وبگردی 08:50 - 03 آذر 1393
محققان دانشگاهی کشورمان با بهره‌گیری از فناوری نانو، اقدام به طراحی و ساخت ویترین‌های نمایش آثار تاریخی در موزه‌ها و کتابخانه‌ها کردند؛ استفاده از این ویترین‌ها می‌تواند آثار تاریخی با قدمت بالا را در برابر عوامل آسیب رسان مختلف حفاظت کرده و از تخریب آن‌ها ممانعت می‌کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،دکتر مریم افشارپور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و محقق طرح اظهار کرد: حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی امری بسیار مهم و ضروری است. این آثار ارزشمند با گذشت زمان تخریب پذیر شده و لذا برای بقا، نیاز به بکارگیری روش‌های حفاظتی پیشگیرانه دارند. هدف ما طراحی و ساخت محفظه‌های نگهداری مناسب برای نمایش این آثار تاریخی در موزه‌ها و کتابخانه‌ها بوده است.

افشارپور در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده تا روشی نوین در امر حفاظت و نگهداری آثار تاریخی معرفی شود؛ به ترتیبی که دخل و تصرف مستقیمی بر روی آثار انجام نگیرد. برای این منظور صرفاً شرایط جدیدی برای نگهداری و نمایش آثار طراحی شده است. جلوگیری از عواملی همانند آسیب‌های شیمیایی و فیزیکی ناشی از نور، آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون سلولز و رنگ پریدگی در درازمدت و آسیب‌های ناشی از حمله قارچ‌ها و باکتری‌ها، مد نظر ما بوده است.

وی در ادامه افزود: طراحی محفظه‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که با بهینه کردن شرایط محیطی و مقابله با عوامل آسیب رسان، به نگهداری و حفظ آثار کمک می‌کند. برای این منظور از خواص منحصر به فرد نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بهره گرفته شده که به صورت لایه‌ی بیرونی بر روی سطح شیشه قرار گرفته‌اند. این محفظه‌ها کاملاً شفاف بوده و به دلیل دارا بودن خواصی همچون فیلتر کردن اشعه‌ی UV، خواص ضد قارچی و تجزیه‌ی آلاینده‌های هوا ‌باعث کاهش آسیب‌های محیطی و افزایش طول عمر اثر( بویژه کتب و دست‌نوشته‌های تاریخی) می‌شود.

محقق طرح تصریح کرد: نتایج حاکی از توانایی این سیستم در جلوگیری از تخریب ناشی از اکسیداسیون سلولز، رنگ پریدگی، تخریب ناشی از قارچ برای مدت طولانی است. از نتایج این طرح که به شماره‌ی 72004‌ ثبت اختراع نیز شده است؛ می‌توان در مخازن و سالن‌های نمایش موزه‌ها، کتابخانه‌ها و گالری‌ها استفاده کرد.

افشارپور، درباره سایر مزیت‌های این روش گفت: صرف نظر از آسیب‌های وارده به آثار تاریخی، مرمت و درمان این آثار نیازمند زمان و هزینه‌ی بسیاری است. از آنجایی‌ که حجم آثار در کتابخانه‌ها و موزه‌ها بسیار زیاد است، متأسفانه تا قبل از مرمت دچار تخریب‌های بسیاری می‌شوند. با استفاده از این سیستم می‌توان سرعت تخریب را به میزان قابل توجهی کاهش داد و به غیر از حفظ اثر، در زمان و هزینه‌ی مرمت این آثار نیز صرفه جویی کرد.

محقق طرح تصریح کرد: جهت دستیابی به اهداف مدنظر ابتدا نانوذرات دی اکسید تیتانیوم به روش سل-ژل سنتز شد. پس از لایه نشانی نانوذرات به روش افشانه‌ی پیرولیز بر روی سطح شیشه و ساخت ویترین، آزمون‌های پیر‌سازی تسریع شده حرارتی-رطوبتی، نوری و بیولوژیکی بر روی نمونه‌ی کاغذ استاندارد صورت گرفت. جهت مقایسه‌، این آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های موجود در ویترین معمولی نیز صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌ی کاغذی نگهداری شده در ویترین طراحی شده با کمک فناوری نانو، در مقایسه با ویترین معمولی، فرایند اکسیداسیون سلولز را در طی دوره‌ی پیرسازی به شدت کاهش داده است. استحکام فیزیکی کاغذ نیز بعد از پیر‌سازی همچنان حفظ شد. به علاوه، رشد قارچ و باکتری در این سیستم به میزان قابل توجهی کاهش یافته و رنگ پریدگی ناشی از نور در پیر‌سازی نوری مشاهده نشد. به طور کلی اثر در یک دوره‌ی صد ساله‌ی پیرسازی به خوبی در برابر عوامل آسیب رسان مختلف شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی حفاظت شد.

بر اساس این گزارش، افزودن قابلیت‌های بیشتر و ارتقا‌ی کیفیت فعلی این سیستم در دستور کار این گروه تحقیقاتی قرار دارد.

نتایج این تحقیقات که حاصل همکاری مریم افشارپور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و محمد حدادی، دانشجوی دکترای مرمت آثار دانشگاه هنر اصفهان است، در مجله‌ی Cultural Heritage به چاپ رسیده است.


5255022
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» باطبی به عنوان یک مهره سوخته به درجه‌ای رسیده که دنبال کارفرمای جدید است و ماحصل آن نیز عکسی می‌شود که پیام جالب توجهی از نتیجه و آخر و عاقبت امثال وی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سوئد را بهشت گردشگران می‌خوانند اما یکهزار و ۶۰۰ روز است که «حمید نوری» یکی از شهروندان ایران؛ غیرقانونی در این کشور بازداشت شده است و در حالی که سوئدی‌ها مدعی حقوق بشر هستند اما ابتدایی‌ترین حقوق او را نقض کرده‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دمای انجماد، روغن موتور، ضد یخ و سایر مایعات خودرو غلیظ می‌شوند، این می‌تواند باعث شود که موتور به سختی روشن شود یا اصلا روشن نشود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» میزان یعنی سنجه و وزنه‌ای که اعمال و رفتار ما را با آن که همان ذوات مقدس امامان معصوم علیهم السلام است، عیار می کنند و می کشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کفاره با فطریه عید فطر کاملا متفاوت است و برخی مؤسسه‌های خیریه پول‌هایی را برای کفاره جمع کرده و گاهی به دلیل جهل به مسئله، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» واگذاری امتیاز تاسیس ژاندارمری خزانه کل کشور به انگلیسی‌ها و انتصاب مورگان شوستر آمریکایی به عنوان رئیس‌کل خزانه‌داری ایران موجب اولتیماتوم ۴۸ ساعته به دربار احمد شاه قاجار شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» «بانک توسعه جدید» بریکس مهمترین رکن اقتصادی گروه است که در راستای نقش آفرینی مشترک و همگرای این کشور‌ها در اقتصاد جهانی به وجود آمده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پهپاد‌های کمان یکی از پهپاد‌های ساخت نیروی هوایی ارتش و از تبلور‌های راهبردی این نیرو در راستای افزایش دامنه بازدارندگی کشور است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در این مقاله به نمونه‌ای از تست شخصیت تبتی اشاره شده است. تست شخصیت تبتی یک تست جذاب و مفید برای شناخت عمیق‌تر درباره خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی شماست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است