فرهنگی‌هنری 00:23 - 16 مهر 1394
یک تیم پزشکی با فراهم کردن مقدمات عمل در آستانه‌ انجام نخستین پیوند سر قرار دارند‌

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما گروهی پزشک ایتالیایی در حال پیش برد مقدمات‌ کارشان برای انجام پیوند سر در سال 2017 هستند.

این تیم در حال حاضر بیمارستانی در چین را انتخاب کرده‌اند و یک پزشک متخصص چینی هم به آن‌ها پیوسته است. این اقدامات، با وجود انتقادات زیادی است که به تیم تحقیقاتی وارد می‌شود، در حال انجام است.

علت انتخاب چین برای انجام چنین عملی هم، همین انتقادات بوده؛ چرا که انجام عمل در هر جایی ممکن نبوده. در نهایت، دکتر «سرجیو کاناورو» جراح ایتالیایی که دو سال قبل، ایده‌ی پیوند سر روی انسان را مطرح کرد، مجبور به انتخاب چین شد.

این عمل حتی در اروپا و آمریکا نیز با انتقادات زیادی روبه‌رو شده و آن را عملی غیراخلاقی به حساب آورده‌اند. دکتر کاناورو در این باره می‌گوید: «اگر مردم چنین عملی را نمی‌خواهند، من این کار را نخواهم کرد، اما اگر مردم اروپا یا آمریکا آن را نمی‌خواهند، به این معنا نیست که نباید در جای دیگری انجام شود.»

بر اساس گزارش‌ها، دکتر «رن ژیائو پینگ» به تیم جراحی کاناورو پیوسته و قرار است در دسامبر 2017، این عمل -که می‌تواند در صورت موفقیت، تاریخ پزشکی را تغییر دهد- در بیمارستان دانشگاهی «هاربین» چین صورت بگیرد.

این پزشک چینی تا به حال، سر هزار موش را پیوند زده و به همین دلیل تبحر خاصی در این زمینه دارد. داوطلب این عمل هم «والری اسپریدانوف» کارشناس کامپیوتر اهل روسیه است که از یک بیماری ژنتیکی نادر تخریب‌کننده‌ی عضلات رنج می‌برد و امیدوار است از طریق این عمل بتواند یک بدن سالم برای خودش پیدا کند.

بر اساس تخمین‌ها، این عمل حداقل 36 ساعت زمان می‌برد و چیزی حدود 11‌میلیون دلار هزینه در‌بر خواهد داشت.

مطابق اعلام، در این عمل یک سر سالم که بدنش دچار مشکلات خاصی است از تن جدا شده و به بدن سالم یک انسان مرگ مغزی پیوند زده خواهد شد.

در ابتدای این عمل، بدن هر دو فرد تا حد عینی سرد می‌شود تا آستانه‌ تحمل زندگی بدون اکسیژن سلول‌ها افزایش یابد.

سپس بافت‌های گردن جدا می‌شوند و رگ‌های بزرگ با لوله‌هایی ظریف به هم اتصال می‌یابند. بعد نخاع فرد پیونددهنده را قطع کرده و سرش را روی بدن فرد پیوندگیرنده قرار می‌دهند.

آن‌گاه نخاع با ماده‌ای به نام «پلی اتیلن گلایکول» که هم‌چون چسب عمل می‌کند، به نخاع بدن جدید متصل می‌شود.

بعد از پایان عمل، فرد به مدت چهار هفته در خواب مصنوعی فرو خواهد رفت تا بدنش در طول دوره‌ی ترمیم بافت‌ها، بی‌حرکت بماند.

در این مدت، برای این‌که بدن فرد، سر پیوندی را پس نزند، سیستم ایمنی بدنش با دارو‌های قوی سرکوب‌کننده تحت درمان قرار خواهد گرفت.

پزشکان معتقدند این شخص بعد از به هوش آمدن، می‌تواند بدنش را حس کند و طی یک سال قادر به راه رفتن خواهد شد. با این همه، بسیاری از پزشکان ایده‌ی دکتر کاناوارو را غیرممکن می‌دانند.

از سوی دیگر، کسی نمی‌داند تاثیر چنین عملی از نظر روان‌شناختی چطور خواهد بود و عمل چه عواقبی در بر دارد.

در سال 1970، متخصصان در کلیولند سر یک میمون را به بدن میمونی دیگر پیوند زدند، اما میمون به دلیل پیوند نخوردن خوب سرش، قادر به تکان دادن بدن خود نبود.

بعد هم بدن میمون، سرِ پیوندی را پس زد و حیوان بعد از 9 روز مرد. با این همه، داوطلب روس این عمل می‌گوید چیزی برای از دست دادن ندارد.

از سوی دیگر دکتر کاناوارو معتقد است در‌صورت موفقیت چنین عملی، بسیاری از افراد مثل استیفن هاوکینگ قادر به راه رفتن خواهند شد. حال باید منتظر انجام این عمل بمانیم تا ببینیم نتیجه‌اش چه می‌شود.

همشهری دانستنیها


7176039
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است