استانی 08:25 - 06 اردیبهشت 1397
از ابتدای سالجاری؛
ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال سرمای دیررس بهاره بیش ش از ۳۰۷ میلیارد تومان به محصولات کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

سرما ۳۰۷میلیارد تومان به بخش کشاورزی آذربایجان غربی خسارت زد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در خصوص آخرین آمار خسارات بخش کشاورزی در سالجاری اظهارداشت: بر اساس براوردهای اولیه، سرمازدگی و یخبندان بهاره از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا سوم اردیبهشت ماه، در سطح ۵۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی در استان بیش از ۳۰۷ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به خسارات وارد شده بر اثر سرمازدگی و یخبندان به محصولات کشاورزی در استان افزود: طبق گزارشات اکیپ های اعزامی براورد خسارت از فروردین ماه سال جاری تا سوم اردیبهشت ماه ناشی از وقوع سیل و تگرگ، باد و طوفان، خشکسالی ، سرمازدگی و یخبندان بیش از ۳۳۴ میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، منابع طبیعی ، دام و طیور و تاسیسات کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

کریم زاده ادامه داد: با توجه به اینکه سرمازدگی و یخبندان بهاره بیشترین میزان خسارت گزارش شده تا کنون بوده است ، در سطح ۴۸ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی باغی  به ارزش ۲۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و ۴ هزار و ۲۲۰ هکتار از اراضی زراعی استان  به ارزش ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان این میزان خسارت اعلام شده است که محصولات باغی اعم از انگور و سیب و درختان هسته دار و محصولات زراعی شامل دانه های روغنی ، پیاز و گندم نیز از عمده محصولاتی بوده که دچار خسارت قابل توجهی شده اند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه خسارت سرمای دیر رس بهاره  در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار استان اعم از سیب و انگور اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس ازمیوه دهی محصول و دیگر بررسی های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

کریم زاده بیان کرد: کشاورزانی که محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده اند، بر اساس تعرفه بیمه ای میزان خسارت وارده به محصولات آنان به تدریج در طول سال واریز خواهد شد اما متاسفانه برخی از کشاورزان از خود بی میلی نشان داده و از بیمه نمودن محصولات کشاورزی خودداری کرده اند  ولی ما وظیفه داریم برای این کشاورزان نیز تکمیل فرم خسارت وارده را انجام دهیم  وامیدواریم با توجه به گستردگی خسارات دولت تصمیماتی را نیز برای این کشاورزان اتخاذ نماید.

وی افزود: برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت در شهرستان ها تشکیل یافته و نسبت به برآورد خسارات با حضور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی جهت تکمیل فرم و پرونده اقدام می شود، اما افرادی که نسبت به بیمه باغات خود اقدام نکرده و در اثر سرمای دیر رس بهاره دچار خسارت شده اند نیز می توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها ی شهرستان مربوطه اعلام خسارت کنند، تا بعد از بررسی و تایید خسارت  توسط  کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستانی و استانی، پرونده در این زمینه تشکیل و جهت اتخاذ تصمیمات در رده های بالاتر به مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال زراعی جاری در حدود ۱۳ هزار هکتار از باغات استان تحت پوشش خدمات صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته اند و حدود ۹۸ درصد از بیمه گذاران، بعلت داشتن بیمه الحاقی یعنی تکمیلی، امسال خسارت سرمازدگی باغات دریافت می کنند.

وی ادامه داد: حدود ۱۳۳ هزار و ۵۱۲ هکتار از محصولات زراعی بهاره و پاییزه استان در سال زراعی جاری  تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی هستند و با توجه به اینکه بیمه محصولات بهاره هنوز تداوم دارد از زراعین استان درخواست داریم جهت بهره مندی از خدمات صندوق بیمه کشاورزی ، با مراجعه به دفاتر بیمه کشاورزی و مراکز خدمات جهاد کشاورزی با آگاهی از حق بیمه و شرایط تعهد بیمه‌گری، نسبت به پوشش بیمه‌ای محصول خود در مدت زمان مقرر اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: میزان غرامت پرداختی به باغداران خسارت دیده در سال  ۹۶  به طور میانگین در حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان برای هر هکتار تعیین شده بود و این در حالی است که هزینه بیمه محصولات باغی در سال ۹۶ و ۹۷ در هر هکتار بسته به نوع و عامل خسارت بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر  است.

کریم زاده با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد سطوح بیمه شده در سنوات گذشته مشمول دریافت غرامت شده اند و به طور میانگین ۵۰ درصد خسارت وارده به کشاورزان پرداخت شده است افزود: غرامت پرداختی به خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیر مترقبه از جمله عدم باروری و تلقیح در سال ۹۶ نیزدر بین ۳ تا ۴ میلیون تومان متغیر  بود.


9758754
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است