اقتصادی 08:36 - 07 آذر 1393
مشهد – ایرنا – رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: 70 درصد بودجه و درآمدهای شهرداری از محل تخلفات شهری در ساخت و سازهاست که به عدم پیگیری و غفلت مهندسان شهرساز در نظارت بر این روند مربوط می شود.

'محمد رضا رئیسی' پنجشنبه شب در دوازدهمین گردهمایی گروه های تخصصی شهرسازی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور افزود: متاسفانه تامین بودجه شهری از محل فروش تراکم ساختمانی است که پیامدهای ناصوابی دارد.



وی بیان کرد: با توجه به حجم بالای زائر در مشهد مقدس باید درباره تامین بودجه شهری از طریق منابع دولتی چاره اندیشی اساسی شود.



وی با بیان اینکه مهندسان شهرساز وظیفه تامین آرامش، آسایش و رفاه مردم را در شهر برعهده دارند، افزود: جایگاه مهندسان شهرساز در جامعه شهری ما فراموش شده و این غفلت در ساختار شهری مشهد به وضوح نمایان است.



وی اظهار کرد: در مشهدی که گفته می شود قطعه ای از بهشت است، جامعه معلولان که 12 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می دهند از کمترین حقوق خود در محیط شهری بی بهره هستند.



رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: اقتصاد نفتی بر مسائل شهری حاکم شده که تبعات آن دامنه حاشیه شهر مشهد را گرفته است به طوری که یک میلیون و 100 هزار نفر حاشیه نشین در این شهر وجود دارد.



رئیسی افزود: اقتصاد باید از نفت جدا شود تا تولید محور اصلی اقتصاد قرار گیرد و کشاورز زمین زراعی خود را رها نکند که حاشیه نشین شهر شود.



وی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به افزایش روز افزون خودروها و ساختمان ها و تبعات ناشی از وجود آنها، انسان محوری در توسعه شهری و شهرسازی فراموش شده که باید برای رفع این مشکل راهکارهای علمی اتخاذ کرد.







*مهندسان شهرساز ناظران اصلی ساخت و سازها در شهرسازی نوین دنیا هستند



عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: یکی از ویژگی های شهرسازی اصولی و نوین دنیا حضور مهندسان شهرسازی به عنوان ناظران اصلی ساخت و سازهای شهری است.



'سید مهدی میرفندرسکی' تاکید کرد: باید زمینه حضور شهرسازان و سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظارت بر طرحهای توسعه شهری به شکل قانونی از سوی مسوولان فراهم شود.



وی بیان کرد: امروزه توسعه شهری در کشور متناسب با نیازها و تامین آرامش مردم نیست و به جای اینکه مهندسان شهرسازی برای مردم شهر بسازند، مردم بی رویه می سازند و مهندسان به دنبال آنان حرکت می کنند.



وی اظهار کرد: شهرها اکنون به صورت هیولایی درآمده اند که همه ذخایر مربوط به نسل آینده را می بلعند و در پهنه اقتصادی – اجتماعی فرهنگ های خاص خود را پیدا کرده اند.



وی گفت: راه حل های قدیمی و متداول پاسخگوی نیازهای امروز شهرنشینان نیست و عدم نظارت در طراحی، مطالعه و اجرا در روند توسعه شهر و عدم بکارگیری مهندسان شهرساز در آنها عملا نسل آینده را دچار مشکل می سازد.



وی بیان کرد: شهرسازی امروز از جایگاه واقعی خود در کشور برخوردار نیست و آنچه با این عنوان انجام می گیرد اغلب با اصول علمی شهرسازی همخوانی ندارد لذا باید تلاش کرد شهرسازی بومی را در کشور رواج داد.



عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تاکید کرد: باید مهندسان شهرساز به عنوان ناظر بر روند ساخت نظارت کنند و در کنار مهندسان عمران و معمار در ساخت و سازهای شهری و بزرگ حضور یابند.



/522/7489

انتهای پیام /*


5287246
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است