اقتصادی 11:13 - 06 آذر 1394
کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با ایسنا:
یک کارشناس حوزه انرژی با مثبت ارزیابی کردن مدل جدید قراردادهای نفتی، ابراز امیدواری کرد مدل IPC بتواند باعث جذب شرکت‌های خارجی به صنعت نفت و گاز ایران شود.

قراردادهای جدید نفتی از بیع متقابل منعطف‌ترند

نرسی قربان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره مدل جدید قرار‌داد‌های نفتی ایران (IPC) که قرار است هفتم و هشتم آذرماه رونمایی شود، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و به دستور وزیر نفت، دستور به بازنگری قرار‌دادها داده شد که به موجب این امر، سیدمهدی حسینی مامور به تشکیل هیاتی شامل اعضای اصلی و مشاوران شد. این قرار‌داد‌ها که در مدت یکسال مورد بازنگری قرار گرفت و تا آنجایی که که امکان داشت، مشکلات و موانع قرار‌داد بیع متقابل (Buy Back) برطرف و در اسفندماه سال گذشته در یک کنفرانس مطرح شد.

وی با بهتر و بازتر خواندن قرار‌داد IPC نسبت به بیع متقابل اظهار کرد: تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی مخصوصا شرکت‌های آمریکایی، قرار‌داد‌های از نوع خدماتی را قبول ندارند و حاضر به شرکت در این نوع قرار‌داد‌ها نیستند. به عنوان مثال کشور آمریکا که عامل اصلی ایجاد تحولات در عراق شد، وقتی قرار‌دادهای نفتی نوع خدماتی در آنجا به مناقصه بین‌المللی گذاشته شد، شرکت‌های آمریکایی در آن شرکت نکردند و این درحالی بود که به کردستان عراق برای انجام قرار‌دادهای از نوع مشارکت رفتند.

این کارشناس حوزه انرژی با انعطاف‌پذیر‌تر خواندن قرار‌داد IPC در مقایسه با بیع متقابل (Buy Back) ادامه داد: به نظر می‌آید این قرار‌داد‌ باعث جذب شرکت‌های خارجی به ایران شود، چرا که روی هم رفته کلیت IPC مثبت و جذابیت اولیه برای فعالان حوزه نفتی را دارد.

قربان در پاسخ به این سوال که به عنوان مثال شرکت BP نسبت به مدل جدید قرار‌دادهای جدید نفتی ایران ابراز تمایل نشان داده است، اظهار کرد: برای شرکت‌های بزرگ نفتی اسم قرار‌داد اهمیت ندارد. مهم این است که محتوای قرارداد برایشان سودآور است. به عبارت دیگر آیا آن قرار‌داد برایشان بازی برد – برد خواهد داشت یا خیر.

وی در خصوص دلیل مقبول نبودن مدل قرار‌داد‌های خدماتی تصریح کرد: قرار‌دادهای از نوع خدماتی که شرکت‌های آمریکایی نیز به آن تمایلی ندارند، از این جهت است که آنها اعتقاد ندارند فعالیت‌شان در حوزه نفتی کاری خدماتی است، چرا که معتقدند فعالیت‌شان اکتشاف و تولید است و در این خصوص می‌خواهند مشارکت کنند.

این کارشناس حوزه انرژی با خدماتی خواندن مدل جدید قرار‌داد‌های نفتی تاکید کرد: IPC با وجود این‌که از نوع قرار‌داد خدماتی است، اما انعطافی دارد که ممکن است بتواند بازی برد – برد را ایجاد کند که امید است به خوبی این مهم محقق شود و در مذاکرات بعدی فضای کسب‌وکار و تکنولوژی را برای صنعت نفت کشور به ارمغان بیاورد.

قربان با اشاره به این‌که مشارکت شرکت‌های ایرانی در این مدل جدید قرار‌داد از نکات مثبت و حائز اهمیت است، تصریح کرد: پشت فکر کسانی که IPC را تدوین کرده‌اند این بود که در خاتمه این قرار‌داد بعد از چند سال کشور، دو یا سه شرکت نفتی مقتدر داشته باشد که بتواند در امور نفتی در منطقه و دنیا تاثیر‌گذار باشد.

وی با اشاره به مشکلات مدل قبلی قرار‌داد نفتی (Buy Back) گفت: بنده از اول معتقد بودم که بیع متقابل قرار‌داد خوبی نیست. گرچه شرکت‌های شل، انی، توتال به ایران کشاند اما این شرکت ها می‌گویند اگر قرار‌دادهای بعدی به شکل بیع متقابل باشد شرکت نخواهند کرد. همچنین این شرکت ها مدعی هستند که در Buy Back متضرر شده اند.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: همچنین بسیاری معتقدند که Buy Back سرمایه کلانی را برای کشور به ارمغان آورد، اما سوال اینجاست که اگر مدل قرار‌داد، مدل بهتری بود، چه سرمایه کلانی برای کشور به ارمغان می‌آورد. به عنوان مثال اگر بگوییم با Buy Back مثلا 40 میلیارد دلار جذب سرمایه شده، اگرمدل قرار‌دادها بهتر بود، حدود 400 میلیارد دلار در همان زمان سرمایه جذب می‌شد.

قربان با بیان این مطلب که اگر مدل قبلی قرارداد بهتر می‌بود، می توانست مانع از وضع تحریم علیه ایران شود، تصریح کرد: اگر شرکت‌های عظیم نفتی در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، احتمالا مسائل تحریم کمرنگ می‌شد، چرا که آنها لابی بودند در خارج از کشور که علیه ایران تحریم وضع نشود. مدل جدید قرارداد‌های نفتی IPC پتانسیل جذب سرمایه و تکنولوژی و بکار گیری بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز را دارد و اگر شرایط مثبت کسب و کار ایجاد شود، می تواند جوابگوی نیازهای صنعت نفت و گاز کشور شود.

به گزارش ایسنا،مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) قرار است هفتم و هشتم آذرماه در«کنفرانس تهران» به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شود. هم اندیشی مدل جدید قرارداد نفتی ایران (IPC) اسفندماه 1392 با حضور شرکتهای بزرگ بین المللی در تهران برگزار شد؛ در قراردادهای (IPC)، قرار براین است که حلقه های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.

در این قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادها است که در این عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می شود و باید سعی شود شرکتهای خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند، زیرا قاعده در جهان این گونه است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت های خارجی تامین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.

انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی دیگر از مهمترین مباحث قراردادهای تازه IPC است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند.

ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت فناوری بهتر عمل کنند. همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مهمترین اهداف این قرارداد است که با توجه به این که نیمی از میدانهای کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، هر یک درصد افزایش ضریب، معادل ٥٠٠ میلیارد دلار افزایش ثروت ملی است

انتهای پیام


7434293
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور وزیر اقتصاد گفت: کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت؛ ۳ میلیون تن معادل ۵۴هزار میلیارد تومان و مصرف ۴۰ میلیون نفر بوده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان توسعه تجارت، بخشنامه حقوق ورودی گوشی‌های با قیمت بالاتر از ۶۰۰ دلار را ابلاغ کرد که بر اساس آن، این نرخ برای واردات تجاری ۱۵ درصد تعیین شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است