فرهنگی‌هنری 16:40 - 20 بهمن 1394
کارگردان مستند«A157» از احتمال اکران نوروزی این فیلم در گروه «هنر و تجربه» خبر داد.

مستند « A157 » در تدارک اکران

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا،‌ مستند « A157 » به کارگردانی بهروز نورانی‌پور در نهمین روز از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و اگرچه تعداد مخاطبان آن آنچنان زیاد نبود اما رضایت و تشویق آنها را در پی داشت.

این مستند به موضوع آوارگان‌سوری و تجاوز یکی از سربازان داعش به سه خواهر که پدر و برادر خود را از دست داده و مادرشان مفقود شده است، می‌پردازد.

نورانی‌پور در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایسنا درباره ساخت این مستند بیان کرد: حدود یک سال قبل در حال پیش‌تولید فیلم بلند خود بودم که برای آن لوکیشن‌هایی در کردستان عراق جست وجو می‌کردم. در آن زمان با یک عکاس جنگی به نام "زبیر" آشنا شدم و از او خواستم در این راه به من کمک کند.

وی که خود به زبان کردی مسلط است و پس از نمایش فیلم هم با تعدادی از کرد زبانان سخن می‌گفت،‌ ادامه داد:این عکاس تعدادی عکس از چند چهره و لوکیشن را به من نشان داد تا از بین آنها بتوانم آنچه را مدنظرم است، انتخاب کنم. در بین این عکس‌ها تصویر دختر بچه‌ای را نشان داد و گفت که او دختری 10 ساله به نام "هلین" است که پدر ندارد.

نورانی‌پور افزود: شنیدن چنین موضوعی وقتی می‌دانیم که آنها در شرایط جنگ قرار دارند مساله شک آوری نبود ولی این عکاس اطلاعات بیشتری را در اختیار من گذاشت؛ از جمله اینکه مادر این دختر مفقود شده ‌، برادر کوچکش را از دست داده و با خواهرش زندگی می‌کند. در واقع لیستی از آیتم‌های دردناک را برایم برشمرد و در آخر هم گفت که این دختر 10 ساله باردار است و شنیدن همین موضوع مرا چنان دچار شک کرد که دو روز نتوانستم "زبیر" را ببینیم.

او گفت: پس از آن از او خواستم که با این دختر و خواهرش آشنا شوم و این طور شد که مستند « A157 » شکل گرفت.

نورانی پور که برای ساخت این مستنتد به کمپ آورگان سوری در کردستان عراق رفته بود‌ درباره شرایط ورود خود به کمپ هم توضیح داد: در آنجا موضوع مجوز داشتن ‌، بحث ثقیلی نیست و این طور نیست که ورود به کمپ شرایط خاصی داشته باشد، اما این گونه هم نبود که آن محل را به طور کامل در اختیار داشته باشیم. چون به هر حال گارد نظامی در آنجا وجود داشت و مهم‌ترین نکته این بود که ما با تقطیع های مختلف زمانی وارد کمپ می‌شدیم تا روایت اتفاقات را در طول زمان بتوانیم ثبت کنیم.

او اضافه کرد: با این حال مدام این دغدغه را داشتم که به وسیله نیروهای نظامی شرایطی پیش آید که نتوانم آنطور که می‌ خواهم کار را پیش ببرم و سوژه‌ای را که مثلا برای دو ماه بعد می‌خواهم نتوانم ضبط کنم.

نورانی پور همچنین درباره شرایط مخاطره آمیزی که برای فیلمبرداری این مستند با آن روبرو بوده است گفت: فیلمبرداری این مستند در سال 2014 شروع شد و اواسط 2015 به پایان رسید و سکانس پایانی را در مرز ترکیه و سوریه ضبط کردیم. اما نکته مهم دراین باره این است که وقتی قرار است، فیلمی را در بحران بسازید با خطرات جدی روبرو خواهید بود و این بدیهی‌ترین موضوع در این شرایط است.

او ادامه داد: من وقتی وارد این مسیر شدم قاعده‌ای را در ذهن خود پذیرفتم و می‌دانستم با شرایط ناامنی روبرو هستم. در مدت فیلمبرداری نیز گاهی پیش می‌آمد که برای اقامت شبانه 45 کیلومتر را به سمت روستایی در حومه شهر می‌رفتیم یا اینکه بعضی از شب‌ها در همان محل کمپ‌ها مجبور به اسکان بودیم.

نورایی‌پور با اشاره به کاندیدا شدن این مستند در هر سه بخش مستند جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: نظر مخاطب همواره برایم اهمیت بیشتری دارد و از آنجا که داوری، ذائقه و سلیقه است، واکنش مخاطب برایم یک گام جلوتر از داوری است.

او افزود: در این راستا برای نمایش این فیلم در داخل کشور مذاکراتی با گروه «هنر و تجربه» انجام شده و احتمال دارد برای نوروز این مستند بر پرده سینماها نمایش داده شود، ضمن اینکه سه دعوت نامه هم از فرانسه برای اکران عمومی گرفته‌ام و دو فستیوال اروپایی هم متقاضی نمایش این فیلم در جشنواره‌های خود هستند.

نورانی‌پور با اشاره به اینکه پیشنهاد اکران در کانادا هم برای مستند «A157» مطرح شده است‌، در پایان خاطرنشان کرد: موضوع اکران بین‌المللی این پروژه در حال رایزنی است و امیدوارم اتفاقات خوبی برای اکران خارجی آن رقم بخورد.

انتهای پیام


7669277
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک فعال و پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در دنیای مدرن و همین طور، روش‌های راستی‌آزمایی اخبار توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است