استانی 10:44 - 14 مرداد 1394
‌یک مدرس دانشگاه گفت: عامل وراثت می‌تواند در رفتار خشن یک نوجوان نقش داشته باشد، اما خشونت بیشتر رفتاری اکتسابی و آموختنی است.

خشونت می‌تواند ارثی باشد؟

ابراهیم فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – در خصوص علل خشونت در دانش‌آموزان نوجوان گفت: نوجوانان خشن معمولا والدینی پرخاشگر دارند که روش‌های تربیتی آنها بیشتر مبتنی بر سختگیری، خشونت و تنبیه بدنی است.

‌خشونت در قالب پرخاشگری فیزیکی یا لفظی ممکن است ناشی از ناکامی‌های اساسی باشد یا به دلیل وجود مدل‌های پرخاشگرانه در محیط زندگی( خانه یا مدرسه ) نوجوان ایجاد شود.

فراهانی تصریح کرد: عامل وراثت نیز می‌تواند در رفتار خشن یک نوجوان نقش داشته باشد، اما خشونت بیشتر رفتاری اکتسابی و آموخته شده است.

این مدرس گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان اراک بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در اغلب مواقع، تربیت‌های کارآمد و قوی می‌تواند آثار وراثت را تحت پوشش خود قرار دهد.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پروش استان مرکزی نابسامانی‌های خانوادگی را نیز در ایجاد خشونت در قالب پرخاشگری مؤثر دانست و افزود: این نابسامانی‌ها می‌توانند شامل غیبت‌های طولانی پدر یا مادر، درگیری و اختلاف، جدایی و متارکه و محیط‌های زندگی دور از تفاهم و مسالمت باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه در رابطه با اقدامات مناسب جهت پیشگیری از رفتارهای خشونت‌آمیز در دوره نوجوانی، اظهار کرد: در دوران بلوغ که بحران روحی و عاطفی نوجوان را در بر می‌گیرد، بهترین راه برای پیشگیری از خشونت، مسامحه و سازگاری است.

وی تصریح کرد: اغماض، گذشت و نادیده گرفتن رفتارهای نوجوان پرخاشگر همراه با آرامش، در اغلب مواقع از استمرار و پیشروی خشونت در قالب پرخاشگری‌های فیزیکی و لفظی جلوگیری می‌کند.

فراهانی، راهنمایی و مشاوره دانش‌آموز در خصوص عواقب خشونت و آثار اجتماعی آن، همچنین مشاوره با خانواده دانش‌آموز درباره کاهش رفتارهایی که منجر به خشونت نوجوان می‌شود را از راهکار‌های بسیار مؤثر در کاهش خشونت برشمرد.

این مدرس دانشگاه گفت: ایجاد زمینه‌ی فعالیت‌های مؤثر در خانه و مدرسه برای اشتغال بیشتر نوجوان و تخلیه انرژی‌های جسمی و روانی او در کاهش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه بسیار تأثیرگذار است.

فراهانی در پایان تأکید کرد: خودداری مدرسه از بکاربردن روش‌های انضباطی غلط و ایجاد فضای صمیمی‌تر میان معلمان و دانش آموزانِ نوجوانِ خشونت‌گرا، به کاهش رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه می‌انجامد.

انتهای پیام


6861269
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است