سیاسی 14:38 - 03 تیر 1396
ادیانی در گفت‌وگو با فارس:
نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با اشاره به این که در تفکر امام راحل، نافذیت رأی به رییس‌جمهور، مشروط به نصب ولی‌امر است، گفت: رییس‌جمهور طبق قانون اساسی باید منتخب مردم باشد و منتصب ولی امر.

نافذیت رای رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی مشروط به نصب ولی امر است

علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به این که اصل و اساس انتخابات در نظام جمهوری، حضور مردم و مشارکت حداکثری است گفت: حقیقتاً این حرکت ارزشمند ملت بزرگ ایران با حضور بیش از 41 میلیون پای صندوق‌های رأی، هنر جمهوری اسلامی است و اعتماد ملت همچنان به روحانیت است.

وی 40 میلیون رای به رئیس‌جمهور منتخب را نشانه حضور کمی و کیفی و معنادار مردم خواند و ضمن تبریک به وی ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم به مجموعه وعده‌هایی که داده و مطالباتی که ایجاد شده در چهارچوب قانون اساسی و با همدلی تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور تحقق ببخشد.

ادیانی با اشاره به اینکه مطابق جمله بنیانگذار جمهوری اسلامی، اگر مشروعیت ولایت بر سه قوه نباشد، با طاغوت مواجه می‌شویم، گفت: برداشت عده‌ای این است که مراسم تنفیذ، تشریفاتی است، اما اندیشه امام، این نیست، نظام سیاسی اسلام این نیست، رویه امام و رهبری این نیست.

وی رئیس‌جمهور را نیازمند مقبولیت و مشروعیت خواند و اظهار داشت: آیا اگر کل ملت ایران کسی را انتخاب کنند، آن شخص رئیس جمهور است؟ خیر، بلکه این نشان مقبولیت است، اما رئیس‌جمهور منتخب چه زمانی می‌تواند اِعمال ابزار دستگاه‌های اجرا و قوه مجریه بکند؟ زمانی که این دو باهم عجین شود.

نماینده قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تلاش‌هایی که با هدف رخنه ایجاد کردن در مبانی فقهی و قانونی تنفیذ رأی ملت صورت می‌گیرد،‌ گفت: به‌عنوان مثال مردم به نمایندگان رای می‌دهند تا به مجلس بروند، اما آیا این برای نماینده شدن کافی است؟ در حالی که اگر شخصی 100% آرای ماخوذه را بگیرد، اما 290 نفر نماینده یا اکثریت نمایندگان در مجلس به اعتبارنامه وی رای ندهند، کل 100% آرای مردم نافذ نبوده و نماینده نخواهد بود و این یک قاعده در اکثر کشورهای دنیاست.

وی ادامه داد: با تأکید بر این که تنفیذ، امری تشریفاتی نیست،‌ بلکه تشریعاتی است، یعنی وجه شرعی انتخاب رئیس‌جمهور در آنجا رقم می‌خورد و دقیقاً مبتنی بر حقوق عمومی و فقه سیاسی اسلام است و مربوط به بعد انقلاب هم نیست. 

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این باره اضافه کرد: در هر کجای تاریخ اسلام، چه در زمان حکومت فاطمیون در مصر و چه در زمان صفویان که نام حکومت دینی را داشت، یک فقیه در آنجا اعمال مشروعیت می‌کرد یعنی امری نبوده که برخی‌ها فکر کنند مثلاً بعد از انقلاب بوجود آمده باشد و این یک قاعده اعتقادی شیعه است و نه بازی سیاسی، از این رو ریاست جمهوری، مقامی صرفاً انتخابی نیست، بلکه انتصابی نیز هست.


9200233
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور عقلانیت انقلابی است چون فرصت اعتماد مردم به نیرو‌های انقلاب را صرف کار‌های بنیادین می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سرلشکر باقری گفت:وضعیت منطقه قبل و بعد از اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی ایران به مناطق حساس و پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی تغییر کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: در سفر‌های خارجی هم برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» متن گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات در مجلس قرائت شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: قانون مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی شامل کمتر از نیم درصد مردم می‌شود آن هم مربوط به کسانی که مالیات نمی‌دهند و سود هنگفت برده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس با اصلاح رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی اعاده شده از شورای نگهبان موافقت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان محاسبات کشور آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی را مشمول امتیازات قانون نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان طرح کنترل و سامان‌دهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمایندگان مجلس با اعمال ماده ۲۳۴ درباره گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره دلیل کمبود دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی مخالفت کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است