علمی فناوری 17:56 - 09 اسفند 1395
با حضور وزرای علوم و نفت انجام شد
با حضور دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مهندس بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت، ۱۲ قرارداد پژوهشی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه پایین دستی صنعت نفت بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی کشور به امضا رسید.

انعقاد 12 قرارداد پژوهشی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در این مراسم دکتر فرهادی با تقدیر از وزارت نفت به دلیل اعتماد به قابلیت‌ها و توانایی‌های علمی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور اظهار داشت: این روش همکاری بین وزارتخانه‌های علوم و نفت الگویی است تا ارتباط مراکز علمی با محیط‌های صنعتی و حتی بخش‌های خدماتی و اجرایی کشور افزایش پیدا کند.

وزیر علوم با اشاره به انعقاد ۱۲ قرارداد تولید محصولات نفتی با شرکت‌های وابسته به وزارت نفت گفت: با انعقاد این قراردادها و با مطالعه و پژوهش در بخش‌های مختلف صنعت نفت کشور باید بتوانیم علاوه بر صادرات فناوری‌های نفتی، دانش این فناوری‌ها را در کشور بومی‌سازی کنیم.

وی با اشاره به سابقه طولانی کشف و استخراج نفت در ایران گفت: با توجه به این سابقه طولانی در صنعت نفت در کشور اکنون باید بتوانیم با هماهنگی شرکت های معتبر نفتی و پتانسیل‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با تولید محصولات گوناگون و متنوع نفتی، در این مسیر هم به توسعه کامل برسیم.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشورمان از پتانسیل نیروی انسانی قوی حتی در سطح جهانی برخوردارند، گفت: در این نوع از همکاری، همه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید قابلیت ها و پایه‌های توانایی‌های شان را ارتقا دهند و ارتباط‌شان را با شرکت‌های نفتی افزایش دهند چرا که فناوری‌های نوین و روش‌های جدید علمی روز به روز پیشرفت می‌کنند و ما باید بتوانیم همپای این فناوری‌های نوین در سطح جهانی حرکت کنیم.

بر اساس این گزارش٬ چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاههای شیراز٬ صنعتی امیرکبیر ٬ تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با دانشگاه‌های تهران٬ شیراز٬ صنعتی امیرکبیر٬ صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید.

این گزارش حاکیست سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه‌های تهران و علم و صنعت ایران و شرکت OTC به عنوان همکار دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.

همچنین بر پایه قراردادهای منعقد شده و توافقات صورت گرفته٬ دانشگاه شیراز در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی متانول با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و در قالب ایجاد انستیتوی تحقیقاتی ایزومریزاسیون نفتای سبک با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران همکاری می‌کند.

براساس این گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز به عنوان دانشگاهی که دو قرارداد پژوهشی حوزه نفت را به صورت مجزا امضا کرد٬ انستیتوی تحقیقاتی کاتالیست‌های پلیالفین را در حوزه پتروشیمی و انستیتوی تحقیقاتی تبدیل کاتالیستی نفتا (CCR) را در حوزه فرآورده های نفتی ایجاد خواهد کرد.

همچنین دانشگاه تهران با شکل دهی انستیتوهای تحقیقاتی مربوطه٬ با شرکت ملی گاز ایران در حوزه LNG مایع سازی گازطبیعی و با شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در زمینه ارتقای نفت سنگین قرارداد همکاری امضا کرد.

این گزارش حاکی است بر پایه قراردادهای منعقد شده شرکت ملی گاز ایران٬ دانشگاه علم و صنعت ایران با همکاری شرکت OTC نسبت به راه اندازی انستیتوی تحقیقاتی توربین های گازی و اندازه گیری هوشمند اقدام می کند و پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تصفیه و شیرین سازی گاز با شرکت ملی گاز همکاری خواهد کرد.

همچنین دانشگاههای صنعتی شریف و صنعتی اصفهان نیز که هر یک صبح امروز یک قرارداد پژوهش نفتی امضا کردند٬ به ترتیب در قالب انستیتوی تحقیقاتی گوگردزدایی از نفتا و میان تقطیر (HDS) و انستیتوی تحقیقاتی هیدروکراکینگ با شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران همکاری می کنند.

موضوع قراردادهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران نیز به ترتیب همکاری در قالب ایجاد انستیتوهای تحقیقاتی الفین و پروپیلن خواهد بود.

گفتنی است تفاهم نامه های همکاری سه شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یادشده که دی ماه سال گذشته به امضا رسیده بود، صبح امروز(دوشنبه) به انعقاد قرارداد بین طرفین رسید.

انتهای پیام


8865631
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است