فرهنگی‌هنری 14:56 - 03 آبان 1393
انزلی - ایرنا - امروز سرفصل درس تمامی مقاطع تحصیلی دانش آموزان یکی بود؛ مشق مردم سالاری فعالیتی که 17 دوره در قالب انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس انجام می گیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، دبیرستان پسرانه فردوسی شهرستان بندرانزلی هم قدمت دانشگاه تهران است سال 1313 خورشیدی که سالها خاطره از نوجوانان دیروز و مردان امروز در طیفی وسیع از سن و سال دارد، امروز اما خنده ها و شیطنت ها رنگ و بوی دیگری داشت، چهره جدی و نگاه کنجکاو عده ای نشان می داد که نامزد عضویت شورا شده اند و عده بیشتری نیز با حرارت برسر انتخاب افراد بحث می کردند .



تعدادی دیگر نیز سر به سر دوستانش می گذاشتند و فهرست بالا بلند از خواسته ها داشتند و نشاط و خنده ای که فراگیر بود و مسری و امروز هرکه از در وارد می شد؛ حتی نقاش ساختمان و دستیارش که سالنی را در مدرسه رنگ آمیزی می کردند ، ناخودآگاه در این نشاط و سرزندگی سهیم بودند.



'علیرضا' از شاگردان این مدرسه در پاسخ به سوال ایرنا که کاندیدا شده یا نه، گفت: نه چون سال آخری هستم تمام دل مشغولیم کنکور است ، البته سالهای قبل هم داوطلب نشدم چون حس می کردم کار زیادی از ما بر نمی آید اما راستش سال اولی ها خیلی شور و حال دارند.



دوستش افزود: بعضی از نامزدها ادعاهای بزرگی دارند که گمان کنم حتی در چهارچوب شرح وظایف هم نباشد ، اما برخی جدیت خوبی دارند و در کل بنظرم اتفاق خوبی است.



علیرضا با خنده افزود: دقیقا ما خاطرات جالبی از این تجربه اجتماعی داریم و برای همه ما تمرین جالبی است چه کاندیدا باشیم ، چه عضو شورا و چه یک رای دهنده .



هیأت رئیسه برگزاری انتخابات آخرین توصیه های تبریزی نژاد معاون پرورشی مدرسه را می شنیدند و وظایفشان را هماهنگ می کردند.



فهرست 41 نامزد شورای دانش آموزی دبیرستان فردوسی را مرور کردند؛ از روی آن دوباره چاپ گرفتند تا لیستی که برخی اسمهایش ستاره خورده و دایره دارد و به نوعی علامت گذاری شده و طبق آیین نامه شبهه دار است، روی تخته اعلانات نباشد.



دانش آموزان می گفتند: موضوع انتخابات شورای دانش آموزی جدی است چرا که رییس این شورا می تواند با طی مراحل به شورای دانش آموزی شهرستان و استان برسد و اگر بتواند به شورای دانش آموزی کشوری راه پیدا کند تا مقام مشاور رییس جمهوری ارتقا می یابد.



*دور از انتظار نیست روزی که مسئولیت شهر با شما باشد



برخلاف روزهای عادی در وقتی غیر معمول زنگ بصدا در آمده و همه 350 دانش آموز به حیاط فراخوانده می شوند . با حضور فرماندار و رییس شورای آموزش و پرورش انزلی ، هفدهمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی شهرستان هم زمان با سراسر کشور، رسما آغاز شد.



یکی از دانش آموزان پیام وزیر را قرائت کرد. در بخش از پیام 'علی اصغر فانی ' آمده بود:« فرزندان عزیزم؛اهداف نظام آموزش وپرورش به ویژه در برهه حساس کنونی بدون مشارکت و اراده شما آینده سازان محقق نخواهد شد.



دولت تدبیر و امید به داشتن فرزندان لایق و توانمندی چون شما بر خود می بالد که با مسئولیت پذیری، مشارکت جویی، کسب مهارتهای اجتماعی، فراهم کردن زمینه مساعد برای تبادل تجربه، گفتگو و نقدسازنده، تعامل فکر واندیشه ، تفاهم و همدلی و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه با مسئولان مدرسه در پیشبرد اهداف عالیه گام بر می دارید.»



فرماندار شهرستان بندرانزلی سخنانش را اینگونه آغاز کرد: من هم در دبیرستان فردوسی درس خواندم و مطمئنم دور نخواهد بود که شما چهره های با نشاط امروز ، مسئولان کوشای فردای این شهر و کشور خواهید شد.



'قاسم روحانی فر' افزود :هدف از تشکیل شورای دانش آموزی تمرین تصدی گری و اندیشه ورزی و فرصتی برای آموختن و تجربه کردن کار گروهی است.



رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان بندر انزلی از منتخبان خواست تا نماینده شایسته ای از جامعه همسالانشان بوده و نقاط ضعف و قوت را از دید دانش آموزان ، به اولیای مدرسه انتقال دهند تا در سایه مشارکت و هم فکری تصمیم هایی هرچه درست تر برای بهبود وضعیت مدرسه اخذ شود.



*من ...نامزد دوره هفدهم



در ادامه مراسم تعدادی از نامزدهای شورای دانش آموزی ضمن معرفی خود به مهمترین برنامه شان اشاره کردند که در نوع خود شنیدنی بود از وعده « ارتقا سطح فعالیتهای پژوهشی دانش آموزی و گسترش استفاده از فناوری در مدرسه » تا جملاتی با ادبیات خاص پسرهای نوجوان این سن که « اگر رای دادید ، که دادید اگر نه .. بازهم مخلصیم.»



دانش آموزان ، کلاس به کلاس فراخوان می شوند در برگه های تعرفه با توجه به سهم مدرسه می توانند حداکثر نام 9 نفر را بنویسند.



انگشت زدن پای تعرفه ها ، اسم نوشتن و رای در صندوق انداختن با حال و هوای خاصی توأم است پاییز ، بهار تعلیم و تربیت است و امروز هفدمین دوره انتخابات شورای دانش آموزی مجال جوانه زدن درختان مثمر فرداست.



*تمرین مسئولیت پذیری



مدیر دبیرستان فردوسی در گفتگو با ایرنا گفت: شورای دانش آموزی فرصتی برای تمرین مسئولیت پذیری دانش آموزان و نزدیک شدن افق فکری اولیای مدرسه با دانش آموزان است.



'علی کوچکی' در پاسخ به این پرسش که دستاورد این شورا برای مدرسه چه بوده است، گفت: یکی از کارها آنست که خود اعضای شورا به جهت ارتباط و اعتمادی که با همسالان و هم مدرسه ای خود دارند، می توانند دانش آموزان ضعیف ، متوسط و قوی را معرفی کنند که ماحصل این شناسایی، اجرای طرح 'هم یار معلم' بود که در آن بطور مستقیم از خود دانش آموزان برای بهبود مستمر وضعیت تحصیلی استفاده می شود.



مدیر دبیرستان فردوسی اظهار کرد : برای اغلب اعضای شورا مسئله امکانات ورزشی و رفاهی بسیار مهم است؛ به مسئله بهداشت مدرسه خیلی اهمیت می دهند و ضمنا رابط امینی هستند بین دانش آموزانی که بدلیل کم رویی ، مسائل خود را به لحاظ مالی ، مادی یا مسائل خانوادگی و روحی نمی توانند با اولیای مدرسه مطرح کنند.



وی افزود : به تجربه دریافته ایم که پیشنهادهای بچه ها در مورد نیاز های آموزشی شان خیلی دقیق تر و هدفمند تر است .



کوچکی در خصوص اینکه بعنوان یک مدیر چه بخشی از این فعالیت شورایی برایش جالب است به ایرنا گفت: واقعیت آنست که وقتی انتخاباتی در سطح کشور برگزار می شود؛ افراد تحلیل های مختلف دارند عده ای پویا و برخی منفعلند ، برخی بر امیدها و نویدها تمرکز دارند، عده ای برنامه و نقشه راه مدون دارند و عینا در انتخابات شورای دانش آموزی مدرسه نیز چنین حال و هوایی بعنوان الگوی کوچکی از جامعه وجود دارد .



وی در انتهای گفتگو خاطر نشان کرد: هدف از شورای دانش آموزی آماده کردن دانش آموزان برای ورود به جامعه و مسئولیت پذیری مدنی در آینده است.



مدرسه هنوز در جنب و جوش بود؛ عده ای رای خود را به صندوق انداخته و عده ای منتظر رای دادن و تعدادی نیز در انتشار شمارش آرا و نتیجه این رقابت انتخاباتی هستند .



بی شک نتیجه هرچه باشد نتیجه واقعی مشق امروزشان ، در فردای بزرگسالی متجلی می شود.ک/4



620/7560 / 695

انتهای پیام /*


5035858
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است