علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به این که اصل و اساس انتخابات در نظام جمهوری، حضور مردم و مشارکت حداکثری است گفت: حقیقتاً این حرکت ارزشمند ملت بزرگ ایران با حضور بیش از 41 میلیون پای صندوقهای رأی، هنر جمهوری اسلامی است و اعتماد ملت همچنان به روحانیت است.
وی 40 میلیون رای به رئیسجمهور منتخب را نشانه حضور کمی و کیفی و معنادار مردم خواند و ضمن تبریک به وی ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم به مجموعه وعدههایی که داده و مطالباتی که ایجاد شده در چهارچوب قانون اساسی و با همدلی تمامی دستگاهها و نهادهای کشور تحقق ببخشد.
ادیانی با اشاره به اینکه مطابق جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی، اگر مشروعیت ولایت بر سه قوه نباشد، با طاغوت مواجه میشویم، گفت: برداشت عدهای این است که مراسم تنفیذ، تشریفاتی است، اما اندیشه امام، این نیست، نظام سیاسی اسلام این نیست، رویه امام و رهبری این نیست.
وی رئیسجمهور را نیازمند مقبولیت و مشروعیت خواند و اظهار داشت: آیا اگر کل ملت ایران کسی را انتخاب کنند، آن شخص رئیس جمهور است؟ خیر، بلکه این نشان مقبولیت است، اما رئیسجمهور منتخب چه زمانی میتواند اِعمال ابزار دستگاههای اجرا و قوه مجریه بکند؟ زمانی که این دو باهم عجین شود.
نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تلاشهایی که با هدف رخنه ایجاد کردن در مبانی فقهی و قانونی تنفیذ رأی ملت صورت میگیرد، گفت: بهعنوان مثال مردم به نمایندگان رای میدهند تا به مجلس بروند، اما آیا این برای نماینده شدن کافی است؟ در حالی که اگر شخصی 100% آرای ماخوذه را بگیرد، اما 290 نفر نماینده یا اکثریت نمایندگان در مجلس به اعتبارنامه وی رای ندهند، کل 100% آرای مردم نافذ نبوده و نماینده نخواهد بود و این یک قاعده در اکثر کشورهای دنیاست.
وی ادامه داد: با تأکید بر این که تنفیذ، امری تشریفاتی نیست، بلکه تشریعاتی است، یعنی وجه شرعی انتخاب رئیسجمهور در آنجا رقم میخورد و دقیقاً مبتنی بر حقوق عمومی و فقه سیاسی اسلام است و مربوط به بعد انقلاب هم نیست.
نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره اضافه کرد: در هر کجای تاریخ اسلام، چه در زمان حکومت فاطمیون در مصر و چه در زمان صفویان که نام حکومت دینی را داشت، یک فقیه در آنجا اعمال مشروعیت میکرد یعنی امری نبوده که برخیها فکر کنند مثلاً بعد از انقلاب بوجود آمده باشد و این یک قاعده اعتقادی شیعه است و نه بازی سیاسی، از این رو ریاست جمهوری، مقامی صرفاً انتخابی نیست، بلکه انتصابی نیز هست.
9200233