استانی 08:50 - 30 شهریور 1398
یک مخترع:
یک مخترع و فعال صنعت بتن آماده با طرح « نیوجرسی‌های بتن الیافی ضربه‌گیر انعطاف پذیر» در جشنواره اختراعات ۲۰۱۹ کانادا موفق به کسب مدال طلا شد.

همه تقصیرها را نباید گردن پراید انداخت/جاده‌ها ایمن‌سازی شود

علی اصغر کیهانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز در خصوص جشنواره اختراعات ۲۰۱۹ کانادا و کسب مدال در این رویداد گفت: ما در این دوره از جشنواره اختراعات کانادا، با محصول "نیوجرسی‌های بتن الیافی ضربه‌گیر انعطاف پذیر" شرکت کردیم که در گروه فنی ـ مهندسی موفق به اخذ مدال طلا شد. این محصول که حاصل تلاش چهار ساله کارشناسان مجتمع پارس لانه است، یک قدم بزرگ در صنعت بتن ایران و تولید بتن‌های فوق توانمند دنیا به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه اظهار کرد: نیوجرسی‌های بتنی یکی از عناصر اصلی جاده‌های برون شهری و درون شهری هستند که نقش مهمی در کاهش تلفات جاده‌ای دارند. در آخرین گزارش منتشره درباره نقش نیوجرسی‌های بتنی در کاهش تلفات جاده‌ای، در اتوبان تهران ـ کرج و تهران ـ قم پس از نصب نیوجرسی‌های بتنی بیش از ۳۸ درصد تلفات جاده‌ای کاهش یافته است. با توجه به اینکه شرکت متبوع اینجانب یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این قطعات بتنی است، واحد تحقیق و توسعه در زمینه ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی‌اش و انطباق آن با دانش روز دنیا مطالعات دامنه داری داشته و چند برنامه در دست داشته و دارد که یکی از آنها همین موضوعی بود که در سال گذشته به پایان رسید و در جشنواره کانادا موفق به اخذ رتبه نخست شد.

کیهانی در در خصوص تاثیر این قطعه بتنی در زندگی روزانه ، گفت : نیوجرسی‌های بتنی به عنوان حائل در اتوبان‌های چند بانده به کار گرفته می‌شوند تا در صورت وقوع تصادفات شدید، لاین روبرو بدون مشکل به سرویس دهی خود ادامه دهد. در سیستم‌های قبلی، به هنگام برخورد اتومبیل‌ها با گاردریل ادامه حادثه تصادف به لاین روبرویی منتقل می‌شد و آنجا نیز منجر به تصادفات سنگینی می‌گردید که گاهاً از تصادف اصلی شدیدتر بود.

وی با تأکید بر لزوم ایمن‌سازی راه‌های کشور برای کاهش تلفات جاده‌ای، افزود: اینکه تمام دلایل تصادفات را به گردن پراید بیندازیم در حد تنبیه رسانه‌ای خودروسازان اشکالی ندارد، اما نباید در سایه این کار علل دیگر را فراموش کرد. استانداردهای عناصر جاده‌ای، علائم ترافیکی، طراحی‌های صحیح و نگهداری به موقع نیز می‌تواند در تشدید و یا وقوع حوادث مؤثر باشند. شرکت ما در حوزه مربوط به فعالیت کاری خود سعی کرده‌ است یکی از عناصر اصلی ترافیک جاده‌ای را به شکل مطلوبی بهبود بدهد.

مدیرعامل این شرکت تولید کننده بتن آماده، از کاهش محسوس تصادفات جاده‌ای خبر داد و اظهار داشت: پس از نصب نیوجرسی‌های بتنی، در کنار کاهش تعداد و شدت تصادفات، از تلفات جاده‌ای نیز به طرز محسوسی کم شده است. نیوجرسی‌های بتنی در کنار سفت بودن به خاطر ماده تشکیل دهنده‌اش، می‌توانند خاصیت ضربه گیر هم داشته باشند. به نحوی که در برخوردهای اولیه بخشی از انرژی ناشی از ضربه اولیه مستهلک گردد. ما موضوع ضربه گیری نیوجرسی‌ها را در دستور مطالعات خود قرار دادیم و با بهره گیری از ترکیب الیاف و مواد نانو، ضمن بالا بردن ضریب الاستیسیته بتن، خاصیت له ‌شدگی اولیه سطح را افزایش داده‌ایم به نحوی که در تماس‌های اولیه و ضربه‌های ناشی از تصادف، بخشی از انرژی‌های به وسیله پوسته بتن نیوجرسی مستهلک گردد. این امر باعث می‌شود که در کنار کاهش آسیب وارده به اتومبیل از شدت ضربه نیز کاسته شود.

کیهانی از فعالیت ۴۰ ساله خود در البرز خبر داد و گفت: من بیش از ۴۰ سال است که در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ فعالیت می‌کنم و سه کارخانه در زمینه تولید بتن و قطعات بتنی توسط فرزندانم اداره می شوند که همه آنها در استان البرز مستقرند. از سال ۱۳۹۰ نیز متقاضی احداث شهرک صنعتی خصوصی در استان البرز هستم که علی‌رغم طولانی شدن زمان صدور جواز تأسیس در آستانه عملیات اجرایی قرار دادیم. شرکت‌های متبوع اینجانب به عنوان بنیان گذاران تولید بتن‌های با دوام بالا و بتن‌های پرمقاومت شناخته می‌شوند.

وی البرز را در صنعت بتن و مقاوم سازی ، پیشتاز دانست و اظهار کرد: در این مدت توانسته‌ایم با بنیان گذاری تولید انواع جداول و کفپوش‌های بتنی پیش ساخته پرسی، استان البرز را به قطب تولید قطعات بتنی بادوام در کشور تبدیل کنیم و امروز می‌توان گفت که استان البرز پیشتاز صنعت بتن و مقاوم سازی در ایران است. همچنین در زمینه استانداردسازی بتن آماده در پروژه‌های عمرانی و در ساخت و سازهای شهری و عمرانی و مسکونی در استان البرز تلاش فراوانی کردیم. در حال حاضر استان البرز از تمام استان‌های کشور از نظر کیفیت تولید بتن وضعیت  بهتری دارد.

وی ادامه داد: امروزه مقاومترین بتن‌های سازه‌ای در استان البرز تولید و مصرف می‌شود و این جای بسی خوشحالی است البته نظام مهندسی کرج نیز در این باره بسیار مؤثر بوده است. چرا که بخش قابل توجهی از سرمایه‌های زندگی و پس انداز مردم در نهایت به مسکن منجر می‌شود و ما خوشحال هستیم توانسته‌ایم عمر مفید و استحکام و دوام ساختمان‌های مردم را افزایش دهیم. همچنین با تأسیس مرکز علمی ـ کاربردی سعی کرده‌ایم نقش کوچکی در زمینه آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر داشته‌ایم.

کیهانی از تلاش برای تاسیس شهرک صنعتی در البرز خبر داد و خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۰ به دنبال ابلاغ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی به دنبال احداث شهرک صنعتی خصوصی در استان البرز هستیم که طراحی آن بر اساس عنوان "مدرنترین شهرک صنعتی خاورمیانه" صورت گرفته است، بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم و مجموعه زیرساخت‌هایی که برای این شهرک صنعتی پیش بینی کرده‌ایم، بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا نسبت به احداث زیرساخت‌های آن اقدام خواهیم کرد.

این شهرک صنعتی که قرار است در استان البرز ساخته شود، اولین شهرک صنعتی است که به معنی واقعی کلمه متعلق به بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: همانطوری که در سال ۱۳۸۰ با وارد کردن تکنولوژی‌های جدید به صنعت بتن باعث تحولات عمیقی در صنعت بتن شدیم و امروز بیش از هزار  کارخانه تولیدی در سراسر ایران گواهی استاندارد دریافت داشته‌اند امیدورایم که با احداث شهرک صنعتی خصوصی کیهانی نیز بتوانیم چنین قدمی برداریم و استان البرز بار دیگر با عنوان استان پیشرو در نوآوری و تکنولوژی به الگویی برای سراسر کشور تبدیل شود.

وی در خصوص ویژگی های خاص این شهرک گفت: در این شهرک صنعتی حداکثر استانداردهای زیست محیطی رعایت خواهد شد. از نظر مصرف آب، دقیقاً استانداردهای جهانی را مدنظر قرار دادیم تا حداکثر بهره برداری از آب و تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آن در نگهداری فضای سبز انجام گیرد.

کیهانی در خصوص منبع تامین انرژی این شهرک صنعتی گفت: از نظر مصرف سوخت و شهرسازی نیز در نظر داریم که در مرحله اول، ۲۵ درصد  و در یک برنامه ۸ ساله بتوانیم  ۶۵ درصد برق مصرفی کلیه واحدهای صنعتی استقراری در این شهرک را از محل انرژی‌های خورشیدی تأمین کنیم. در این باره با مشاورین خارجی تفاهم نامه‌های همکاری دوجانبه امضا شده است. همچنین در این شهرک صنعتی برای اولین بار سیستم داکت انرژی در بین شهرک‌های صنعتی ایران پیاده‌سازی می‌شود تا شبکه‌های تأسیساتی آب، برق، گاز، تلفن و فاضلاب از داخل کانال‌های سراسری در سطح شهرک و به صورت شبکه عبور نماید تا خدمات تعمیر و نگهداری به حداقل کاهش پیدا کند.

وی در ادامه افزود: این شهرک همچنین در زمینه جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های شهری، صنعتی نیز سرمایه‌گذاری قابل توجهی خواهد کرد به نحوی که تمام زباله‌های تولیدی در فرایند بازیافت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام


10242734
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است