گوناگون 16:32 - 29 دی 1397

معنویت مدرن یک آسیب در دل تمدن مدرن است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنگ نرم و جنبش ‌ها و عرفان های معنوی نو پدید، با حضور محمدحسین شیخ شعاعی (دکترای عرفان، نویسنده و پژوهشگر عرفان های نوظهور) و دسید مسلم مدنی (دکترای عرفان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه محمدحسین شیخ شعاعی با اشاره به این که در بررسی عرفان های نوپدید بسیاری از مباحث ریشه ای باید مورد بررسی قرار بگیرند، گفت: عدم توجه و مباحث جامع در روند تحلیل عرفان های نوپدید باعث می شود تا نتیجه صحبت های و بررسی ها به صورت ناقص در اختیار مردم قرار بگیرند و کارکرد مقابله محور نداشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت مرور گذشته بشر در هنگام تحلیل عرفان های نوپدید، اظهار داشت: در حالت کلی مطالعه گذشته باید در مسیری باشد که پیش بینی های در مورد آینده را به همراه بیاورد.

این پژوهشگر عرفان های نوظهور با اشاره به تمام آسیب های اجتماعی در فرد ریشه دارند، عنوان کرد: در شکل گیری آسیب های اجتماعی فرد نسبت به کنش ها بیرونی واکنشی را از خود بروز می دهد که بر اساس معیارهای موجود در اجتماع ناهنجار تشخیص داده می شوند.

وی با بیان این که در جنبش های نوپدید دینی مساله اصلی افراد در بحران معنا شکل می گیرد، تصریح کرد: بحران معنا از جمله موضوعاتی است که در ابتدای امر غرب را گرفتار کرد و در همین بستر معنویت های نوپدید ضرورت پیدا کرده و گسترش یافتند.

محمدحسین شیخ شعاعی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به این که معنویت های نوظهور در ابتدای شکلگیری مساله جهان غرب بوده است، عنوان کرد: با گذشته سال های بسیار موضوع معنویت های نوظهور و بحران معنا امروزه به مساله کشور ما نیز تبدیل شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: با ورود علم به عرصه حیات انسان و تشدید گرایش تجربه گرایی و حواله دادن همه حقیقت ها به تجربه، دین اعتبار خود را برای پاسخ دادن به برخی از سوالات بشر از دست داد و بر همین اساسا بشر به وضعیت جدیدی وارد شد. قبل از ورود علم به حیات بشر و تشدید تجربه گرایی بشر بسیاری از سوال های خود با استفاده از دین پاسخ می داد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو سید مسلم مدنی با اشاره به معنویت های نو یک شرایط تاریخی و اجتماعی در غرب است که پس از جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفته اند، گفت: عدم پاسخگویی دین های رسمی به نیاز انسان حاضر در زمان جنگ های جهانی در جهان غرب در شکل گیری معنویت های نوپدید تاثیر بسزایی دارند. ارتباط داشتن با ادیانی مانند یهودیت و مسیحیت در زمان جنگ های جهانی زمینه گسسته شدن از جهان امروزی را برای انسان مدرن فراهم می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: رهایی و آزادی از عرصه جنگ و جهانی امروزی برای انسان غربی به معنای اتصال به معنویت معنا می گیرد.

وی با اشاره به این که معنویت مدرن یک آسیب در دل تمدن مدرن است، اظهار داشت: معنویت مدرن برای عرصه دین داری و فرهنگ اجتماعی یک آسیب جدی به شمار می آید.

سید مسلم مدنی با اشاره به این که عرفان نوظهور در تمدن مدرن غربی به وجود آمده است، عنوان کرد: لذت یکی از مهم ترین پدیده هایی است که در زمینه پر از خشونت تمدن مدرن غربی به وجود آمده است، چرا که انسان درد کشیده حاضر در جنگ های جهانی همواره به دنبال بیشتری لذت و آرامش می گردد.

وی اضافه کرد: لذت نامحدود می تواند همیشه به دنبال خود روابط و خشونت های نامحدودی را ایجاد کند. که از جمله آن می توان به روابط جنسی آزاد اشاره کرد.


10032169
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است