اقتصادی 04:30 - 07 آذر 1394
۷ و ۸ آذر ماه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران که پس از ۲ دهه مورد بازنگری جدی قرار گرفته تا انگیزه سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش دهد، در تهران با حضور ۱۸۳شرکت ایرانی و ۱۵۲شرکت مهم بین‌المللی رونمایی می‌شود.

نشستی مهم که دولت امیدوار است با این تدبیر سرمایه‌گذاری‌های جدید را در 50پروژه‌ بالادستی شامل اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری نفتی عمدتا مشترک بین ایران و کشورهای همسایه جذب کند. هفته گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تأکید کرده بود که چارچوب قراردادهای نفتی جدید ایران زمینه جذابی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

سیدمهدی حسینی رئیس کنفرانس نفت و گاز تهران که در 2‌سال‌و‌نیم گذشته سرپرستی کمیته بازنگری قراردادهای نفت و گاز ایران را بر عهده داشته است، گفت: نمایندگانی از شرکت‌های شل، توتال، لوک‌اویل و دیگر بزرگان انرژی در این کنفرانس حضور پیدا می‌کنند. به گفته این مقام نفتی ایران، مدل جدید قراردادهای نفتی ایران حاکمیت ملی و استقلال و قوانین موجود کشور را «حفظ» می‌کند و «تا حد قابل توجهی» نیازهای صنعت نفت و همه صنایع ذیربط آن و همچنین منافع دوطرف قرارداد را «ضمانت» خواهد کرد.

به گزارش همشهری، دولت چندی قبل مدل جدید قراردادهای نفتی را مصوب و ابلاغ کرده و قرار است در نشست دوروزه‌ای که از امروز آغار می‌شود، بیژن زنگنه وزیر نفت،امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی و مدیرعامل شرکت ملی نفت، جزئیاتی از سیاست‌ها و حمایت‌های دولت و وزارت نفت را با شرکت‌کنندگان در این اجلاس در میان بگذارند. براساس اعلام وزارت نفت در قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC قرار براین است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.

گفته می‌شود در این نوع قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت آن واگذار نمی‌شود و جذب سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، تولید صیانتی از مخازن، افزایش ضریب بازیافت و استفاده بیشتر و بهینه‌تر از توان پیمانکاران داخلی از مهم‌ترین اهداف مدل جدید قراردادی صنعت نفت است.

مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به اینکه توسعه صنعت نفت نیازمند گسترش روابط بین‌المللی است، گفت: نباید از گسترش روابط بین‌المللی ترسید و گمان کرد ما بازنده و آنها برنده هستند؛ این یک تفکر قدیمی و شکست خورده است. وی افزود: استفاده از ادبیات نادرست در روابط بین‌المللی و توقع انجام کارهای بزرگ اقتصادی مناسبتی ندارد و ما باید خودمان را برای استفاده از ظرفیت‌هایمان که در سطح بالایی است، آماده کنیم.

پیش از این، قرار بود که کنفرانس رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در لندن برگزار شود، اما وزارت نفت، مکان برگزاری این اجلاس را به تهران تغییر داد. البته قرار است در ماه‌های آینده کنفرانس دومی نیز برای معرفی بیشتر این مدل قراردادی به سرمایه‌گذاران خارجی در لندن برگزار شود.

پیش‌از این وزیر نفت از احتمال جذب حدود ٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی خبر داده و گفته بود: بخشی از مشکلات صنعت نفت با مدل جدید قراردادهای نفتی حل خواهد شد.به گزارش ایرنا از وزارت نفت، بیژن زنگنه افزود: مدل جدید قراردادهای نفتی که هفتم و هشتم آذرماه (هفته آینده) در سالن اجلاس سران معرفی خواهد شد، بخشی از مشکلات صنعت نفت را حل خواهد کرد.وی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی بین ٢٠ تا ٣٠ میلیارد دلار سرمایه جذب صنعت نفت شود.


7436626
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: طی پنجشنبه همه فعالیت‌های مرتبط با طبیعت مانند کوهنوردی و دره‌نوردی خطرناک است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است