علمی فناوری 10:34 - 01 اردیبهشت 1397
عمیق‌ترین شیرجه‌ای که توسط قوم بومی باژائو لاوت،‌از ساکنان جنوب شرقی آسیا که به کولی‌های دریا شهرت دارند،‌۷۹ متر بوده‌است و طولانی‌ترین مدت‌زمانی که این افراد در زیر آب سپری کرده‌اند، بالای سه دقیقه ثبت شده‌است.

براساس گزارش ساینس ادونس، اگرچه این مردمان به صورت روزانه به این عمق شیرجه نمی‌زنند و برای مدتی طولانی در زیر آب نمی‌مانند،‌ اما بیش از 60 درصد از زندگی کاری خود را در زیر آب سپری می‌کنند.

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد این گروه بومی برای اینکه بتوانند در زیر آب عملکرد خوبی از خود نشان دهند، سازگاری‌های ژنتیکی و فیزیکی متناسب با سبک زندگی غیرعادی خود پیدا کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهند اگرچه انسان خود را در قله جهان طبیعت می‌داند، تکامل هنور گروه‌ها و افرادی را درگیر خود نگه داشته‌است تا بتوانند با محیط زندگی و سبک زندگی عجیب و غیرعادی خود سازگاری بیشتری پیدا کنند.

باژائو لاوت‌ها به صورت سنتی روی خانه‌های قایقی زندگی کرده‌اند و از منابع غنی صخره‌های مرجانی و جنگل‌های مانگرو در این منطقه بهره‌برداری می‌کنند. طی قرن بیستم گروهی از این افراد در سواحل سکنی گزیدند اما زندگی براساس تکنیک منحصر‌به‌فرد ماهیگیری خود را ادامه دادند.

از آنجایی که تنها تجهیزات غواصی این افراد عینک‌های غواصی چوبی و چند وزنه دستی است، موفقیت آنها به توانایی‌ در شیرجه در عمق و نگه داشتن طولانی مدت نفسشان بستگی دارد.

گروهی بین‌المللی از محققان با مطالعه روی این کولی‌های دریایی دریافتند این افراد نسبت به روستاییان همسایه که با کشاورزی گذران زندگی می‌کنند طحال بزرگتری دارند. این موضوع درمورد جوامع باژائو که غواصی نمی‌کردند نیز صدق می‌کرد و این نشان از وراثتی بودن بزرگتر شدن طحال در گروهی از افراد را دارد که از گذشته تاکنون با غواصی در اعماق آب زندگی کرده‌اند.

ابعاد طحال از آن رو اهمیت دارد که محل ذخیره‌سازی گلبول‌های قرمز خون است. در حین شیرجه، طحال منقبض شده و این سلول‌های مازاد خونی را به جریان خون می‌فرستد و حجم اکسیژن خود را افزایش می‌دهد،‌ویژگی که می‌توان در حیوانات غواصی مانند فوک‌ها یافت. بررسی‌های ژنتیکی این افراد همچنین نشان می‌دهد یکی از ژن‌ها در این افراد دچار تغییر شده‌است. ژنی به نام T4 که توسط غده تیروئید تولید می‌شود و می‌تواند میزان متابولیسم بدن را افزایش دهد و به این شکل بدن در برابر کمبود اکسیژن مقاومت کند.

دیگر ژن‌های دستخوش تغییر در بدن این گروه با واکنش بدن نسبت به غواصی در ارتباط بوده‌اند. یکی از این ژن‌ها باعث خروج خون از اندام‌ها و مناطق غیرحیاتی و جاری شدن آن به سمت مغز، قلب و ریه‌ها می‌شود. ژن دیگر از تشکیل میزان بالای دی‌اکسید کربن در بدن جلوگیری می‌کند و تمامی این تغییرات نشان از آن دارند که کولی‌های دریا بتوانند برای مدتی طولانی‌تر به عمق بالاتری از آب شیرجه بزنند.


9752532
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است