گوناگون 09:42 - 08 تیر 1395
سید محمد فخار:فرسودگی مشکل بزرگی برای ناوگان تاکسیرانی پایتخت است اما طرح دولت برای نوسازی تاکسی‌ها بیش از ۴‌ماه است که زمین مانده و هنوز نشانه‌ای از اجرای آن دیده نمی‌شود.

 فراگیری این تاکسی‌ها اما به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست. هر روز 18 میلیون سفر در تهران انجام می‌شود که یک پنجم آن یعنی 3.6میلیون سفر با تاکسی است. این عدد بدین معناست که از هر 5شهروند تهرانی یکی در حال تردد با تاکسی است. از سویی 78هزار تاکسی در پایتخت داریم که 17هزار دستگاه آن فرسوده است. حال سهم تردد تهرانی‌ها با تاکسی‌های فرسوده 720هزار نفر در روز است. یعنی تاکسی‌های فرسوده هر 12روز به اندازه کل مردم پایتخت(9میلیون) مسافر جابه‌جا می‌کنند که این عدد در‌ماه به 21میلیون مسافر می‌رسد.

  • نشد که نشد

طبق قانون، مسئولیت از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده با دولت است اما وعده‌های مکرر نوسازی پس از 130روز هنوز روی زمین مانده است. دولت در مسیر به روز کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، در هفته پایانی دی 94وعده نوسازی تاکسی‌های فرسوده را خبری کرد. در هفته هوای پاک سال 94اعلام شد که طرح نوسازی تاکسیرانی و جایگزینی 90هزار دستگاه تاکسی فرسوده با اعطای وام 20میلیون تومانی از 12بهمن ‌آغاز می‌شود. این کار قرار بود در اجرای تفاهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، وزارت کشور، سازمان محیط‌زیست، پلیس راهور، تاکسیرانی و ایران خودرو انجام شود و بانک‌های عامل همکاری کنند تا 90هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود. از این تعداد، حدود 17هزار تاکسی نیز مربوط به تهران بود که موجب بروز مشکلات متعدد شده‌اند. بدین سبب طرح مذکور قرار بود در گام نخست 8000 تاکسی جدید را از اسفندماه 94به رانندگان تحویل دهد اما نشد که نشد.

  • فرسوده‌ها آلودگی هوا را یدک می‌کشندوضعیت تاکسی‌های پایتخت

سهم 20درصدی تاکسی‌ها از میزان جابه‌جایی‌های درون شهری در شرایط

ی است که با نوسازی هر یک از آنها به میزان اثرگذاری از‌ مشکلات تردد و آلودگی هوا کاسته می‌شود. تاکسی‌های پایتخت براساس مصوبه هیأت دولت باید پس از 10سال فعالیت از رده خارج و اسقاط شوند و وسایل نقلیه نو به جای آنها در شهر فعالیت کنند اما هم‌اکنون سن فرسودگی یک پنجم آنها فرا رسیده و مشکلات فراوانی برای شهر ایجاد کرده‌اند. تاکسی‌های فرسوده در آلودگی هوای تهران سهم قابل توجهی دارند. براساس تحقیقات به‌عمل آمده در دانشگاه صنعتی شریف، این وسایل نقلیه 18درصدمنواکسید کربن، 11درصد اکسید نیتروژن، 12درصد ترکیبات آلی فرار، 3درصد اکسید گوگرد و یک درصد از ذرات معلق تهران را تولید می‌کنند که سهم فرسودگی و خودروهای ک

اربراتوری پیکان در این بین بیش از همه است. مطالعات صورت گرفته توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد با از رده خارج شدن یک تاکسی فرسوده پیکان و ورود یک تاکسی نو با استاندارد آلایندگی یورو2، هر یک از فاکتورهای آلایندگی کاهش چشمگیری خواهد یافت. با نوسازی هر یک پیکان فرسوده، هر سال 3.3تن منواکسید‌کربن، 431کیلوگرم ترکیبات آلی فرار و 117کیلوگرم اکسیدهای نیتروژن از آلودگی هوای تهران کم می‌شود.

تاکسی‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، باید از تردد در شهر کنار گذاشته شوند اما هنوز سازوکار قانونی برای نوسازی آنان وجود ندارد. این وسایل علاوه بر آلوده‌کردن هوا دارای منظر نامناسب و سروصدایی هستند که با نام آلودگی صوتی شناخته می‌شود. در کنار این وضع، مشکلات فنی این وسایل موجب تشدید ترافیک و افزایش خطر تردد در معابر می‌شوند و مکانیسم ترمز و حرکت آنها برای سرنشینان و عابران خطرساز خواهد بود. همچنین تاکسی‌ها برای تردد باید هر 3ماه یک‌بار معاینه فنی شوند و تاکسی‌های بالای 10سال به سختی می‌توانند برای کار در شهر و جابه‌جایی مسافر معاینه فنی دریافت کنند.


7994504
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است