گوناگون 20:25 - 28 آذر 1393
درحالی‌که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در آخرین نشست خبری خود در سال‌جاری میلادی اعلام کرد که کشورش ظرف ۲ سال می‌تواند از زیر بار تحریم‌های غرب بیرون‌آید و مشکلات اقتصادی خود را حل کند اتحادیه اروپا و آمریکا گام‌های جدیدی برای فشار بیشتر بر مسکو برداشته‌اند تا جنگ سرد جدید دوطرف شدید‌تر از گذشته شود.

مقام‌های اتحادیه اروپا در اجلاس رهبران کشورهای عضو این اتحادیه تحریم‌های جدیدی علیه مسکو تصویب کرده‌اند که بیشتر شبه‌جزیره کریمه را هدف گرفته است. درحالی‌که ارزش روبل، واحد پول رسمی روسیه طی یک هفته ۱۵ درصد کاهش داشته سران اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه راتصویب کرده‌اند که عمدتا شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری، تجارت و ارتباط با شبه جزیره کریمه و بندر سواستوپول در این منطقه می‌شود. دونالد تاسک، نخست‌وزیر سابق لهستان و رئیس شورای اتحادیه اروپا به‌دنبال تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه در نشست خبری اعلام کرد که از مقام‌های اتحادیه اروپا خواسته‌اند برنامه‌ای قاطعانه برای مقابله با روسیه و رئیس‌جمهور این کشور نه برای چند‌ماه و چند سال بلکه به‌صورت بلندمدت درنظر بگیرند.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌دنبال اختلافات دوطرف بر سر اوکراین کلید خورد اما دونالد تاسک در نشست خود مسئله و تنش میان روسیه و اروپا را فراتر از اوکراین خواند. او گفت: بزرگ‌ترین چالش کنونی در برابر این اتحادیه نگرش روسیه، نه‌تنها در قبال اوکراین بلکه نسبت به کل اتحادیه اروپاست. رئیس شورای اتحادیه اروپا تأکید کرد که مشکل استراتژیک کشورهای اروپایی، بحران اوکراین نیست بلکه مسئله روسیه است.

براساس مصوبه جدید اتحادیه اروپا، از امروز شهروندان و شرکت‌های تابع کشورهای عضو اتحادیه حق سرمایه‌گذاری و خرید ملک و ارائه خدمات به کریمه را ندارند و مؤسسات جهانگردی این کشورها، به‌خصوص ترتیب‌دهندگان سفرهای دریایی، مجاز به حمل مسافر برای بازدید از این منطقه نیستند. کشتی‌های اروپایی هم به جز در موارد اضطراری، نمی‌توانند به بنادر این منطقه سفر کنند. فروش برخی اقلام و اجناس به شرکت‌های ثبت شده در کریمه هم ممنوع شده است. روسیه به‌دنبال بحران اوکراین در بهار الحاق شبه‌جزیره کریمه را به این کشور با درخواست مقام‌های این منطقه اعلام کرد. اعلام الحاق این منطقه اختلاف‌ها میان غرب و مسکو را افزایش داد. کشورهای غربی دولت روسیه را به حمایت مالی و تسلیحاتی از جدایی‌طلبان و حتی دخالت مستقیم در جنگ داخلی اوکراین متهم می‌کنند؛ اتهامی که مسکو همواره آن را رد کرده است.

  • اوباما؛ تصویب تحریم بدون اجرا

همزمان با تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه مسکو باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم طرح کنگره این کشور برای تحریم‌ها و فشار بیشتر بر روسیه را امضا کرد تا این طرح به قانون تبدیل شود. امضای طرح کنگره علیه روسیه در حالی صورت گرفته که دولت آمریکا اعلام کرده در حال حاضر برنامه‌ای برای تحریم‌های بیشتر علیه روسیه ندارد. اوباما به‌دنبال امضای این طرح در بیانیه‌ای گفت: دولت من همکاری نزدیکی با متحدان واشنگتن در اروپا و صحنه بین‌المللی برای واکنش به تحولات اوکراین خواهد داشت. ما مرور و تنظیم تحریم‌ها برای واکنش علیه روسیه را ادامه خواهیم داد.رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد: در حال حاضر دولت قصدی برای تحریم‌های بیشتر براساس این قانون جدید ندارد اما این قانون به ما مجوز گستره عمل بیشتری را در مقابل روسیه می‌دهد.

اوباما اعلام کرد که آمریکا همچنان آماده است که درصورت اقدامات روسیه تحریم‌ها را لغو کند. او گفت: ما بار دیگر از روسیه می‌خواهیم به اشغال و الحاق کریمه پایان دهد، حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین را متوقف کرده و به توافق مینسک پایبند باقی بماند. براساس طرح کنگره، دولت آمریکا مجوز پیدا کرده که تحریم‌های بیشتری را علیه شرکت‌های نفتی و نظامی دولت روسیه اعمال کند و تجهیزات راهبردی مانند هواپیماهای بدون سرنشین و تسلیحات ضد‌تانک را در اختیار دولت اوکراین قرار دهد.

  • پوتین: دوساله مشکلات اقتصادی را پشت سر می‌گذاریم

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا اعلام کرد که این کشور درصورت نیاز به تحریم‌های تبعیض آمیز اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه شبه جزیره کریمه پاسخ مناسبی می‌دهد. در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه با تأکید بر غیرقابل‌قبول بودن تبعیض علیه ساکنان کریمه آمده است: اکنون زمانی است که مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل بفهمند که کریمه و خلیج سواستوپول بخش‌های جدایی‌ناپذیر روسیه هستند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آخرین نشست خبری خود در سال ۲۰۱۴ تأکید کرد که در بدترین حالت خروج از وضعیت فعلی اقتصادی این کشور 2سال طول می‌کشد و بازگشت روسیه به رشد اقتصادی، قطعی است. هفته گذشته بانک مرکزی روسیه به‌منظور جلوگیری از تضعیف بیشتر روبل، نرخ بهره را از ۱۰/۵ درصد به ۱۷ درصد افزایش داد.

تصمیم بانک مرکزی روسیه در پی سقوط سریع نرخ برابری روبل در برابر دلار آمریکا در هفته گذشته اتخاذ شد. پوتین اما در نشست خبری خود که با شرکت بیش از هزار و ۲۰۰ خبرنگار برگزار شد با اعلام اینکه وضعیت فعلی اقتصاد روسیه بحرانی نبوده، گفت: تولیدات صنایع روسیه 17درصد افزایش داشته و میزان بیکاری در کشور کاهش یافته است.رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که بیش از 25تا30درصد مشکلاتی که روسیه در وضعیت کنونی با آن مواجه است نتیجه تحریم‌هاست.

پوتین با اشاره به نقش عوامل خارجی بر مشکلات اقتصادی این کشور تأکید کرد: دولت و بانک‌ها در روسیه تدابیر لازم را برای غلبه بر اوضاع اتخاذ می‌کنند و ما جدول زمانی مشخصی برای آن تعیین کرده‌ایم و می‌توان گفت که روند کنونی ما روندی درست است. رئیس‌جمهور روسیه گفت: باید بگویم در بدترین شرایط ما به 2سال زمان برای بهبود اوضاع اقتصادی نیاز داریم و پس از آن شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

  • غرب به‌دنبال زنجیر کردن روسیه

پوتین همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه این مشکلات و وضعیت کنونی اقتصاد روسیه تبعات الحاق کریمه به این کشور است، گفت: آنچه اکنون در روسیه رخ می‌دهد هیچ ربطی به کریمه ندارد. اعمال تحریم بر روسیه به‌دلیل حفظ هویت ملی است نه اتحاد با کریمه.

نه، این مجازات کریمه نیست این مجازات تمایل ما برای حفظ خودمان به‌عنوان یک کشور و به عنوان یک تمدن است. وی همچنین بااشاره به خرس محافظ تایگا که نماد روسیه به‌حساب می‌آید اعلام کرد که غرب می‌خواهد این خرس را به زنجیر بکشد و استقلال روسیه را هدف قرار دهد. پوتین گفت: این مشکل روابط بین‌المللی در دنیای مدرن است. شرکای ما خودشان را یک امپراتوری می‌دانند و سایرین را رعیت‌هایی که باید مطیع باشند فرض می‌کنند. وی تأکید کرد که روس‌ها باید تلاش و کار کنند وگرنه روسیه یک خرس اسباب‌بازی خواهد بود.


5450028
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است