اجتماعی 08:32 - 11 بهمن 1393
گفت‌وگوی تفصیلی فارس با مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش:
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اعلام سطوح تنبیه‌های انضباطی در مدارس، گفت: بیش از ۵۰ درصد شکایات به آموزش و پرورش «ناحق» است.

بیش از ۵۰ درصد شکایات به آموزش و پرورش «ناحق» است/ سطوح تنبیه‌های انضباطی در مدارس اعلام شد

سید رحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره کل را تشریح کرد.

میرشاه‌ولد از آبان سال 92 فعالیت خود را به عنوان مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آغاز کرد و تغییراتی را نیز در ساختار این اداره کل ایجاد کرده است.

وی گفت: در گذشته دو معاونت داشتیم که شامل «معاونت ارزیابی عملکرد» و «معاونت پاسخگویی به شکایات» بود اما معاونت سوم یعنی «نظارت و بازرسی» نیز ایجاد شد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در این مصاحبه به تدوین دستورالعمل رسیدگی به شکایات در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و ادامه داد: این دستورالعمل برای ایجاد یک فهم مشترک در سراسر کشور از شکایات و پاسخگویی به شکایات تدوین شد.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد شکایات به آموزش و پرورش «ناحق» است، اظهار داشت: در مورد شکایت‌ها، بستگی به نوع تخلفی که صورت گرفته است می‌تواند تذکر شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده، تذکر کتبی با درج در پرونده، ارسال پرونده فرد به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری برای فرد اعمال شود.

میرشاه‌ولد گفت: تعداد مدارسی که تخلف داشتند مجموعاً 3445 مدرسه بود که مواردی مثل دریافت کمک‌های مردمی، عدم اطلاع‌رسانی به اولیای دانش‌آموزان در مورد  شهریه، اعمال شرط معدل یا برگزاری آزمون برای ثبت‌نام، عدم همکاری با فرهنگیان و زوج های فرهنگی، جزو مواردی بود که بازرسان در بررسی‌ها با آن مواجه بودند.

وی با بیان اینکه 10 مدیر مدرسه به دلیل تخلفات در سطح کشور در تابستان عزل شدند، افزود: 435 مورد تذکر کتبی با درج در پرونده، 273 مورد استرداد وجوه اخذ شده، 35 مورد ارجاع پرونده به شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی، 2 هزار مورد تذکر شفاهی و 3307 مورد هدایت و راهنمایی در قالب قوانین داشتیم.  78 پرونده نیز به هیأت تخلفات اداری برای صدور رأی فرستادیم.

میر‌شاه‌ولد در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در ماده 77 صراحتاً اعلام می‌کند که اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه‌بدنی، تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است، گفت: سطوح تنبیه‌های انضباطی مدارس شامل «تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی»، «تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوط»، «تغییر کلاس در صورت وجود کلاس‌های متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش‌آموز»، «اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز»، «اخراج موقت از مدرسه با اطلاع به ولی دانش‌آموز حداکثر برای مدت سه روز»، «انتقال به مدرسه دیگر» است.

فارس: آقای میرشاه‌ولد از زمانی که فعالیت خود را در این اداره کل آغاز کردید، چه تغییراتی در ساختار و برنامه‌ها ایجاد شده است؟

 میرشاه‌ولد: آن زمان که فعالیتم را در این اداره کل آغاز کردم، بررسی کاملی درباره فعالیت این اداره کل، برنامه‌ و ساختار انجام شد تا مشخص شود که آیا توقعات آموزش و پرورش و مأموریت‌هایی که در نظر گرفتند، با ساختار تطبیق می‌کند؟ این بررسی‌ها موجب تغییر مختصری در ساختار اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شده است.

ما سه کار را در این اداره کل انجام می‌دهیم که بحث اول، ارزیابی عملکرد است که در حوزه کارمندی و دستگاهی است اما دامنه بخش پاسخگویی به شکایات، گسترده است و هر کس می‌تواند شاکی باشد، دانش‌آموز، معلم و حتی مردم ممکن است از آموزش و پرورش شکایت داشته باشند مثلاً فردی در همسایگی آموزش و پرورش باشد و شکایتی داشته باشد.

بحث بعدی نظارت و بازرسی است که واقعاً حساس و دقیق است و باید عنایت می‌کردیم که این حوزه تقویت شود.

ما در گذشته دو معاونت داشتیم که شامل «معاونت ارزیابی عملکرد» و «معاونت پاسخگویی به شکایات» بود اما معاونت سوم یعنی «نظارت و بازرسی» نیز ایجاد شد.

فارس: کار معاونت سوم چیست؟

 میرشاه‌ولد: کار این معاونت جدید این است که حوزه نظارتی را سامان دهد یعنی می‌خواهیم نقش نظارت‌ها را مخصوصاً نظارت میدانی را برجسته و هدفمند کنیم تا بتوانیم مسائل خود را در آموزش و پرورش از طریق این حوزه پیگیری کرده و رصد کنیم. در حقیقت تطبیقی که باید فعالیت‌های آموزش و پرورش با قوانین داشته باشد قاعدتاً باید توسط این حوزه نظارت و پیگیری شود.

به طور کلی ضعفی که درباره کارها مطرح می‌شود این است که نظارت باید قوی و قدرتمند صورت گیرد و در ایجاد معاونت جدید، سعی کردیم که نظارت، جایگاه خودش را پیدا کند.

فارس: از زمان ایجاد این معاونت چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

 میرشاه‌ولد: به دلیل اهمیت شهر تهران و نظارت بر انجام فعالیت‌ها بر اساس قانون، در حدود یک سال، 405 نفرروز بازدید دوره‌ای و ۳۵۲ نفرروز بازدید موردی از مناطق شهر تهران داشتیم. مسائلی وجود داشت که باید می‌رفتیم و رصد می‌کردیم.

یک کار دیگر نیز در حوزه نظارت انجام شده است که عملکرد دو سالانه بسیج دانش‌آموزی تمام  32 استان کشور نظارت و ارزیابی شد؛ کار مشترکی بین آموزش و پرورش و بسیج بود که نتیجه آن اعلام می‌شود و در یک گردهمایی از برترین‌های استان‌ها قدردانی و تشکر خواهد شد.

فارس: فعالیت حوزه ارزیابی عملکرد چیست؟

 میرشاه‌ولد: بررسی برنامه‌های مربوط به شاخص‌هایی که از طرف نهاد ریاست جمهوری به عنوان شاخص‌های عمومی و اختصاصی ابلاغ می‌شود، در حوزه ارزیابی عملکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. چه در حوزه کارمندان و مدیران و چه در حوزه دستگاه‌ها، باید فعالیت سالانه بر اساس شاخص‌های تعیین شده که از قبل ابلاغ می‌شود، بررسی شود تا رتبه آموزش و پرورش در میان سایر دستگاه‌ها مشخص شود.

* دستورالعمل رسیدگی به شکایات در آموزش و پرورش تدوین شد

فارس: در حوزه پاسخگویی به شکایات چه برنامه‌هایی انجام شده است؟

 میرشاه‌ولد: در حوزه پاسخگویی به شکایات تلاش کردیم مبانی حقوقی پاسخگویی به شکایات را تدارک ببینیم و به همین دلیل چندین ماه کار کردیم تا دستورالعمل رسیدگی به شکایات در آموزش و پرورش برای ایجاد یک فهم مشترک در سراسر کشور از شکایات و پاسخگویی به شکایات تدوین شد و جنبه‌های حقوقی آن نیز دیده شد.

با حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و این دستورالعمل در تاریخ 23 آذر ماه امسال با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌های کشور ابلاغ شد.

ابلاغ این دستورالعمل می‌تواند سامانی به شکایت‌های سطح کشور در خصوص آموزش و پرورش باشد تا یک همکار فرهنگی، یک دانش‌آموز، یک ولی دانش‌آموز بدانند که چگونه باید شکایت کنند و مراحل اداری شکایت چیست؛ در حقیقت چه چیزی شکایت تلقی می‌شود و نحوه پیگیری تا رسیدن به نتیجه نهایی چگونه است؟

به موازات این دستورالعمل، یک کار دیگر انجام شده است که طراحی سامانه پاسخگویی به شکایات است و در راستای توسعه دولت الکترونیک صورت گرفته است؛ در این سامانه شکایات دانش‌آموز، اولیای دانش‌آموز و همکاران فرهنگی ‌پذیرفته می‌شود. 

فارس: روند فعالیت این سامانه چگونه است؟

 میرشاه‌ولد: ابتدا باید در منطقه‌ای که شکایت صورت گرفته است، رسیدگی شود و دو هفته منطقه فرصت دارد که به این شکایت رسیدگی کند، در غیر این صورت هوشمند به استان می‌آید؛ در استان هم دو هفته زمان در نظر گرفته شده است که اگر رسیدگی انجام نشود به صورت هوشمند به وزارتخانه می‌آید.

از ویژگی‌های مثبت این سامانه، این است که هر کسی که می‌خواهد شکایت کند باید خودش را معرفی کند تا کارش دقیق‌تر و سریعتر پیگیری شود و در این حالت جلوی بخشی از شکایت‌های بی‌مورد و بی‌نام گرفته می‌شود.

در حقیقت با اجرای این سامانه، جلوی بخش زیادی از اتهمام‌زنی‌ها گرفته می‌شود چرا که خیلی راحت می‌شود بدون نام درباره هر کسی، هر قضاوتی را انجام داد و در این سامانه و دستورالعمل مشخص شده است که هر کسی اتهام بزند که نتواند ثابت کند، طبیعتاً در محاکم قضایی قابل رسیدگی است.

فارس: این سامانه از چه زمانی شروع به فعالیت می‌کند؟

 میرشاه‌ولد: این سامانه کار آزمایشی خود را در 4 استان شروع کرده است.

فارس: چه استان‌هایی مد نظر است؟

 میرشاه‌ولد: این سامانه در استان‌های خراسان رضوی، قزوین، اصفهان و چهارمحال و بختیاری به صورت آزمایشی انجام می‌شود و بعد از ۳ ماه، سامانه را به شکل کشوری راه‌اندازی می‌کنیم و خدمت بزرگی به مردم است که بتوانند به راحتی و با آرامش از هر جای کشور بدون مراجعه حضوری، کارشان را از این سامانه پیگیری کنند و پاسخ شکایت را دریافت کنند.

فارس: برخی خانواده‌ها از مطرح کردن نام خود در شکایت واهمه دارند، چرا که می‌ترسند مدیر مدرسه یا معلم با دانش‌آموز برخورد خوبی نداشته باشند؟ آیا در این سامانه هوشمند به این قضیه توجه کردید تا خیال خانواده‌ها از این موضوع آسوده باشد؟

 میرشاه‌ولد: در راستای این فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم طبیعتاً باید فضاهای ایجاد ظرفیت روحی و روانی برای همکاران فرهنگی، بحث‌ها و گفت‌وگوهایی را تدارک ببینیم.

نمی‌خواهم بگویم هرگز این اتفاق نمی‌افتد، ممکن است این اتفاق بیفتد اما این سامانه باز می‌تواند مرجعی برای طرح مسئله و شکایت کردن باشد و این قابلیت پیگیری دارد و مطمئناً برخورد ما شدیدتر خواهد بود.

باید فضای امنی ایجاد شود که هر کس از هر کس مسئله‌ای دارد، بتواند مطرح کند منتها باید شرطش این باشد که فرد واقعاً شاکی باشد و شکایت وجود داشته باشد، ضمن اینکه به حق شکایت کند و اتهام زنی در شکایت نباشد، آبروریزی نکند و مسائل حاشیه‌ای را در شکایت وارد نکند تا بتوان در فضای امنی به این شکایت رسیدگی کرد.

فارس: شما 100 هزار واحد آموزشی دارید اینکه بتوانید در این 100 هزار واحد آموزشی این شرایط را ایجاد کنید به نظر می‌آید کار سختی باشد؟

 میرشاه‌ولد: پایداری افرادی که شکایت می‌کنند و روی حرف حقشان هستند، می‌تواند این مشکل را حل کند. یعنی یک مقداری از این خودسانسوری باید بیرون آییم و از این نگرانی‌هایی که می‌توانند با بچه من برخورد کنند، رها شویم چرا که هیچ کس نباید خلاف مقررات در آموزش و پرورش رفتار کند یعنی اگر یک مدیر مدرسه‌ای به ناحق نمره انضباط یک دانش‌آموز را کم کند یا برخورد غیر قانونی با دانش‌آموزان کند، طبیعتاً این موضوع هم قابل پیگیری است و اگر واقعاً چنین موضوعی پیش آید، برخورد ما خیلی جدی‌تر خواهد بود.

آموزش و پرورش در اجرای این طرح، کارش سنگین است یکی از کارهایی که ما در این راستا باید در عمل اثبات کنیم، داشتن یک آستانه تحمل بالاست؛ اینکه ما را نقد کنند و ما از جاده عدالت، قانون و حق و حقیقت، خارج نشویم. اینها کار می‌خواهد و باید به مرور زمان این‌ها را بحث و گفت‌وگو کنیم و در محافل و مجالس، به گفتمان بگذاریم که انشاءالله تبدیل به فرهنگ شود.

* ماهانه حدود 3 هزار شکایت از مناطق مختلف کشور به دستمان می‌رسد

فارس: میزان شکایات در آموزش و پرورش چقدر است؟

 میرشاه‌ولد: متوسط ماهانه حدود 3 هزار شکایت از مناطق مختلف کشور به دستمان می‌رسد که در سال حدود 35، 36 هزار شکایت می‌شود. در حوزه ستاد، ماهانه حدود 200، 250 شکایت به دستمان می‌رسد.

البته دستورالعمل و سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش یک مقدار زیادی از حجم این شکایات را کم خواهد کرد، چرا که حجم قابل توجهی از شکایاتمان، شکایات ناحق است. به این معنی که شاکی می‌داند که حق ندارد و رفتار قانونی با او صورت گرفته است اما شکایت را تیری در تاریکی می‌داند که احتمال دارد به نتیجه برسد.

فارس: منظورتان این است که یک سری از افراد به رغم آنکه می‌دانند، حق با آنها نیست اما شکایت می‌کنند؟

 میرشاه‌ولد: بله، حتی وقتی رئیس یک اداره یا مدیرکل عوض می‌شود، حتی با جابجایی دولت‌ها، یکسری از شکایت‌های قبلی دوباره مطرح می‌شود.

چرا که افراد فکر می‌کنند با تغییر افراد، ممکن است بتوانند شکایت‌شان را به سرانجام برسانند.

فارس: چند درصد از شکایات به ناحق است؟

 میرشاه‌ولد: بیش از 50 درصد شکایات ما، شکایات ناحق است.

فارس: بیشترین شکایات در مورد چیست؟

 میرشاه‌ولد: در سال 91، 92، 93، فراوانی شکایاتمان در حوزه مسائل آموزشی و مسائل مالی و اداری است، البته یک سال‌ ممکن است آموزشی بیشتر یا مالی بیشتر باشد اما عددش به هم خیلی نزدیک است.

مثلاً در سال 92، در فاصله 9 ماه، 10 هزار و 36 شکایت آموزشی و 10 هزار و 447 شکایت مالی و اداری داشتیم. این دو عدد در همه سال‌ها به هم نزدیک هستند.

فارس: بیشترین شکایات در چه فصلی از سال است؟

میرشاه‌ولد: در فصول مختلف، حجم شکایات با هم فرق می‌کند، طبیعی است ما در تابستان بحث ثبت‌نام را داریم که بخش زیادی از مسائل ما را در بر می‌گیرد. تابستان فصل نقل و انتقال همکاران فرهنگی نیز هست که آن هم در حد خودش بحث بسیار بزرگی است.

از سویی بحث ساماندهی نیروی انسانی باید در تابستان انجام شود، ضمن اینکه در تابستان نتایج امتحانات را اعلام می‌کنند و طبیعتاً ممکن است شکایت‌هایی وجود داشته باشد و ضمن اینکه ممکن است دادن کارنامه هم با مسائلی همراه باشد.

بر این اساس طبیعتاً فصل تابستان یکی از فصل‌های شلوغ و پرکار است و فصل بهار کمتر است. فصل پاییز و زمستان به دلیل اینکه مدارس باز شدند، شکایات به نسبت فصل بهار بیشتر است. ولی فصل تابستان فصل کاملاً شلوغی است و می‌توان گفت که بیشترین شکایات در این چند حوزه‌ای که من عرض کردم، بیشتر است.

فارس: رسیدگی‌ها در چه سطحی است؟

میرشاه‌ولد: بحث ما این است که شکایات باید روال منطقی پیدا کند یعنی اگر کسی از مدرسه شکایت دارد باید با مدیر مدرسه مطرح کند و مدیر مدرسه موظف است پاسخ دهد و بنده روی این بحث با همکاران خود در استان‌ها زیاد صحبت کردم و اعلام شد که مدیران باید پاسخگو باشند.

مدیر باید قانع کند یا اینکه قانع شود و با استدلال، منطق و قوانین باید بگوییم حق با شما هست یا نیست.

اگر یک کسی از مدرسه جواب نگرفت قاعدتاً به منطقه مراجعه می‌کند و اگر از منطقه جواب نگرفت به استان مراجعه می کند و اگر در استان جواب نگرفت، ما در وزارتخانه در خدمت هستیم.

پس تا کسی گله‌ای از مدرسه داشت فوری نباید برای وزیر آموزش و پرورش یا رئیس‌جمهور نامه بنویسد و یک سلسله مراتب اداری باید رعایت شود.

فارس: سطح برخورد با افراد متخلف چگونه است؟

میرشاه‌ولد: بخش زیادی از فعالیت‌های ما در جهت راهنمایی است یعنی افراد را با قوانین و مقررات آشنا کنیم و گوشزد کنیم که افراد از رویه‌ها، زاویه نگیرند؛ افراد هم متفاوت هستند یکی ممکن است کسی علم داشته باشد و کاری را انجام دهد و یک کسی ممکن است بدون آگاهی، این کار را انجام دهد، البته بنده اعتقادم این است که مدیران نباید این ادعا را بکنند که خبر نداریم یا در جریان نیستم زیرا مدیران باید قاعدتاً ضوابط و مقررات مربوط به حوزه کاری خود را بدانند. 

حالا ممکن است فردی بنا به دلایلی یک بخشنامه را ندیده و متوجه نشده است. ما آنجا سعی می کنیم، اگر از کسی حقی ضایع نشده باشد، اصلاح کنیم و آن فرد بفهمد اشتباه کرده است و بر اساس یک مبنای قانونی کارش را انجام دهد و این طبیعتاً یک تذکر شفاهی است که سعی کن دیگر اشتباه نکنی.

یک وقت‌هایی ممکن است به این نتیجه رسید که این فرد تعمد داشته است؛ بستگی به نوع تخلفی که صورت گرفته است می‌تواند تذکر شفاهی، تذکر کتبی بدون درج در پرونده، تذکر کتبی با درج در پرونده، ارسال پرونده فرد به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری برای فرد اعمال شود.

فارس: پس مرحله آخر ارجاع پرونده به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری است؟

میرشاه‌ولد: بله، این هیأت وظیفه‌اش این است جرمی که اتفاق افتاده با قوانین تطبیق دهد و متناسب با آن جریمه کند یا مجازات در نظر بگیرد. هیأت هم انواع و اقسام احکام را دارد که شامل تذکر شفاهی و کتبی، بدون یا با درج در پرونده، کسر از حقوق، انفصال خدمت موقت یا انفصال دائم است و بستگی دارد که تخلف صورت گرفته از چه جنسی باشد و بر مبنای جرمی که اتفاق افتاده درباره افراد تصمیم گرفته می‌شود.

بخش زیادی از اینها در تذکرات شفاهی و کتبی حل می‌شود یک بخش هم به تخلفات اداری ارجاع می‌شود و استثنائاتی هم دارد که ممکن در محاکم قضایی مطرح شود؛ به عنوان مثال در ماجرای دانش‌آموزی که مرتکب قتل شده است، دیگر آموزش و پرورش صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد و باید در محاکم قضایی حکم صادر شود.

فارس: با توجه به اینکه شما عنوان کردید کمتر از 40 درصد شکایات به حق است، چند در صد از این شکایات ممکن است به هیأت تخلفات اداری برسد؟

میرشاه‌ولد: تعدادش کم است. در هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری سالانه حدود 4 هزار پرونده مطرح می‌شود و عددش نسبت به جمعیت همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان عدد بالایی نیست. اگر چه در جای خودش، از زاویه دیگر 4 هزار پرونده عدد کمی نیست، البته از 4 هزار پرونده، بخشی به تبرئه می‌انجامد و تعدادی هم محکوم می‌شوند.

* نیمی از مدارس در تابستان امسال بازرسی شدند

فارس: شما دبیر ستاد ثبت‌نام مدارس در فصل تابستان هم هستید، در تابستان امسال چقدر بازدید از روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس داشتید؟

میرشاه‌ولد: امسال برنامه‌ منسجم و قوی در کنترل، نظارت و ثبت‌نام داشتیم و بازرسی میدانی دقیقی انجام شد و حدود 50 هزار و 658 مدرسه در کشور بازرسی حضوری شدند یعنی نیمی از مدارس بازرسی شدند.

در برخی از نقاط کشور مانند روستاها و مناطق دور افتاده مشکل نداریم چون یک مدرسه است و همه دانش‌آموزان به آن مراجعه می‌کنند و ثبت‌نام به راحتی انجام می‌شود.

فارس: چه تعداد از این مدارس که مورد بازدید قرار گرفت، دولتی و چه تعداد غیردولتی بودند؟

میرشاه‌ولد: حدود 46 هزار مدرسه دولتی و حدود 4500 مدرسه غیردولتی بازرسی شدند.

* 10 مدیر مدرسه به دلیل تخلفات در سطح کشور در تابستان عزل شدند

فارس: چه تعداد تخلف مشاهده کردید و موضوعات تخلفات در مورد چه مواردی بود؟

میرشاه‌ولد: تعداد مدارسی که تخلف داشتند مجموعاً 3445 مدرسه بود که مواردی مثل دریافت کمک‌های مردمی، عدم اطلاع‌رسانی به اولیای دانش‌آموزان در مورد  شهریه، اعمال شرط معدل یا برگزاری آزمون برای ثبت‌نام، عدم همکاری با فرهنگیان و زوج های فرهنگی، جزو مواردی بود که بازرسان در بررسی‌ها با آن مواجه بودند.

خوشبختانه حجم کاری که برای نظارت در کشور انجام شده است به نظرم نمره قبولی می گیرد چون خیلی‌ها بسیج شده و وارد صحنه شدند و آموزش و پرورش همه بضاعت خودش را گذاشت تا ثبت‌نام آرام و بی دردسری را برای مردم تدارک ببیند.

فارس: مدیری هم داشتیم که عزل شود؟

میرشاه‌ولد: بله، 10 مدیر مدرسه به دلیل تخلفات در سطح کشور در تابستان عزل شدند و تعدادی هم تذکرات کتبی گرفتند. 435 مورد تذکر کتبی با درج در پرونده، 273 مورد استرداد وجوه اخذ شده، 35 مورد ارجاع پرونده به شورای نظارت بر مدارس غیر دولتی، 2 هزار مورد تذکر شفاهی و 3307 مورد هدایت و راهنمایی در قالب قوانین داشتیم.  78 پرونده نیز به هیأت تخلفات اداری برای صدور رأی فرستادیم.

* سطوح تنبیه‌های انضباطی در مدارس

فارس: در مورد تنبیه بدنی چه میزان شکایت به شما ارجاع داده می‌شود؟

میرشاه‌ولد: آماری تنبیه بدنی در عددهایی که عرض کردم، عدد خیلی پایین است. یک دلیلش این است که خوشبختانه مدیران مدارس و مدیران آموزش و پرورش در مورد پیامدهای تنبیه‌بدنی و موارد قانونی، مدام بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

در آیین‌نامه انضباطی دانش‌آموزان، وضعیت حقوقی و قانونی برخورد با دانش‌آموزان مشخص شده است و در این قانون هیچکس نمی‌تواند دانش‌آموز را تنبیه ‌بدنی کند. قانون خوبی است اگر چه در یک فاصله زمانی نیاز به بازنگری‌هایی نیز دارد.

در این آیین‌نامه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است ، 9 ماده مربوط به تنبیه و تشویق است که 3 ماده درباره تشویق و 6 ماده درباره تنبیه انضباطی دانش‌آموزان است.

فارس: حدود این تنبیه در آیین‌نامه چگونه است؟

میرشاه‌ولد: در ماده 76، سطوح تنبیه‌های انضباطی شامل «تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی»، «تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوط»، «تغییر کلاس در صورت وجود کلاس‌های متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش‌آموز»، «اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش‌آموز»، «اخراج موقت از مدرسه با اطلاع به ولی دانش‌آموز حداکثر برای مدت سه روز»، «انتقال به مدرسه دیگر» است.

در ماده 77 صراحتاً اعلام می‌کند که اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی، تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش‌آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.

سطوح اعمال تنبیه هم مشخص شده است که چه کسانی می‌توانند این تنبیه‌ها را انجام دهند. در ماده 80 آمده است در صورتی که دانش‌آموزی به علت تخلف از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر منتقل شود که با نظر منطقه انجام می‌شود اگر تشخیص داده شود که نظم آموزشی و تربیتی را آن دانش‌آموز به هم می‌زند و موجب انحراف و گمراهی دانش‌آموزان دیگر می‌شود، با تأیید شورای مدرسه و موافقت اداره آموزش و پرورش مربوط، در نوبت اول از حضور در مدارس ناحیه و منطقه مربوط و برای نوبت دوم تا مدتی که اداره کل آموزش و پرورش تعیین می نماید از حضور در تمام مدارس محروم می‌شود و از اولیای وی خواسته می‌شود که تعلیم و تربیت فرزند خویش را بیرون از مدرسه بر عهده بگیرند.

البته قبل از اینکه بخواهیم تذکر و اخطار شفاهی بدهیم، در آیین‌نامه، تشویقات دانش‌آموزی را مطرح کرده است که دانش‌آموزان باید برای کارهای شایسته‌شان تشویق شوند. تشویق را باید به موقع و متناسب با کار دانش‌آموز انجام دهند. تشویق را باید علنی کنند و انگیزاننده باشد و شوق ایجاد کند. دیگران را به کارهای پسندیده تشویق کند و اگر دانش آموزی برخلاف مقررات عمل کرد، طبیعتاً تنبیه انضباطی برای او با نظر شورای مدرسه اعمال می‌شود.

فارس: از 3 هزار شکایتی که ماهانه مطرح می‌شود، چند درصد ممکن است، شکایت تنبیه ‌بدنی باشد؟

میرشاه‌ولد: بسیار ناچیز است. واقعا کم است.

فارس: امیدواریم که تنبیه‌بدنی هیچ‌گاه در مدارس نباشد. ممنون که در این گفت‌وگو شرکت کردید.

گفت‌وگو از مریم عابدینی


5737665
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است