اجتماعی 00:27 - 11 مهر 1395
قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین در گفت‌وگو با فارس:
قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین گفت: طرف عراقی لغو روادید بین تهران و بغداد را قبول نکرده ضمن اینکه طرف مقابل نظر مثبتی در این خصوص ندارد هر چند مقامات ایرانی در دیدارهای مختلف بارها درخواست لغو روادید را مطرح کرده‌اند.

عراقی‌ها لغو روادید را قبول نکردند/ خیرین نذورات خود را به سمت تجهیزات خواب سوق دهند/ راهپیمایی اربعین غیر دولتی است و مردمی اداره می‌شود

جمشید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس‌، درباره اقدامات و فعالیت‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات و وظایف محوله برعهده آن در اربعین گفت: با توجه به تشکیل ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و زیر نظر وزیر، کمیته‌ای در سطح ملی فعال و تقسیم کاری بین استان‌ها با توجه به هدفگذاری صورت گرفته انجام شد.

وی تصریح کرد: خدمت به زائران اربعین طبق توصیه ائمه، اهل بیت و بزرگان دین بسیار سفارش شده است.

گودرزی با اشاره به افتتاح فاز دوم صحن حضرت زهرا در عید غدیر گفت: این صحن قبل از عید غدیر آماده و اما بازگشایی آن در روز عید صورت و در اختیار زائرین قرار گرفت. 

وی با بیان اینکه مناره‌های حرمین امامین عسگرین در سامرا نیز در روز عید غدیر افتتاح شد افزود: طبق توافق صورت گرفته با دیوان وقف الشیعی عراق قرار شد تا طلاکاری مناره‌های حرمین تجدید شود که با برنامه‌ریزی صورت گرفته این موضوع اجرا و 3 مناره حرمین عسگرین در روز عید غدیر افتتاح شد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین تصریح کرد: طبق دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین 13 کمیته زیر مجموعه این ستاد وظایف محوله را اجرایی می‌کنند که ستاد بازسازی عتبات عالیات مسئول کمیته اسکان،‌ تغذیه و جذب مشارکت‌های مردمی شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست راهپیمایی اربعین دولتی اداره شود گفت: این ویژه برنامه مذهبی باید کاملا مردمی و با مشارکت‌های آنها انجام شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در ستاد بازسازی عتبات عالیات، برای استان‌ها سهمی در نظر گرفته شده و از طریق وزیر کشور این سهم به استانداران ابلاغ و در آنجا هم کمیته اسکان و پذیرایی زیر نظر مسئول ستاد بازسازی استان فعال و قرار شده آنها در راستای جذب مشارکت و برنامه‌ریزی برای تامین امکانات اسکان و پذیرایی و همچنین مشارکت دادن هیات‌های مذهبی و گروه‌های مردمی و انتقال امکانات آنها اقداماتشان آغاز و ادامه یابد تا در ایام اربعین از آنها استفاده شود. 

گودرزی اظهار داشت: علاوه بر تقسیم وظایف استان‌های ایران،‌ ستادی نیز در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا، مسیرهای بین راه در عراق و همچنین خطوط مرزی نظیر مهران، شلمچه، چزابه و سومار در نظر گرفته شده است. 

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین گفت: قرار است در ورودی‌های استان‌های مرزی مانند کرمانشاه و ایلام برنامه و خدمات خوبی برای زائران در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه پذیرایی از زائران اربعین برای همه زائران است و ویژه‌ ایرانی‌ها نیست افزود: پذیرایی از همه زائران در این موکب‌ها صورت می‌گیرد و ارائه خدمات به رنگ، قوم، ملیت، نژاد و مذهب تعلق ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار نیست که در راهپیمایی اربعین علائم و نشان‌های خاص ایران و استان‌های آن در موکب‌ها و مسیرهای راهپیمایی نصب شود.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین اظهار داشت: اسکان، تغذیه و پذیرایی طبق دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین برعهده ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور و به میزان بیش از 750 هزار نفر در طول روز قرار داده شده که این رقم در سال گذشته بین 300 تا 350 هزار نفر در طول روز بوده است. ضمن اینکه امکانات و برنامه‌ریزی‌های ستاد بازسازی عتبات برای افزایش این میزان به 2 برابر سال گذشته بوده است. 

وی با بیان اینکه قرار است خدمات ویژه‌ای توسط بانکها و اپراتورهای تلفن همراه و همچنین برخی خدمات نیز توسط وزارت نیرو برای زائران اربعین انجام شود که تاکنون این موضوع نهایی نشده افزود: دستگاه‌ها نهادها و سازمان‌های کشور مشارکت خوبی را برای راهپیمایی اربعین و افزایش خدمات به زائرین در نظر گرفته‌اند. 

گودرزی درباره پیش بینی ستاد بازسازی عتبات عالیات از تعداد زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین سال جاری تصریح کرد: سال گذشته حدود یک و نیم میلیون نفر به صورت قانونی از مرزهای ایران خارج شده‌اند که پیش بینی می‌شود این میزان در سال جاری به حدود 2 میلیون نفر برسد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین درباره لغو روادید بین ایران و عراق در ایام راهپیمایی اربعین اظهار داشت: طرف عراقی لغو روادید بین تهران و بغداد را قبول نکرده و این موضوع مورد توافق 2 طرف قرار نگرفته است ضمن اینکه به نظر می‌رسد که طرف مقابل نظر مثبتی در این خصوص ندارد هر چند که مقامات ایرانی در دیدارهای مختلف بارها در خواست لغو روادید را مطرح کرده‌اند.

گودرزی با بیان اینکه طبق توصیه علما و مراجع از 10 صفر تا پایان اربعین راهپیمایی اربعین صواب دارد افزود: بهتر است زائران سعی کنند راهپیمایی خود را زودتر آغاز کرده تا درگیر تراکم جمعیت در نزدیک روز اربعین و در مرزهای ایران نشوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد موج بازگشت زائران ایرانی به سمت کشور از 3 روز قبل از اربعین بودیم خاطرنشان کرد: احتمال دارد امسال نیز شاهد بروز چنین اتفاقی باشیم.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین افزود: ستادهای بازسازی عتبات عالیات در استان‌های کشور آماده دریافت نذورات مردمی و همچنین کمک‌های غیر نقدی هستند ضمن اینکه ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات دستور اکید داده‌اند که تمامی نذورات مردمی باید در همان محل و نذر مشخص شده هزینه شوند.

وی با بیان اینکه تجهیزات خواب زائران بیشترین نیازهای ستاد بازسازی عتبات عالیات و موکب‌ها را شامل می‌شود اظهار داشت: به هیچ وجه در بحث پذیرایی و خورد و خوراک کمبودی را نداریم اما بهتر است خیرین نذورات خود را به سمت اهدای وسایل و تجهیزات خواب زائرین سوق دهند.

گودرزی تصریح کرد: حساب 1040بانک‌های ملی سپه و ملت ویژه اربعین و همیچنین پرداخت‌های تلفن همراه به وسیله شماره گیری ستاره 780 ستاره 1040 مربع و همچنین درگاه‌های پرداخت اینترنتی ستاد بازسازی عتبات عالیات و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی سامانه سماح مربوط به سازمان حج و زیارت آماده دریافت نذورات و کمک‌های نقدی هستند.


8198502
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است