فرهنگی‌هنری 12:46 - 30 بهمن 1397

نخستین جایزه جمالزاده برگزیدگانش را شناخت 

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم پایانی نخستین دروه جایزه جمالزاه در شهر اصفهان برگزار شد. شهردار اصفهان در این آیین،  اظهار کرد: محمدعلی جمالزاده به عنوان یکی از چهره‌های برجسته و شاخص ادبیات ایران، به مدت ۱۶ سال در این شهر زندگی کرد و ۹۰ سال مابقی عمرش را به روایت آن پرداخت.

قدرت‌الله نوروزی ادامه داد: این نویسنده بزرگ سه دوره حاکمیت قاجاریه، پهلوی‌ و جمهوری اسلامی ایران را درک کرد و طبعا آثار درخشان او حاصل چنین درک عمیقی از وقایع است.

او همچنین خبر خوش نامگذاری یکی از خیابان های اصفهان به نام محمدعلی جمالزاده را پشت تریبون اعلام کرد و گفت: جمالزاده همیشه منشا خیر و برکت بوده و امیدوارم چنین برنامه‌هایی برای جمالزاده‌ها تکرار شود تا فرهنگ گفت‌وگو میان مردم ترویج داده شود.

او سپس برگزاری جایزه جمالزاده را عامل قرار گرفتن اصفهان در مسیر خلاقیت دانست و اظهار کرد: همه شهرها می‌کوشند که واجد عنوان شهر فرهنگی باشند و شاخصه‌های مهم چنین شهری درخشیدن هنر و زندگی راحت و گفت‌وگوی آزادانه هنرمند در آن است که اگر چنین شود شاهد خلاقیت فرهنگی در تمام ابعاد شهر خواهیم بود. اگر خلاقیت در شهر جریان یابد، می‌توانیم ادعای جهان شهری کرده و از ظرفیت‌های جهانی برای حل مسائل شهری استفاده کنیم.

قدت الله نوروزی افزود: جایزه جمالزاده می‌تواند ظرفیت‌های هنری این شهر را بشناسد و به جامعه بشناساند، ظرفیت بومی را به ظرفیت جهانی تبدیل کرده و بین مولد اثر، خود اثر و مخاطبان آن ارتباط منطقی ایجاد کند.

شهردار اصفهان، این شهر را در مسیر زیست پذیر شدن و پیشتاز در حوزه‌های فرهنگی معرفی و خاطر نشان کرد: اصفهان، نیازمند انتقادات و نظرات اهل هنر بوده و هست. امیدوارم رودخانه‌ آن نیز همیشه زنده و پایدار باشد تا نصف جهان تبدیل به مقصد دائمی سفر مسافران شود.

توجه ویژه به داستان به عنوان مولفه رشد و توسعه جامعه

دبیر جایزه جمالزاده نیز در این آیین ضمن تشکر از علی خدایی نویسنده و داستان نویس شناخته شده و محمد معماریان قائم مقام دبیر و بخش های دولتی و خصوصی که به برپایی جایزه جمالزاده کمک کردند، گفت: بسیار خرسندم که در آستانه یک‌صد ساله شدن داستان کوتاه مدرن ایرانی به یاد مرحوم سید محمدعلی جمالزاده که یکی از سرمایه‌های نمادین شهر اصفهان است این جایزه‌ ادبی برگزار می شود و امیدوارم که با استمرار جایزه جمالزاده، هر ساله جایزه‌ای با توسعه کمی و کیفی بیشتر برگزار کنیم.

روحانی با بیان گزارشی از تعداد آثار ارسال شده به این جایزه ادامه داد: ارسال ۱۵۴۷ اثر از ایران و خارج از کشور یک دستاورد بزرگ برای جایزه جمالزاده محسوب می شود و از جمله اهداف برپایی این جایزه نیز توجه ویژه به هنر داستان به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رشد و توسعه جامعه، بهره‌گیری از شخصیت، نام و میراث ادبی جمالزاده به‌عنوان آغازگر داستان‌نویسی ایران و یکی از سرمایه‌های فرهنگی اصفهان، همچنین فراهم شدن زمینه‌های پژوهش، شناخت و بازتاباندن خلاقانه تاریخ، فرهنگ و زیست‌بوم اصفهان در آثار ادبی بود.

آثار جمالزاده کمتر خوانده شده است

حسن میرعابدینی، پژوهشگر ادبیات داستانی معاصر ایران نیز که سخنران ویژه این مراسم بود گفت: درباره جمالزاده حرف های بسیاری زده شده اما آثارش کمتر خوانده شده است. جمالزاده نویسنده نوگرایی است که در آستانه تحول جامعه ایرانی ضرورت تغییر را حس کرد و با تلفیق داستان گویی شفاهی و شرقی با تکنیک ادبیات غربی، پایه گذار سبک نوینی در ادبیات ایرانی شد.

این منتقد همچنین به نویسندگان جوان توصیه  کرد آثار جمالزاده را بخوانند چرا که شناخت عجیب جمالزاده از تیپ‌های مختلف جامعه می‌تواند دوای درد ادبیات داستانی معاصر که از لحاظ شناخت خوب جامعه دچار فقر است، باشد.  

او ادامه داد: تسلط کم‌نظیر جمالزاده به زبان و گستردگی دایره لغات نیز از دیگر ویژگی‌های بارز اوست که مطالعه آثارش به نویسندگان می‌آموزد.

او مطالعه تمامی آثار جمالزاده را برای نوآموزان عرصه داستان‌نویسی نیز مهم دانست و گفت: آثار جمالزاده را بخوانید و از اینکه فکر شما را قدیمی بدانند، نترسید. چنانچه به آثار این نویسنده برجسته دل بدهید و با او همراه شوید، قطعا مطالب زیادی آموختنی بسیاری برای شما در آنها وجود دارد.

این محقق در ادامه جمالزاده را پایه‌گذار ادبیات جدید ایران دانست و اظهار کرد: اگرچه جمالزاده عمده دوران زندگی‌اش را در خارج از ایران به سر برده، اما چون خیلی به اصفهان فکر می‌کرد و در مسائل آن دقیق می‌شد، در آثارش مسائلی را مطرح می‌کند که هنوز هم گریبان‌گیر جامعه ما است و گویی که بسیاری از آدم‌ها از جهان داستانی او بیرون آمده‌اند.

درادامه این مراسم  فهرست سه نفر ابتدایی هر بخش به این شرح اعلام شد:

برگزیدگان بخش داستان آزاد:

نفر اول: ناهید عصمتی برای داستان پشت‌بام نجمه

نفر دوم: مجتبی شول افشارزاده برای داستان سفرهای گلی

نفر سوم: زهرا نی چین برای داستان جای پنجه‌های بابا

برگزیدگان بخش داستان اصفهان:

نفر اول: مریم منوچهری برای داستان شب خاموش نقش‌جهان

نفر دوم: هما جاسمی برای داستان آختامار

نفر سوم: نسیبه فضل‌اللهی برای داستان اتللوی تابستانی

برگزیدگان بخش زندگی نگاره:

نفر اول: مکرمه شوشتری برای اثر پولاروید

نفر دوم: محسن رهنما برای اثر مردی مقابل رژه

نفر سوم: محمدرضا عبداللهی برای اثر جایی که توپ‌های هفت‌سنگ می‌روند و در آنجا گم می‌شوند.

 در پایان این مراسم از پوستر دومین دوره جایزه جمالزاده در حضور علی خدایی، کیومرث پور احمد، سروش صحت، سارا سالار و جمعی دیگر از نویسندگان و هنرمندان به نام ایران واصفهان رونمایی شد. همچنین کتاب مجموعه  آثار منتخب و ویژه نامه نخستین جایزه جمالزاده دراختیار علاقه مندان قرارگرفت.


10058791
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مینی‌سریال «کشیک قلب» در پنج قسمت به کارگردانی حسین مهکام و تهیه‌کنندگی علی پورکیایی و بازی محسن کیایی از امشب روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» راه‌های داشتن زندگی بانشاط را نشان می‌دهد، که راهکارش تغذیه روح از عبادت و ذکر پروردگار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است