اقتصادی 21:20 - 01 خرداد 1394
مقام ارشد سابق آمریکایی و معمار تحریم ایران با هشدار نسبت به علاقه آمریکا برای پیشبرد منافع خود با سیاست تحریم نوشت: مزیت آمریکا در این زمینه در حال تحلیل رفتن است و زمان آن فرا رسیده که در این سیاست بازنگری کرد.

اهرم تحریم آمریکا در حال رنگ باختن است

به نقل از گاردین، ریچارد نفیو، مقام ارشد سابق آمریکایی که یکی از عناصر اصلی ایجاد تحریم‌های گسترده علیه ایران بوده است، اکنون هشدار می‌دهد که علاقه آمریکا به تحریم‌ها به‌عنوان یک ابزار سیاست خارجی می‌تواند پیامدهایی برای آمریکا داشته باشد.



نفیو که در حال حاضر استاد دانشکده امور بین الملل و عمومی دانشگاه کلمبیاست، مقاله‌ای را با عنوان «آینده تحریم‌های بین المللی در یک اقتصاد جهانی» به نگارش در آورده است. وی در این مقاله استناد می‌کند که آمریکا، به‌عنوان تنها ابرقدرت جهان، توانسته از مزیت نامتقارن خود در اعمال تحریم‌های اقتصادی بهره ببرد، اما این مزیت به‌سرعت در حال تحلیل رفتن است و زمان آن فرا رسیده که این سیاست مورد بازنگری قرار گیرد.



در بخشی از این مقاله آمده است: «همانند استفاده از ابزارهای سایبری و هواپیماهای بدون سرنشین، آمریکا ممکن است در آینده متوجه شود که با سابقه‌ای که ایجاد کرده و تحریم‌های هدفمند را به یک ابزار مناسب در تمام وضعیت‌های معین شده از سوی آمریکا جا انداخته، بانک‌ها و شرکت‌ها و شهروندان این کشور نیز در معرض اقدامات مشابه قرار دارند.



وی ادامه می‌دهد، سؤال اصلی من این است: آیا ما در هنگام اتخاذ این تصمیمات درک روشنی از تبعات آن داریم؟

نفیو همان کسی بوده که ایده تحریم‌ها را در کاخ سفید مطرح کرده است. وی رئیس شورای امنیت ملی در امور ایران بوده و دوره‌ای از گسترش تحریم‌ها علیه این کشور را مدیریت کرده است.

وی در این مقاله اضافه می‌کند: «به‌عنوان یک مقام آمریکایی، من زمان زیادی را صرف مذاکره با شرکت‌های خارجی در مورد ترک معاملات با ایران کرده‌ام. یک بار یکی از مقامات یکی از این شرکت‌ها که خیلی ناراحت بود از من پرسید: اگر دولت ما این کار را با جنرال موتورز آمریکا انجام بدهد شما چه حسی پیدا می‌کنید؟ من با خودم فکر کردم: نکته جالبی است. من مطمئن نیستم که ما چه واکنشی نشان می‌دهیم.



نفیو به سیاستگذاران آمریکایی پیشنهاد می‌کند که در مورد تأثیرات هرکدام از این تحریم‌ها و تأثیراتی که ممکن است ناشی از تحریم‌ها در جهان چندقطبی به‌سمت خود آمریکا برگردد عمیقاً فکر کنند.

«من همواره به رؤسای خودم می‌گفتم: بیایید لحظه‌ای به رژیم تحریم‌ها نگاه کنیم... نفسی عمیق بکشیم و با خود بگوییم: آیا این مسیری است که ما می‌خواهیم برویم؟

وی مدعی است تحریم‌ها تأثیری تعیین کننده در کشاندن ایران به پای میز مذاکره داشته و این تحریم‌ها طی یکی دو ماه آینده منجر به توافقی خوب با تهران خواهد شد. وی می‌گوید برداشتن تار تحریم‌ها که وی به برقراری آن کمک کرده، چندان دشوار نخواهد بود.



نفیو در عین حال با هشدار نسبت به تبدیل شدن تحریم‌ها به یک ابزار پرکاربرد برای دولت آمریکا در سیاست خارجی می‌نویسد: «اگر تبعات موفقیت آمریکا در موضوع ایران این باشد که با هر مشکلی که مواجه می‌شویم به‌سراغ تحریم‌ها برویم... ابزارهای نامتقارن زمانی خود کار می‌کنند که ماهیت آنها نامتقارن باشد و قدرت شما از دیگران بیشتر باشد، اما شما طی 20، 30 یا 40 سال آینده چندان بیشتر از بقیه نخواهید بود»./تسنیم/110


6422570
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی گفت: نرخ فرونشست در بسیاری از مناطق کشور با توجه به افزایش حجم برداشت آب‌های زیر زمینی به ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق ابلاغیه سازمان توسعه تجارت ایران، ارز نیمایی از چند ردیف تعرفه پارچه‌های رومبلی، رویه و پرده‌ای وارداتی حذف شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: صنعت تایر در سال جاری ۳۰۰ میلیون یورو ارز برای تولید نیاز دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رضایی گفت: تمامی واحد‌های مسکن مهر با دستور وزیر راه وشهرسازی با امکانات کامل تحویل داده می‌شود و هیچ واحدی بدون تجهیزات به بهره‌برداری نمی‌رسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: فردا ۲ اردیبهشت نوزدهمین جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله مطابق روال همیشه برگزار می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۲۹ فروردین به ۲۳.۵۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز اول اردیبهشت، شاخص کل بورس ۳۴ هزار و ۱۸ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس شاهد کاهش حق الزحمه های نجومی از سوی مشاوران املاک کشور بودیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورس‌ها از بازگشت دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی خود خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است