلاعات ، پودر و عصاره شیرین بیان، صنایع سلولزی و همچنین صنایع قالب سازی و ساخت قطعات خودرو در فارس فعال است.

به گفته همتی، حدود 164 هزار واحد صنفی و 3500 بازرگان در فارس فعال است، گفت: حجم صادرات غیرنفتی فارس سالانه 1500 میلیون دلار و این گویای گردش اقتصادی مناسب در فارس است.

او با بیان اینکه استان فارس رتبه سوم معادن فعال کشور را دارد و سالانه بیش از ۴۹ میلیون تن انواع سنگ‌های معدنی از معادن استان فارس استخراج می‌شود، گفت: فارس 583 معدن دارای پروانه دارد که با میزان استخراج سالیانه این معادن ۴۹ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۳۳۲ تن در حال بهره برداری است‌.

همتی با اشاره به اشتغال هفت هزار و 977 نفر در معادن فارس گفت: این استان رتبه پنج استخراج معادن را دارد و میزان ذخیره معدنی این استان 2 میلیارد و 301 میلیون و 594 هزار و 340 تن است.

این مقام مسئول سنگ مرمریت، چینی، مس، آهن، خاک نسوز و صنعتی در شمال استان و شن و ماسه، گچ و سنگ لاشه را از مهمترین سنگ‌های معادن فارس برشمرد و گفت: استان فارس 2 درصد از صادرات کشور را در اختیار دارد که حجم ریالی آن هزار و 303 میلیون دلار است.

همتی گفت: در دو سال گذشته مشکلات بیش از 1436 واحد صنعتی که بخش قابل توجه ای از آنها مربوط به مشکلات بیمه ای و بانکی بوده بررسی و مشکل 860 واحد معادل 61 درصد از این واحدها رفع شده و مشکل 372 واحد نیز هنوز رفع نشده است.

او با بیان اینکه پرداخت دور جدید تسهیلات رونق تولید از شهریور امسال آغاز و تاکنون 249 میلیارد تومان از طریق نظام بانکی به واحدهای صنعتی و معدنی پرداخت شده است، گفت: سال گذشته نیز افزون بر 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای متقاضی واجد شرایط پرداخت شد.

همتی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی استان فارس در نیمه نخست امسال از لحاظ ارزش دلاری 19 و از لحاظ وزنی 25 درصد رشد داشته است، گفت: سهم فارس از مجموع صادرات کشور در سال 95، یک درصد بود که این رقم در سال 96 با توجه به رفع برخی مشکلات در حوزه گمرک و فرودگاه به 2.1 درصد افزایش یافت که رشد قابل توجهی محسوب می شود‌.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه فرش دستباف سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال، تحصیل درآمد و توسعه صادرات کشور دارد، گفت: سال گذشته 52 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر و این روند امسال با مشکلاتی مواجه شده است.

همتی با اشاره به فعالیت 109هزار بافنده فرش در استان فارس افزود: این افزایش صادرات نشان می دهد که اگر فضای همکاری و هم افزایی با دیگر کشورها مهیا باشد و دنیا با ما همکاری کند، اتفاقات خوبی در حوزه صادرات رخ خواهد داد‌.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور


10035868
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است