بین‌الملل 15:00 - 24 بهمن 1394
بعید به نظر می‌رسد که نشست قریب‌الوقوع رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا و رئیس جمهوری آمریکا جوایز اقتصادی بزرگی به همراه داشته باشد اما اجازه خواهد داد تا طرف آمریکایی بر مزایای پیوستن به یک معاهده تجاری «پاسیفیک» که چین را شامل نمی‌شود، تاکید کند.

اوباما در نشست با آ سه آن بر برنامه تجارت تاکید می‌کند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نشست‌ها که قرار است روزهای دوشنبه، سه شنبه در شهر «رانچو مایراج» واقع در ایالت کالیفرنیا برگزار شوند، نخستین نشست از این نوع برای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در خاک آمریکا خواهد بود. هدف اصلی این نشست نشان دادن تعهد دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای مبارزه با افزایش نفوذ چین در منطقه‌ای است که خانه 620 میلیون تن و یک اقتصاد 2.6 تریلیون دلاری محسوب می‌شد.

کشورهای جنوب شرق آسیا از افزایش تجارت و سرمایه گذاری ناشی از رشد اقتصادی چین نفع برده‌اند اما بسیاری از آن‌ها نسبت به نفوذ قابل توجه چین نگرانند. در همین حال حفظ آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی، یکی از مسیرهای مهم و حیاتی تجارت جهانی به نفع آمریکا است.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: این نشست قصد دارد پیام شفافی را منتشر کند مبنی بر اینکه آمریکا برای آن ارزش قائل است. ما قصد داریم به مسائل جنوب شرق آسیا و همکاری با کشورهای آسیایی حوزه اقیانوس آرام بپردازیم تا قوانین را در خصوص مسائل مختلف مربوط به منافع مشترک شفاف سازی کنیم.

برونئی، مالزی، سنگاپور و ویتنام از جمله کشورهای جنوب شرق آسیا هستند که در حال حاضر بخشی از معاهده تجاری «شراکت ترنس پاسیفیک» تحت رهبری آمریکا بوده که منتظر تصویب پارلمان‌های ملی هستند. این توافقنامه بسیاری از تعرفه‌ها را حذف می‌کند و همچنین حداقل استانداردهای کارگری را بر کشورهای عضو به عنوان بخشی از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد قوانین برای تجارت و کسب و کار در منطقه و جهان اعمال می‌کند.

اندونزی که بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا است به همراه تایلند و فیلیپین اعضای آتی این معاهده هستند که چندین سال به مذاکره پرداخته و محور اصلی در تلاش اوباما برای روابطی عمیق‌تر با آسیا بوده‌اند.

کامبوج، لائوس و میانمار که کمترین توسعه را در بین کشورهای جنوب شرق آسیا داشته‌اند، واجد شرایط برای پیوستن نیستند چرا که اعضای گروه "همکاری اقتصادی پاسیفیک آسیا" محسوب نمی‌شوند.

انتظار می‌رود اوباما در این نشست مزایای ابتکار عمل‌های اقتصادی تحت رهبری آمریکا را به ویژه برای اندونزی و تایلند مطرح کند تا نظر آن‌ها را به پیوستن به این توافق تجاری پاسیفیک جلب کند.

یکی از ابتکار عمل‌های جدید آمریکا موسوم به "ارتباط آ سه آن" قصد دارد تا دفاتر منطقه‌ای دولت آمریکا را در جاکارتا، بانکوک و سنگاپور ایجاد کند و به کشورهای جنوب شرق آسیا در پروژه‌های زیربنایی کمک کرده و با حمایت از کشورهای ضعیف‌تر همچون لائوس، میانمار و کامبوج به توسعه آن‌ها کمک کند و سرویس‌های گمرکی آن‌ها را ارتقا بخشد.

انتهای پیام


7679473
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنا به اعلام منابع محلی، یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه سقوط کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی، میل شهروندان آمریکا را به زندگی در کشور دیگری افزایش داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته تحقیقات فدرال روسیه از دستیابی به شواهدی از نقش داشتن اوکراین در حمله مرگبار اخیر در مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر مشاور انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا از لندن خواست تا کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون سوریه از حملات موشکی رژیم صهیونیستی به اطراف شهر دمشق پایتخت این کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به شرایط وخیم نوار غزه تأکید کرد که خوابیدن در این منطقه مانند دراز کشیدن در تابوت است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد به هیأت نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد دستور داده تا از رژیم صهیونیستی به دلیل حمله به نیرو‌های امدادرسان لبنانی شکایت کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل جهت «افزایش اختیارات متخصصان ناظر بر تحریم‌های کره شمالی به مدت یک سال» را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رسانه های محلی گزارش دادند که نیروهای امنیتی تاجیکستان تمامی بستگان یکی از عوامل حمله تروریستی به مجتمع «کروکوس» را دستگیر کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است