استانی 11:34 - 29 مهر 1399
رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان:
ایسنا/اصفهان رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با اعلام اینکه در سال گذشته، ۳۳۴ تخلف و شکایت از کارشناسان رسمی کانون از سوی مراجع قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی داشتیم، گفت: به طور کلی ۱۰ درصد شکایات در دادگاه انتظامی منجر به صدور رأی و مجازات شده که وقتی این تعداد را به تعداد کل کارشناسان رسمی تقسیم کنیم به رقم زیر یک درصد می رسیم.

میزان تخلفات کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان زیر یک درصد است

فرهاد طاهریون اصفهانی در نشست خبری به مناسبت یکم آبان، روز کارشناس که امروز (سه شنبه_۲۹مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۲۹۰ بعد از انقلاب مشروطه، اهل خبره برای خدمات تخصصی محاکم تعریف شدند که در سال های بعد زیر نظر دفتر فنی دادگستری فعالیت خود را ادامه دادند. در سال ۱۳۱۷ اولین قانون مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری در مجلس وقت مصوب شد و در سال ۱۳۵۲ اولین انجمن صنفی کارشناسان با اسم کانون کارشناسان اولین هیئت مدیره خود را برگزار کرد.

 وی با اشاره به تصویب قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری در سال ۸۱ در مجلس شورای اسلامی، گفت: براساس این قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری شخصیت حقوقی، مستقل، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است.  

به گزارش ایسنا، رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با اشاره به فعالیت ۳۱ کانون کارشناسان رسمی دادگستری در کشور، افزود: ۴ رکن تعریف شده برای کانون کارشناسان رسمی دادگستری شامل مجمع عمومی، هیئت مدیره، بازرسان و دادسرا و دادگاه انتظامی است و وظیفه کلی کانون نیز ارائه خدمات مشاوره ای و کارشناسی به مراجع و محاکم قضایی و کلیه نهادها و ادارات و ارگان ها است.

وی با بیان اینکه تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند از خدمات کارشناسی کانون استفاده کنند، گفت: رسالت کانون کارشناسان رسمی دادگستری در درجه اول کمک به دستگاه قضایی در جهت استقرار عدالت و کمک فنی و تخصصی به قضات است.

طاهریون اصفهانی با اشاره به عضویت ۲ هزار و ۲۰۰ عضو در کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان، گفت: این تعداد با کارآموزان به بیش از ۳ هزار کارشناس می رسد که در ۶۵ رشته تخصصی و بیش از ۵۰۰ صلاحیت در این رشته ها فعالیت می کنند، در عین حال که برخی رشته ها کار بیشتری دارد و درصد بیشتری از کارشناسان را به خود اختصاص می دهد مثل راه و ساختمان و صنعت و فن.  

وی از کارشناسان به عنوان چشمان تیزبین عدالت و بازوی فنی و تخصصی دادگستری نام برد و افزود: فعالیت های کانون کارشناسان رسمی دادگستری به ۴ دسته ارائه خدمات به مردم، کارشناسان و دادگستری و تقویت ساختار کانون تقسیم می شود.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با اعلام اینکه سال گذشته بیش از هزار و ۵۷۰ مراجعه مردم و کارشناسان را داشتیم که با راهنمایی و مشاوره های صورت گرفته باعث کاهش مراجعه مردم به دادگستری و ورودی پرونده ها شد، افزود: یکی از موارد دیگر خدمات رسانی این است که در ساعات اداری کارشناسان کشیک در کانون حضور دارند و کارشناسی هایی که جنبه فوریت دارد، به خصوص در ارتباط با وثیقه زندانیان را خدمات رسانی می کنند. این کارشناسی‌ها با ۵۰ درصد تخفیف نسبت به تعرفه انجام می شود.  

وی به بروزشدن دانش کارشناسان در واحد آموزش کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اشاره و خاطرنشان کرد: سامانه ای با عنوان سامانه آموزش مجازی راه اندازی کردیم که آموزش ها از این طریق انجام می شود، در این راستا در سال گذشته حدود ۴۳ هزار نفر ساعت آموزش‌ حضوری داشتیم که امسال پیش بینی می شود به ۹۰ هزار نفر ساعت افزایش یابد.

طاهریون اصفهانی ادامه داد: درحال حاضر واحد آموزش کانون کارشناسان رسمی دادگستری مشغول برگزاری کلاس های آفلاین است و امتحانات برای کارآموزان در ۴۰ رشته تخصصی برگزار می شود.

وی از تقویت زیرساخت ها برای حرکت به سمت کانون الکترونیک خبر داد و گفت: تلاش می کنیم از طریق یکپارچه سازی فرایندها بتوانیم خدمات سریع تر، منظم تر و بهتر انجام شود.  

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با تصریح براینکه گزارش کارشناسی و نظر کارشناسی جنبه طریقیت دارد و نه حجیت، گفت: نظر کارشناس باید مورد پذیرش قاضی قرار گیرد و بیشتر رأی ها براساس نظر کارشناس است، با این وجود قاضی می تواند نظر کارشناس را نپذیرد ولی نمی تواند نظر را رد کند.  

وی همچنین با بیان اینکه دستمزدی که کانون از متقاضیان دریافت و به کارشناس پرداخت می کند طبق تعرفه ابلاغ شده است، توصیح داد: با این وجود چون بخشنامه وجود دارد، ‌ اجباری به رعایت تعرفه تعیین شده ندارند، چراکه قاضی اختیار تعیین حق الزحمه کارشناسان را دارد و متاسفانه ارقام کم حتی به اندازه یک دهم تعرفه تعیین می کنند.

طاهریون اصفهانی با اشاره به اینکه قبلا ابلاغ های کارشناسی به صورت کاغذی بود ولی الان تبدیل به الکترونیکی شده، اظهار کرد: ابلاغ به کارتابل کارشناس ارسال و گزارش از طریق اتوماسیون ارسال می شود. روزانه به طور متوسط ۶۰ تقاضای کارشناسی داریم که با الکترونیکی شدن آن سالی ۱۱۰ هزار برگ کاغذ صرفه جویی و ۴ هزار سفر در سال حذف می شود.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص تعداد کارشناسان رسمی دادگستری در استان، گفت: در مقاطع یک ساله و دو ساله نیاز به کارشناس و تعداد مورد نیاز در رشته های مختلف برآورد می شود. فرایند جذب کارشناس نیز از شورای عالی کارشناسان شروع می شود و بعد از طریق آزمون‌ کتبی و شفاهی جذب می شود، پس نیاز را با هماهنگی دادگستری تشخیص می دهیم.

وی تعداد کارشناسان رسمی استان اصفهان را باتوجه به فعالیت مرکز کارشناسان قوه قضائیه به صورت موازی کافی دانست و یادآور شد: در برخی رشته ها حتی تعداد کارشناس مازاد بر نیاز استان است ولی در برخی رشته ها به شدت به کارشناس نیاز داریم مثل امور ثبتی و نقشه برداری های ثبتی که کارمندان ثبت نمی توانند کارشناسی کنند و با حذف آنها در این زمینه نیاز داریم.

طاهریون در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره تخلفات کارشناسان رسمی دادگستری، گفت: در سال گذشته، ۳۳۴ تخلف و شکایت از مراجع قضایی و اشخاص حقیقی و حقوقی داشتیم که باید در هییت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری بررسی شود، در صورت تشخیص به دادسرای انتظامی می رود که منع تعقیب یا کیفرخواست صادر می شود، اگر کیفرخواست صادر شد پرونده به دادگاه انتظامی می رود و درصورت تایید، مجازات برای کارشناس متخلف تعیین می شود.

رئیس هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اصفهان با اعلام اینکه به طور کلی ۱۰ درصد شکایات در دادگاه انتظامی منجر به صدور رأی و مجازات شده است، تصریح کرد: وقتی این تعداد را به تعداد کل کارشناسان رسمی تقسیم کنیم به رقم زیر یک درصد می رسیم و باتوجه به اینکه هر کارشناس در سال چندین کارشناسی به عهده دارد اگر تعداد کل گزارشات کارشناسی را درنظر بگیریم، تعداد تخلفات به کمتر از یک درصد هم کمتر می رسد.

وی ادامه داد: با این وجود همین میزان تخلف کارشناسان هم برای ما زیاد است، ولی تخلف واقعیتی است که در هر مجموعه ای ممکن است اتفاق بیفتد اما باید از آن پیشگیری و در صورت وقوع با متخلف باید مقابله و برخورد شود.  

طاهریون اصفهانی با اشاره به فعالیت کارشناسان رسمی قوه قضائیه، اظهار کرد: رقابتی که بین کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز کارشناسان رسمی قوه قضائیه وجود دارد رقابت سالمی نیست، چون متصل به نهادی هستند که خودشان تدوین کننده ضوابط هستند و هرمجموعه ای می خواهد ضوابط به نفع خودش را تدوین کند که باعث اضمحلال کارشناسی می شود.

انتهای پیام


10771922
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است