بین‌الملل 11:20 - 09 مهر 1393
کارشناس ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفت: حتی یک کودک فلسطینی هم از تاثیرات مخرب جنگ اخیر غزه و عملیات نظامیان اسرائیلی مصون نمانده است.

کارشناس ویژه سازمان ملل: حتی یک کودک هم از جنگ اخیر غزه مصون نمانده است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سازمان ملل، ماکاریم ویبیسونو، مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل مسئول حقوق بشر در فلسطین با اعلام هشدار نسبت به هزینه وحشتناکی که فلسطینی‌ها به‌ویژه کودکان غزه باید در جنگ اخیر این منطقه بپردازند، گفت: این جنگ 50 روزه که در تابستان سال جاری میلادی درگرفت، باعث خرابی‌های فراوان شده و تعداد زیادی کشته و مجروح بر جای گذاشت اما مساله مهم کودکان غزه هستند که تاثیرات روانی جنگ را با خود به دوش می‌کشند. بسیاری از آن‌ها از مشکلات بی‌خوابی، دیدن کابوس‌های شبانه، از دست دادن تمایل و انگیزه،‌ داشتن رفتارهای پرخاشگرانه در مدرسه و شب‌ادراری رنج می‌برند.

بنابر آمارهایی که این کارشناس منتشر کرده در جریان این جنگ که از هفتم ژوئیه تا 26 اوت سال جاری میلادی درگرفت، 1479 غیرنظامی شامل 506 کودک جان باختند. هم‌چنین 11 هزار و 231 فلسطینی نیز زخمی شدند که از این تعداد 3436 تن کودک بودند و هم‌اکنون با نقص عضو به سر می‌برند. ده‌ها هزار کودک نیز به خاطر اینکه شاهد کشتار و قتل‌عام اعضای خانواده، دوستان و همسایگانشان بودند، در رنج هستند و این مساله حقوق بشر و حقوق بین‌المللی انسان‌ها را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: ادعای اسرائیل درباره دفاع از خود در برابر کسانی‌که در منطقه تحت محاصره قرار دارند کاملاً غیرقابل قبول است و نقض قوانین بین‌المللی است. در جمعیتی که نیمی از 1.8 میلیون نفر آن‌ها زیر 18 سال هستند این یک تراژدی است و بر نسل‌های آتی نیز اثر می‌گذارد. حتی یک کودک نیز از جنگ اخیر غزه بی‌نصیب نمانده و از آن تاثیر گرفته است.

این کارشناس ویژه در سفر خود به منطقه با مقام‌های فلسطینی، نمایندگان ویژه مدنی، مدافعان حقوق بشر و قربانیان در امان، قاهره و غزه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

این کارشناس با قربانیان جنگ غزه که در اردن درمان می‌شوند دیدار و به این نکته اشاره کرد که تمامی فلسطینی‌ها خواستار سه چیز هستند؛ ضرورت مسئول شناختن اسرائیل برای این جنگ، پایان محاصره غزه و پایان اشغال فلسطین.

ویبیسونو به گزارشی درباره وجود 7000 عامل انفجاری عمل نکرده در سراسر غزه اشاره کرد که تهدیدی جدی برای مردم غزه به‌ویژه کودکان هستند. در جریان حملات اسرائیل در غزه، 228 مدرسه تخریب شد که 26 مورد کاملاً تخریب شده یا در دست تعمیر هستند. همچنین 87 مدرسه دو شیفته کار می‌کنند. 60 هزار غیرنظامی در 19 پناهگاه در سراسر غزه ساکن هستند و کارشناسان بهداشت و درمان کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی را مدنظر قرار داده و پزشکان تاسف و ناامیدی خود را بابت فقدان برق اعلام کرده‌اند.

این مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همچنین درباره وخامت شدید اوضاع بشری در کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام


4846463
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» موسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» در تازه‌ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری بلندمدت اسرائیل را از AA- به A+ کاهش داد و چشم‌انداز آتی آن را نیز
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است