بین‌الملل 15:19 - 24 مهر 1400
یک مقام ارشد سارمان ملل متحد به نقل از طالبان گفت "به زودی" تمامی دختران افغانستان در مقطع راهنمایی می‌توانند به مدرسه بروند.

یونیسف: طالبان برای مجوز تحصیل دختران در مقطع راهنمایی قول داده

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمر عبدی، معاون اجرایی یونیسف که هفته گذشته به کابل سفر کرده بود، در مقر سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت همین حالا هم دختران در پنج ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان، یعنی بلخ، جوزجان، سمنگان، قندوز و اروزگان، در مقطع راهنمایی به مدرسه می‌روند.

این مقام سازمان ملل به نقل از وزیر آموزش و پرورش طالبان گفت که آن‌ها در حال کار بر روی "چهارچوبی" هستند که طبق آن دختران بتوانند بعد از کلاس ششم، به ادامه تحصیل بپردازند، این چهارچوب طی "یک یا دو ماه آینده" اعلام خواهد شد.

وی گفت: الان که من با شما صحبت می‌کنم، میلیون‌ها دختر افغان در مقطع متوسطه/راهنمایی برای بیست‌وهفتمین روز متوالی از تحصیل محروم هستند. ما آن‌ها (طالبان) را ترغیب می‌کنیم که منتظر نمانند؛ هر روزی که ما منتظر بمانیم، این دخترها یک روز دیگر از تحصیل محروم می‌شوند.

طالبان در طول تسلط خود بر افغانستان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان و دختران را از حق تحصیل محروم کرده و حق کار و زندگی اجتماعی را از آنان گرفت. حالا از زمان قدرت‌گیری دوباره این گروه در پانزدهم اوت امسال، در حالی که آمریکا و ناتو پس از ۲۰ سال، در مراحل پایانی خروج پرهیاهوی خود از خاک افغانستان بودند، طالبان متحمل فشارهای سنگین روزافزونی از سوی مجامع بین‌الملل برای اعطای حق تحصیل و کار به زنان شده است.

عبدی بیان کرد که در تمامی نشست‌هایش، به طالبان فشار آورده تا "به دختران اجازه از سرگیری تحصیلاتشان" را بدهد، چرا که این "نه تنها برای خود دختران، بلکه برای تمامی کشور" ضروری است.

این مقام سازمان ملل بیان کرد که در سال ۲۰۰۱ که اتحادی به رهبری آمریکا، طالبان را به دلیل پناه دادن به اسامه بن لادن، مغز متفکر حملات یازدهم سپتامبر، از قدرت به زیر کشید، در تمامی مقاطع تحصیلی، مجموعاً تنها یک میلیون دانش‌آموز مشغول به تحصیل بودند.

وی با بیان اینکه این آمار، در ۲۰ سال گذشته به ۱۰ میلیون محصّل افزایش یافته است، که چهار میلیون تن از آن‌ها را دختران افغانستان تشکیل می‌دهند و همچنین تعداد مدارس هم در دهه گذشته از شش هزار به ۱۸ هزار مورد افزایش یافته است، گفت: این دستاوردهای آموزشی باید تقویت شود، نباید به عقب برگردیم.

با این حال این معاون صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت با وجود این پیشرفت، ۴.۲ میلیون دانش آموز افغان از تحصیل محروم هستند، که از میان آن‌ها، ۲.۶ میلیون تن را دختران تشکیل میدهند.

وی بیان داشت که حتی اگر طالبان به تمامی دختران افغان هم اجازه ورود به مدارس متوسطه را بدهد، "ما همچنان باید بر مقاومت خانواده‌های محافظه‌کار برای اجازه تحصیل دخترانشان در این مقطع غلبه کنیم."

این مقام با بیان نگرانی خانواده‌های محافظه‌کار افغانستان در خصوص لزوم تفکیک دختران و پسران و آموزگان خانم گفت: مقاماتی که من با آن‌ها دیدار داشته‌ام، گفتند وقتی چهارچوبی را که مشغول کار بر روی آن هستند عملی کنند، خانواده‌های بیشتری قانع می‌شوند که دخترانشان را به مدرسه بفرستند، اما کار سختی است.

یک میلیون کودک افغان در خطر مرگ

معاون یونیسف همچنین در این سفر از بازدید از یک بیمارستان کودکان در کابل سخن گفت و بیان داشت: از دیدن آن‌ همه کودک که از سوء تغذیه رنج می‌بردند شوکه شده بودم، بعضی هایشان حتی نوزاد بودند.

عبدی نظام سلامت و خدمات اجتماعی افغانستان را "در آستانه فروپاشی ارزیابی" کرد و با بیان اینکه منابع پزشکی به طور خطرناکی کم شده و شیوع سرخک و اسهال حاد در حال افزایش است، گفت که وضعیت فلج اطفال و ویروس کرونا نیز همچنان نگران کننده است.

وی در این باره گفت: حتی قبل از روی کار آمدن طالبان هم دستکم ۱۰ میلیون کودک افغان در سراسر این کشور برای بقا نیاز به کمک های بشردوستانه داشتند و امروز اگر سریعا تحت مداوا قرار نگیرند، حداقل یک میلیون تن از آن‌ها بر اثر سوء تغذیه حاد و شدید در خطر مرگ قرار دارند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از جهان خواسته بود تا از سقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری کرده و به مردم افغانستان کمک کنند، درخواستی که در این سخنان عبدی هم منعکس شد که گفت: وضعیت بحرانی است و روز به روز بدتر می‌شود.

انتهای پیام


11273993
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گروه هکری «انانیموس» اعلام کرد که به پایگاه داده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و به حدود بیش از ۲۳۳ هزار سند دست یافته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گروه هکری «انانیموس» اعلام کرد که به پایگاه داده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و به حدود بیش از ۲۳۳ هزار سند دست یافته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل طی دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک پیرامون همکاری‌های نزدیک دو کشور برادر گفت‌وگو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی امروز (جمعه) گفت که وزیر امنیت داخلی این رژیم تنها با یک کلمه «اسرائیل را مضحکه دنیا کرد.»
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» توئیت یک‌کلمه‌ای بن‌گویر وزیر امنیت ملی صهیونیست‌ها که نوشته بود؛ דרדל׳ה! در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد شمار شهدا از زمان آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه به ۳۴ هزار و ۱۲ تن افزایش یافته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که چهار فرد و دو نهاد صهیونیست را به دلیل اعمال خشونت علیه فلسطینیان کرانه باختری تحریم کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کشور‌های گروه هفت به اعمال تحریم علیه کشور‌هایی که با روسیه همکاری می‌کنند، تهدید کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقام‌های اروپایی در واکنش به گزارش‌های منتشر شده پیرامون شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه تاکید کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است