فرهنگی‌هنری 09:13 - 29 آذر 1393
بندرعباس - ایرنا- 'وقف ' سنّت حسنه ای است که از دیرباز به شکل های گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام نیز آن را در مسیری روشن، منطقی و هدفدار، مترّقی و دقیق مورد استفاده قرار داده و در این راستاتنوع و گستردگی و سابقه موقوفه اعم از زمین ، ملک ، آب انبار ، مزرعه ، باغ ، کتاب و غیره در هرمزگان موجب شده که از مردم این استان به عنوان پیشکسوت در امر حسنه وقف در کشور یاد شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان می گوید: وقف دراین استان یک باور و اعتقاد قدیمی و ریشه دار است که با توجه به سابقه آن می توان هرمزگانی ها را یکی از پیشکسوتان این سنت پسندیده دانست.



حجت الاسلام 'منصور هاشمی' افزود: مرحوم 'محمدعلی ناصری' که بزرگترین واقف استان شناخته می شود یکی از خیراندیشانی است که سالانه 10میلیارد ریال از محل درآمد موقوفات وی برای اجرای نیات این واقف هزینه می شود.



وی گفت: بدون احتساب بقاع و امامزاده های دور و پراکنده ، این استان از برکت 26 امامزاده و بقاع متبرکه شاخص و محوری برخور دار است و در ارزیابی های ملی نیز از نظر تعداد و درآمد بقاع و امامزاده ها و موقوفات،بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.



مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان با اشاره به اینکه بزرگترین طرح سرمایه گذاری وقف کشور همزمان با هفته وقف در بندرعباس اجرا می شود افزود: این طرح ساخت سومین مرحله طرح مرحوم ناصری با ایجاد 44 هزار متر مربع فضای تجاری در 11هزار و 200 متر مربع زمین موقوفه در بلوار شهید مصطفی خمینی است.



هاشمی خاطرنشان کردکه از ابتدای امسال تاکنون 82 موقوفه به ارزش 60 میلیارد ریال در هرمزگان وقف شده که از نظر تعداد دو برابر سال گذشته بوده و از نظر ارزش ریالی 20 درصد افزایش داشته است.



وی تصریح کرد: بدون احتساب بقاع و امامزاده های دور و پراکنده ،این استان از برکت 26 امامزاده و بقاع متبرکه شاخص و محوری برخوردار است و در ارزیابی های ملی نیز از نظر تعداد و درآمد بقاع و امامزاده ها و موقوفات،بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.







*مشکلات سر راه اجرای وقف



وقتی واقف در زمان حیات اش ملکی از املاک خود را وقف کند هم به جامعه خدمت کرده است و هم پس از مرگش سودی به عنوان ثواب و پاداش الهی به او می رسد؛ «... و الباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً و مرداً«؛ «... و کارهای شایسته ی ماندنی، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.«؛(سوره مریم، آیه 76)



امروز وقف به عنوان یک سنت حسنه و اجر اخروی دربین مردم شناخته شده و مردم کشورمان بویژه هرمزگانی ها ازآن استقبال کرده و هرساله برشمار واقفان اضافه می شود اما مشکلاتی بر سرراه این فرهنگ غنی اسلامی وجود دارد که درمواردی نیات واقفان بطور کامل عملی نمی شود.



ازجمله اینها واقف ملکی ، مالی یا پولی در زمان حیات خود حتی بصورت مکتوب و با سند وقف می کند ولی بعد از فوت وراث نسبت به پس دادن به اوقاف و اعلام آن خودداری می کنند که در واقع اجرای آن عملی نمی شود.



این عده با وجود اینکه در زمان حیات واقف اطلاع دارند که این اموال وقف شده ولی به شیوه های مختلف از اجرای آن سرباز می کنند و علاوه بر ضایع کردن اجر معنوی برای واقف ، مشکلاتی را برای اوقاف بوجود می آورد و شاید سالهای طول بکشد که این اموال بازگردانده شود ونیات واقف عملی گردد.



موضوع دیگر اینکه پایین و ناچیز بودن اجاره املاک وفقی بوده که ارزش اجاره دادن آن ندارد لذا باز هم دراین باره نیت واقف که بتوان از این راه کار خیری را انجام داد به سرانجام خوبی نمی رسد.



بطور مثال مغازه ای که سالانه 10میلیارد ریال درآمد دارد بواسطه قرار داد ناچیز سالانه 150هزار ریال بابت اجاره وقف آن پرداخت می شود که چیزی عاید نمی شود و نیازمند بازنگری در اجاره های این گونه املاک است.







*وقف از نظر علما



امام جمعه موقت بندرعباس می گوید: همه به گسترش فرهنگ وقف در جامعه که موجب ماندگاری نام فرد و گسترش خدمات و رفع نیازهای اجتماعی می شود، کمک کنند زیرا گسترش فرهنگ وقف موجب حل بسیاری از مسایل و نیازهای اجتماعی می شود.



حجت الاسلام و المسلمین' محمدحسن فروزان نژاد' افزود: انسان وقف کننده با وجود این که از دنیا می رود ولی آثار کار خیر او برای جامعه همچون آب انبارها، مساجد و حسینیه ها باقی می ماند و مردم از آن بهره می برند.



وی گفت: مسوولان اوقاف و امور خیریه هرمزگان با تشکیل گروهی کارشناسی نیازمندی های هر منطقه را به تفکیک مشخص کنند تا مردم نسبت به ایجاد موقوفه هایی متناسب با نیاز آن منطقه اقدام کنند.



حجت الاسلام فروزان نژاد با یادآوری این که در سال گذشته پنج هزار روستا در کشور به دلیل بودجه نداشتن دولت از حضور مبلغ و برگزاری مراسم های مذهبی محروم ماندند، افزود: اکنون روستاهای زیادی از وجود مبلغ به دلیل نداشتن سرمایه لازم محرومند در صورتی که اگر عده ای نسبت به ایجاد موقوفه در این مناطق اقدام کنند، مشکل حل می شود.



وی معتقداست: می توان از وقف برای کمک به بهبود شرایط پزشکی، ساخت مساجد و حسینیه ها، قرآن، پرکردن مساجد و زمینه های متعدد دیگر بهره برد.



امام جمعه قشم نیز با بیان اینکه که وقف یکی از شاهکار های اسلام و بهترین شیوه برای جاودان ساختن سرمایه انسان است گفت: وقف نه تنها از هدر رفت سرمایه انسان ها جلوگیری می کند بلکه آنها را برای همیشه به نام واقف زنده نگه می دارد. حجت الاسلام 'رضا جوکار' افزود: مال و فرزند زینت زندگی است و وقتی عمر دنیوی انسان تمام می شود دلبستگی انسان به آنها نیز تمام می شود، اما وقف کاری می کند که سرمایه انسان ها ماندگار و جاودانه شود.



وی از مردم شهرستان قشم خواست با وقف کردن امکانات و ثروت خود، زمینه توسعه نیازهای مردم در امور درمانی، بهداشتی، آموزشی شهرستان را فراهم بیاورند و با این اقدام خداپسندانه خود در پیشبرد اقتصاد مقاومتی نیز نقش آفرینی کنند.



28 آذر تا چهارم دیماه به عنوان هفته وقف نام گذاری شده است.







668/538



گزارش از : خلیل تنیده

انتهای پیام /*


5451363
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است