فرهنگی‌هنری 09:15 - 04 آبان 1393
گزارش قرآنی فارس
امام حسین(ع) سلطه امویان را که برای نابودی دین اسلام فعالیت داشتند، در هم کوبید و با عاشورای خونین خود در تاریکی‌های ظلم، «فجر»ی از ایمان، عقیده و آزادی را به ارمغان آورد و الگوی عشق و ایثار به خدا شد.

نهضت حسینی دریچه‌ای به سوی «فجر»+دانلود تلاوت

خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌های قرآنی: دو تن از 14 معصوم(ع) سوره اختصاصی در قرآن دارند که به گفته مفسران قرآن کریم سوره مبارکه «کوثر» منتسب به حضرت زهرا(س) و سوره مبارکه «فجر» منتسب به امام حسین(ع)است.

سوره مبارکه «فجر» هشتادونهمین سوره قرآن است که 30 آیه دارد.

دلیل انتساب این سوره به امام حسین(ع) مضامین سوره مبارکه «فجر» و روایتی است که در این زمینه وجود دارد. 

در حدیثی از امام صادق(ع) درباره ثواب قرائت سوره مبارکه «فجر» آمده است: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید زیرا این سوره، سوره حسین‌بن‌علی(ع) است و هر کس این سوره را بخواند روز قیامت با امام حسین(ع) محشور می‌شود».(تفسیر نمونه، جلد‏5، صفحه 486)

«فجر» به معنای سپیده و روشنایی است و امام حسین(ع) در روزگار ظلمت و تاریکی زمامداران خودسر و مستبد بنی‌امیه که ارزش‌های الهی را زیر پا می‌گذاشتند، با فداکاری و نثار هستی خویش همچون سپیده دم درخشیده و با ارائه تصویر روشنی از مبانی و احکام اسلام، شاهراه انسانیت را تا قیامت روشن کردند به همین جهت مفسران سوره مبارکه «فجر» را متعلق به امام حسین(ع) می‌دانند.

یکی دیگر از دلایل انتساب سوره «فجر» به امام حسین(ع) آیات پایانی این سوره مبارکه است. خداوند در آیات پایانی این سوره می‌فرمایند:

یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ای نفس مطمئنه (27)

ارْجِعِی إِلَی رَبِّک رَاضِیةً مَّرْضِیةً؛ خشنود و خداپسند به سوی پروردگارت بازگرد (28)

فَادْخُلِی فِی عِبَادِی؛ و در میان بندگان من درآی (29)

وَادْخُلِی جَنَّتِی؛ و در بهشت من داخل شو (30)

مصداق روشن «نفس مطمئنه» در آخرین آیات این سوره، امام حسین(ع) است و بدیهی است که امام حسین(ع) با همه‏ وجود «نفس مطمئنه» را معنا کردند.

برخی مفسران نیز سوره مبارکه «فجر» را «فجر آغاز محرم» که ابتدای سال جدید قمری است، تفسیر کرده‌اند.

آیت‏‌الله طالقانی مفسر قرآن کریم درباره علت انتساب این سوره به امام حسین(ع) گفته است: «از این جهت این سوره را سوره‏ امام حسین(ع) نامیده‌‏اند که قیام و شهادت آن حضرت در آن تاریکی طغیان، مانند طلوع نور فجر از نو منشأ حیات و حرکت شد. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آن‌ها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت تا همیشه از دل‌های پاک بجوشد و آن‌ها را به هم پیوسته دارد و راه حیات با عزت، باز و پایه‌‏های ظلم و طغیان متزلزل شود و طاغوتیان را دچار خشم و نفرین کند».

امام حسین(ع) سلطه امویان را که برای نابودی دین اسلام فعالیت داشتند، در هم کوبید و با عاشورای خونین خود در تاریکی‌های ظلم، فجری از ایمان، عقیده و آزادی را به ارمغان آورد و الگوی عشق و ایثار در راه خدا شد به همین جهت می‌توان نهضت حسینی را دریچه‌ای به سوی فجر دانست.

هم‌اکنون تلاوت سوره مبارکه «فجر» با صدای استاد «مصطفی اسماعیل» قاری برجسته مصری تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس می‌شود.

تلاوت سوره مبارکه «فجر» با صدای استاد «مصطفی اسماعیل»

دانلود

 


5039894
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است