اجتماعی 11:38 - 08 مرداد 1393
‌ای کاش منتقدان تلویزیون به واسطه برنامه «جشن رمضان»، کوله پشتی ببندند و همچون یک مسافر معمولی پای پیاده، سری به شهرهای کوچک به ویژه استان‌های مرزی بزنند و با برخی رخدادها، بیش از پیش آشنا شوند و دریابند فقر ـ که تا حد ممکن با حفظ کرامت انسانی فقرا در جشن رمضان به تصویر کشیده شد ـ واقعیت تلخی است!

آیا فقری که جشن رمضان نشان داد، سیاه‌نمایی بود؟! +ویدئو
ماه مبارک رمضان در حالی به پایان رسید که تلویزیون در قالب برنامه «جشن رمضان» به بخشی از وضعیت خاکستری جامعه و فقر شدید گروهی از مردم پرداخت؛ اتفاقی که با حملات متعدد گروهی همراه شد که این برنامه را متهم به سیاه‌نمایی کردند.



اما آیا سکوت رسانه ملی در قبال آنچه در حاشیه پایتخت و کلان‌شهرها می‌گذرد، مشکلات را برطرف می‌سازد یا باید از چراغی که در ماه گذشته روشن شد، خشنود بود؟



به گزارش جهان به نقل از تابناک، اگر قرار باشد برنامه‌های مهم تلویزیون در ماه مبارک رمضان را برشماریم، حقیقتاً «جشن رمضان»، یکی از آن‌هاست. تغییر روند برنامه و افزودن برخی بخش‌ها نظیر حضور هنرمندان در برنامه و برآورده کردن یکی از آرزوهای کودکان محروم، یکی از رویدادهای تازه در این برنامه بود که هرچند پیش از این تا حدودی شبیه به همین اتفاق در برنامه‌های انگلیسی زبان رخ داده، در ایران با این ساختار تازگی داشت و به مانند یک مشوق برای عموم گیرایی داشت.



در کنار این بخش اما رخداد مهم‌تر در این برنامه ـ که حکم تلنگر جدی داشت ـ پرداختن به چیزهایی بود که در حاشیه شهرهای بزرگ رخ می‌دهد و از بسیاری از آن‌ها هیچ‌گاه خبردار نمی‌شویم؛ مشاغل سختی که کودکان کار شبانه روزی انجام می‌دهند، فقر شدید و دهشتناک بخشی از خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست و برخوردار نبودن بخشی از مردم از حداقل‌ها در گوشه‌هایی از مرکز سیاسی و اقتصادی کشور و نه شهرهای دورافتاده، واقعیتی بود که «جشن رمضان» پیش روی آورد و برخی رخدادهای باورنکردنی را یادآور شد.



بیان این اتفاقات نیز اجتناب ناپذیر بود تا مردم دریابند، چرا باید بخشی از درآمدشان را صرف کمک به همنوعانشان کنند و ساختار جامعه‌ای را که در یک سویش چنین وضعیتی شکل گرفته، با اراده عمومی بازسازی کنند و بدین شکل، به بخشی از مسئولیت انسانی‌اش در حکم یک ایرانیِ مسلمان عمل کند؛ اما گروهی از این صراحت لحظه خوشحال نشدند و در طول ماه مبارک رمضان تا پایان آن، خواستار سکوت «جشن رمضان» در قبال این اتفاقات شدند و بیان این مسائل را نیز سیاه‌نمایی خواندند.



این نقد در حالی وارد شده که وقتی در قاب تلویزیون این مسائل تلخ بیان نمی‌شود، تلویزیون متهم به سفیدنمایی می‌شود و بابت نپرداختن به وضعیت بخشی از جامعه با نقدهایی تند سرزنش می‌شود و حال با بیان این واقعیات در دریچه دوربین گزارشگران با حملاتی از سوی مقابل روبه رو شده که خواستار سکوت تلویزیون در قبال آنچه در سطح شهرهای بزرگ می‌گذرد، شده‌اند تا اینچنین فضایی باعث طرح این پرسش شود که دقیقاً مدیران رسانه ملی باید چگونه عمل کنند؟!



حقیقت آن است که آنچه در برنامه جشن رمضان به عنوان بخشی از مصائب مردم به نمایش درآمد، بخش بسیار کوچکی از آنچه در شهرهای بزرگ رخ می‌دهد، بود و اگر سری به شهرستان‌ها و شهرهای کوچک‌تر زد با چنان صحنه‌هایی می‌توان مواجه شد که دیگر آنچه در این برنامه مطرح شد، به چشم نمی‌آید و بی‌انصافی که برخی منتقدان به تلویزیون داشتند، بیش از پیش مشخص می‌شود و لزوم دیده شدن این نادیده‌ها اهمیت بیشتری می‌یابد.



ای کاش منتقدان تلویزیون به واسطه برنامه «جشن رمضان»، کوله پشتی ببندند و همچون یک مسافر معمولی پای پیاده، سری به شهرهای کوچک به ویژه در استان‌های مرزی بزنند و با برخی رخدادها بیش از پیش آشنا شوند و دریابند فقر ـ که تا حد ممکن با حفظ کرامت انسانی فقرا در جشن رمضان به تصویر کشیده شد ـ واقعیت تلخی است و همه ما و به ویژه همه کارگزاران، مسئولیم تا روزگاری را رقم بزنیم که هیچ انسانی دست کم در این مملکت، گرسنه سر بر بالین نگذارد.



جشن رمضان در ایجاد نگرانی نسبت به فقر برای هر انسانی تأثیرگذار بود و‌ ای کاش در سال نیز یک برنامه مستمر تنها به بیان این حقیقت می‌پرداخت و مردم را برای ایجاد یک نهضت عمومی در جهت رفع فقر بسیج می‌کرد؛ برنامه‌ای که کشش آن وجود دارد. یکی از برنامه‌هایی که منجر به ایجاد چنین موجی شد، «غیرت شیرین» بود؛ تصویری تکان دهنده از آنچه بی‌خبریم و اگر آن را ندیدید، برای درک اهمیت جشن رمضان، نباید تماشایش را از دست بدهید.




4355706
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس راهور فراجا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به جزییات مصوبه افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران با اشاره به ۴۱ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۵ تردد خودرویی از ابتدای طرح نوروزی گفت: ۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۷۹۹ تردد فقط در هشتم فروردین ماه در تهران ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از خدمت رسانی ۸ مرکز معاینه فنی در روز جمعه ۱۰ فروردین خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران توضیحاتی درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران ارائه کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران بر تلاش اعضای شورا برای جلوگیری از تخریب بنا‌های مجاور کاخ گلستان تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون روابط کار خبر داد، لایحه پیشنهادی اصلاح ​موادی از قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راه کشور از فوت ۶۱۷ نفر از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی خبر داد و گفت:طی این مدت، ۱۶ هزار و ۵۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای مجروح شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است