گوناگون 17:27 - 12 خرداد 1399

ملاصدرا می‌خواهد علوم زمان خود را به وحدت از دیدگاه الهیات برساند

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین گرامی داشت فیلسوف و حکیم متاله؛ ملاصدرای شیرازی، پنج شنبه اول خرداد با پیام آیت الله جوادی آملی در مدرسه خان شیراز، محل تدریس ملاصدرا، برگزار شد.

این مراسم که به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، دانشنامه فارس و مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز برگزار شد، آیت الله جوادی آملی در پیام تصویری به این مراسم ملاصدرا را میراثی گرانقدر و حوزه و دانشگاه شیراز را وارثان این حکمت و معرفت به عنوان قطب فرهنگی یک ملت دانست.

علاقه مندان می‌توانند پیام آیت الله جوادی آملی را به زبانهای عربی، فارسی، انگلیسی و به صورت تصویری و صوتی از اینجا ببینند!

در ادامه این مراسم آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس با تقدیر از برگزاری این مراسم افزود: برای بزرگداشت این اندیشمندان باید تشکل علمی با کار مستمر داشته باشیم، ایشان با تجلیل از مقام علمی ملاصدرا بیان داشت اگر کسی خوب او را معرفی کند، همه صاحبان علم و دانش به وجود او افتخار خواهند کرد.

وی افزود: امیدوارم محفل گرامی داشت یاد ملاصدرا الگوی ما باشد و بتوانیم محیط‌های علمی مناسب با امروز و آینده شیراز را در کتاب مجموعه تاریخی مدرسه خان و مدرس ملاصدرا ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم کاکایی عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت: ملاصدرا می‌خواهد علوم زمان خود را به وحدت از دیدگاه الهیات برساند.

وی با اشاره به همزمانی دکارت و ملاصدرا در اروپا و ایران گفت: دکارت به دنبال این بود که علوم زمان خود را به یک روش برگرداند که آن روش در واقع ملکه علوم یعنی ریاضیات بود.

کاکایی در بیان تفاوت ملاصدرا با دکارت گفت: ملاصدرا نیز می‌خواهد علوم زمان خود را به وحدت برساند و آن وحدت از دیدگاه الهیاتی است.

به عقیده وی ملاصدرا خدا را درونی کرد برای انسان. او عرفان و فلسفه را با هم می‌آمیزد و یکی می‌کند و یک معجونِ شیرینِ دلچسبِ عقل پدیر به نام حکمت متعالیه به ما ارائه می‌دهد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شیراز تصریح کرد: برخلاف دکارت که بر علیه همه علوم زمان خود انقلاب کرد، ملاصدرا قطب دین را عقل دانست و علیه همه علوم شورش نکرد، بلکه همه بزرگان مختلف فرهنگ ما را در حکمت متعالیه آشتی داد.


10556721
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است