ابراهیم فراهانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – در خصوص علل خشونت در دانشآموزان نوجوان گفت: نوجوانان خشن معمولا والدینی پرخاشگر دارند که روشهای تربیتی آنها بیشتر مبتنی بر سختگیری، خشونت و تنبیه بدنی است.
خشونت در قالب پرخاشگری فیزیکی یا لفظی ممکن است ناشی از ناکامیهای اساسی باشد یا به دلیل وجود مدلهای پرخاشگرانه در محیط زندگی( خانه یا مدرسه ) نوجوان ایجاد شود.
فراهانی تصریح کرد: عامل وراثت نیز میتواند در رفتار خشن یک نوجوان نقش داشته باشد، اما خشونت بیشتر رفتاری اکتسابی و آموخته شده است.
این مدرس گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان اراک بیان کرد: تحقیقات نشان میدهد که در اغلب مواقع، تربیتهای کارآمد و قوی میتواند آثار وراثت را تحت پوشش خود قرار دهد.
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آموزش و پروش استان مرکزی نابسامانیهای خانوادگی را نیز در ایجاد خشونت در قالب پرخاشگری مؤثر دانست و افزود: این نابسامانیها میتوانند شامل غیبتهای طولانی پدر یا مادر، درگیری و اختلاف، جدایی و متارکه و محیطهای زندگی دور از تفاهم و مسالمت باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه در رابطه با اقدامات مناسب جهت پیشگیری از رفتارهای خشونتآمیز در دوره نوجوانی، اظهار کرد: در دوران بلوغ که بحران روحی و عاطفی نوجوان را در بر میگیرد، بهترین راه برای پیشگیری از خشونت، مسامحه و سازگاری است.
وی تصریح کرد: اغماض، گذشت و نادیده گرفتن رفتارهای نوجوان پرخاشگر همراه با آرامش، در اغلب مواقع از استمرار و پیشروی خشونت در قالب پرخاشگریهای فیزیکی و لفظی جلوگیری میکند.
فراهانی، راهنمایی و مشاوره دانشآموز در خصوص عواقب خشونت و آثار اجتماعی آن، همچنین مشاوره با خانواده دانشآموز درباره کاهش رفتارهایی که منجر به خشونت نوجوان میشود را از راهکارهای بسیار مؤثر در کاهش خشونت برشمرد.
این مدرس دانشگاه گفت: ایجاد زمینهی فعالیتهای مؤثر در خانه و مدرسه برای اشتغال بیشتر نوجوان و تخلیه انرژیهای جسمی و روانی او در کاهش خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه بسیار تأثیرگذار است.
فراهانی در پایان تأکید کرد: خودداری مدرسه از بکاربردن روشهای انضباطی غلط و ایجاد فضای صمیمیتر میان معلمان و دانش آموزانِ نوجوانِ خشونتگرا، به کاهش رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه میانجامد.
انتهای پیام
6861269