فرهنگی‌هنری 13:31 - 07 آذر 1393
تهران - ایرنا - نمایشگاه «گوهر راز» مجموعه ای از سنگ تراشه های آژینه سیاح فیروزه، هنرمند طراح و سازنده سنگ ها و زیورآلات قیمتی و نیمه قیمتی، در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از خانه هنرمندان ایران، این نمایشگاه شامل 115 اثر است که با تکنیک تراش و حکاکی بر روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ساخته شده و برخی از آنها وجه هنر پوشیدنی نیز به خود گرفته اند.



افتتاح این نمایشگاه نیز مانند نمایشگاه های دیگری از این دست که هنر پوشیدنی و یا کاربردی را به نمایش می گذارند، با استقبال مخاطبان مواجه بود. انسان عصر حاضر که دائما در حال جابجایی و در محیط های مختلف در رفت و آمد است، ظاهرا ترجیح می دهد بتواند اثر هنری ای را که خریداری می کند با خود جابه جا کند تا هم خود و هم دیگران از زیبایی آن بهره مند شوند.



آژینه سیاح فیروزه کارشناس فیزیک است و از سال1380 سابقه طراحی، تراش و حکاکی روی سنگ را دارد. سیاح فیروز معتقد است که در ابتدا تنها به جنبه های تزئینی هنر تراش سنگ توجه داشته ولی اکنون در کنار این موضوع به جنبه های نمادین و مفهومی آثار نیز پرداخته و سعی دارد رازهای نهفته در هر سنگ را به نمایش بگذارد.



در ساخت آثار این نمایشگاه از سنگ های مختلف نیمه قیمتی از جمله اونیکس، لاجورد، آمیتیس، لابرادوریت، صدف مروارید، آونتورین و... استفاده شده است. قیمت آثار ارائه شده در این نمایشگاه از 400 هزار تومان تا 4 میلیون تومان تعیین شده است.



در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، سیاح فیروزه در زمینه استفاده از سنگ های مختلف در آثارش گفت: این کار چون کار هنری است، جنس سنگ خیلی مهم نیست، مهم تر آن طرح خاص و ایده و اجرای تراشی است که انجام می شود.



در این نمایشگاه امکان سفارش دادن مدل ها روی سنگ های قیمتی تر و جواهر نیز وجود دارد اما نکته مهمی که وجود دارد این است که نمایشگاه، نمایشگاه طلا فروشی و زیورآلات معمولی نیست؛ این مجموعه در واقع نمایانگر تراش هنری سنگ است. در واقع هنر تراش سنگ بر روی سنگ هایی که سختی بالایی دارند را به نمایش گذاشته ام.



وی با اشاره به استفاده از سنگ رودخانه ای در آثار خود افزود: در همین نمایشگاه سنگ هایی نیز وجود دارند که سنگ رودخانه هستند ولی همراه با خلاقیت هنری تبدیل به یک اثر ارزشمند شده اند، این سنگ ها به خاطر نقش تکی که دارند برایم فوق العاده قیمتی محسوب می شوند و بعضی از آنها را از سنگ های نیمه قیمتی دیگر با ارزش تر می دانم.



این هنرمند با اشاره به برخی از آثار که در آنها از بلور و کریستال سنگ با دخل و تصرف کمی در زمینه تراش های صیقلی استفاده شده است، اظهار داشت: روی این دسته از آثار کار زیادی انجام می شود ولی سعی می کنم ظاهر بکر سنگ را در این بین نگه دارم. از تکنیک خاصی استفاده کرده ام که بتوانم یک کلونی مشخصی از این کریستال ها را در کنار هم نگاه دارم و برش سنگ را نیز بزنم به صورتی که آسیبی به قسمت مورد نظر وارد نشود.



آژینه سیاح فیروزه در زمینه های دیگری نیز تجربه های موفقی دارد و رتبه هایی هم کسب کرده است، درباره کارهایی که در دست انجام دارد نیز توضیح داد: در حال یادگیری و آموختن نوعی از مجسمه سازی هستم، کار تراش سنگ را انجام می دهم و البته مطالعات فیزیک را هم ادامه می دهم چون علاقه دارم این رشته را تا دکترا ادامه بدهم اما بیشتر عاشق هنر هستم و احساس می کنم هنر مرا به سمت خودش صدا کرده و من هم نتوانسته ام از آن جدا شوم و روی این حساب مسیر زندگی ام نیز تغییر کرد.



وی با اشاره به نمایشگاه جواهرات، نقره، سنگ های زینتی و ... که در چند سال اخیر به مجموعه نمایشگاه های هنرهای تجسمی در نگارخانه ها اضافه شده و مورد استقبال قرار گرفته است، اضافه کرد: فکر می کنم این یک تبادل هنری دو سویه است، یعنی هم جامعه هنری ما را پذیرفته و هم به عنوان مثال من نوعی در حال آموختن مجسمه سازی هستم تا زاویه دید و کارم را وسیع تر کنم و با جریانات روز دنیا همراه باشم، وی افزود: این تعامل بسیار خوب است زیرا این کارها نیز شاخه ای از هنرهای تجسمی است، هنر می تواند در هر مدیومی ارائه شود مهم جوهره کار و ایده های هنرمندانه است.



نمایشگاه گوهر راز که از عصر روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرده 11 آذرماه در نگارخانه میرمیران دائر خواهد بود.



علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 13 تا 20 به خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.



فراهنگ **7537**1601**

انتهای پیام /*


5288777
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است