وبگردی 05:32 - 29 دی 1395
با وجود اینکه برجام و رفع تحریم ها را رویدادی اقتصادی و سیاسی تصور می‌کنند، گروهی از تحلیل‌گران اجتماعی بر این عقیده هستند که نمی‌توان از آثار اجتماعی این رویداد چشم‌پوشی کرد.

موسوی چلک: امید، بزرگترین دستاورد اجتماعی برجام بود

«سال گذشته همزمان با تصویب برجام، برنامه جامعه اقدام مشترک، رگه‌هایی از امید در فضای اجتماعی کشور به‌وجود آمد. برای همین امید را می‌توان بزرگترین دستاورد آن در جامعه دانست.» این را سید حسن موسوی چلک می‌گوید.

این تحلیلگر اجتماعی که امروز در سمت مشاور کل سازمان بهزیستی مشغول به کار است، می‌افزاید:« من فکر می‌کنم اگر همین یک اثر را در بخش اجتماعی مد نظر قرار دهیم برای بررسی آثار اجتماعی توافق‌های بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران کافی باشد.» او ادامه می‌دهد:«در فاصله کوتاه‌مدتی که این رخ داد موتور محرکی در حوزه اجتماعی روشن شد. موتوری که براساس آن رفع تحریم ها را به عنوان یک فرصت بزرگ مقابل ما قرار داد. این رویداد در راستای توسعه ظرفیت‌های حمایت‌های اجتماعی کمک بیشتری به ارتقا سلامت روانی - اجتماعی در کشور کرد.» موسوی چلک با بیان اینکه «همه ما با امید زنده‌ایم» می‌گوید:« بدون شک گسترش ارتباطات باز شدن فضای تعاملات علمی و گسترده شدن ارتباطات بین ملل مختلف می‌تواند آورده‌های خوبی را به همراه داشته‌باشد.»

رئیس انجمن مددکاری ایران با اشاره به تاثیر این رویداد در سیاست‌گذاری‌های رفاهی کشور بیان می‌کند:« مصادیق زیادی برای تاثیرگذاری رفع تحریم‌ها در حوزه سیاستگذاری‌های اجتماعی وجود دارد. برای مثال دولت در سال اخیر پیش‌نویس لایحه‌ای برای معلولین یا آیین‌نامه‌ای برای آنها مصوب کرد. همچنین لایحه تامین‌اجتماعی چند لایه یا مساعدت اجتماعی سه هفته قبل در کمیسیون اجتماعی تصویب شد. یا در مواردی دیگر می‌توانم به پیشنهادی افزایش مستمری اعضای بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در لایحه مساعدت و در برنامه ششم توسعه اشاره کنم.» به عقیده او از سوی دیگر نیز «جهتی که به هدفمندی یارانه‌ها داده می‌شود در حوزه اجتماعی با خود یک آورده اجتماعی دارد.» با این حال موسوی چلک اضافه می‌کند:« ما نباید توقع داشته‌باشیم که در کوتاه‌مدت آورده‌های اجتماعی برجام را به شکل ملموس ببینیم.

اگرچه ممکن است گفته شود که حوزه اجتماعی چیزی نیست که تحت تاثیر معادلات بین‌المللی مانند برجام و قرار بگیرد اما به عقیده من اولین دستاورد اجتماعی آن همان امید است.» رپیس انجمن مددکاری ایران درباره تاثیرات امید ایجاد شده بر اثر توافق بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران توضیح می‌دهد:« امید بیشترین تاثیر را برای یک زندگی با کیفیت و با برنامه می‌تواند به همراه داشته‌باشد. برای همین برجام را به این علت که برای سازمان‌های اجتماعی آورده‌هایی از نظر مالی و معنوی داشت می‌توان یک فرصت بزرگ تلقی کرد.»


8679274
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مهیار کلاس اول دبستان که بود، یک شب به من گفت مامان مگر نمی‌گویید شهدا زنده هستند؟ فقط یک بار به بابا بگویید بیاید مدرسه و من بابام را به بچه‌ها نشان بدهم، بعد دوباره برگردد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گردشگری مذهبی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیر مجموعه‌های صنعت بزرگ و متنوع گردشگری جهانی از جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی کشورها به ویژه نواحی روستایی برخوردار است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر جزو آن دسته از کسانی هستنید که فکر می‌کنید اگر کالای خود را در فضای مجازی آگهی کنید، بی دردسر به پولتان می رسید، باید بدانید که پاسخ نه است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نامگذاری سال‌های مختلف نشان دهنده منظومه اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب طی انتخاب اسامی شعارهای سال بدان تاکید دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این خبر به جواب پرتکرارترین سوال‌ها درباره سلامت که در گوگل جستجو شده است پرداخته‌ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خشکسالی یکی از موضوعات مهم کشور است که برای کاهش تبعات آن هم مردم و هم مسوولان می‌توانند اقداماتی انجام دهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کنکور ۱۴۰۳ نیز همانند آزمون سال گذشته در دو نوبت (اردیبهشت و تیر ماه) برگزار می‌شود با این تفاوت که سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون تاثیر خواهد داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» باطبی به عنوان یک مهره سوخته به درجه‌ای رسیده که دنبال کارفرمای جدید است و ماحصل آن نیز عکسی می‌شود که پیام جالب توجهی از نتیجه و آخر و عاقبت امثال وی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سوئد را بهشت گردشگران می‌خوانند اما یکهزار و ۶۰۰ روز است که «حمید نوری» یکی از شهروندان ایران؛ غیرقانونی در این کشور بازداشت شده است و در حالی که سوئدی‌ها مدعی حقوق بشر هستند اما ابتدایی‌ترین حقوق او را نقض کرده‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دمای انجماد، روغن موتور، ضد یخ و سایر مایعات خودرو غلیظ می‌شوند، این می‌تواند باعث شود که موتور به سختی روشن شود یا اصلا روشن نشود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است