فرهنگی‌هنری 09:39 - 12 فروردین 1394
«غار، قلب تپنده زمین در اعماق پیکره بی‌جان خاک است که با تپش خود به آن جان می‌بخشد.»

برای حفره‌های دوست داشتنی زمین

جامعه غارنورد نگران است، نگران آن حفره‌های دوست‌داشتنی و زیبا که مبادا به بهانه‌ی بزرگداشت روز طبیعت به دست سهل‌انکار بشر مخدوش شود.

برخی از غارنوردان در روزهای پایانی تعطیلات نوروز به دل غارها زده‌اند تا با دغدغه‌ای که برای حفاظت از این آثار طبیعی ارزشمند دارند، مسافران نوروزی را در روزهای پرتراکم سفر آگاه کنند.

جامعه غارنورد به بهانه همین نگرانی و با دغدغه حفاظت از غارها، پیامی را منتشر کرده و آن را در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرار داده است. متن این پیام به شرح زیر است؛

«آنجا که خاک آغوش می‌گشاید و قطره قطره باران را چون گنجینه‌ای گرانبها در صندوقچه دل جای می‌دهد، آنجا که آب‌ها در اعماق جریان می‌یابد، آنجا که رد پای قطرات بر پیکره کهن زمین به جای می‌ماند، آنجا غار، قلب تپنده زمین است .

آنجا که رنگین کمان کانی‌ها تلولؤیی شگفت از سلول‌های زمین را به نمایش می‌گذارند، آنجاست که قلب زمین (غارها) می‌تپد.

آنجا که کمیاب‌ترین گونه‌های جانوری و گیاهی قادرند در تاریکی مطلق و در منحصربه‌فردترین اکوسیستم موجود به حیات خود ادامه دهند، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

آنجا که گذر دوران‌های زمین‌شناسی را می‌توان به نظاره نشست و تزئینات بدیع خلقت، شگفت‌انگیزترین تابلو آفرینش را ترسیم کرده، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

آنجا که امن‌ترین زیستگاه طبیعی بشر بوده است، می‌توان تاریخ را بکر و ناب به نظاره نشست، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

و آنجا که برگزیده‌ترین مخلوق آفرینش، پیامبری به معراج می‌رسد، آنجا که قداستی به وسعت وحی دارد و حرمتش کائنات را به زانو درآورده است، آنجا غار، قلب تپنده زمین است.

غار، این خلوتگاه مقدس آفرینش را پاس بداریم.

انجمن غار و غارشناسی ایران براساس احساس وظیفه‌ای که دارد قرار است همراه با اعضای خویش در سراسر کشور روزهای پایانی تعطیلات نوروزی را در مبادی غارهای گردشگری ایران مستقر شود تا درباره‌ی نحوه استفاده پایدار از غارها با گردشگران صحبت کنند.

جامعه غارنورد از گردشگران عزیزی که در روز طبیعت برای بازدید به غارهای زیبای کشور می‌روند عاجزانه تقاضا دارد در داخل غارهای آماده شده و گردشگری به نکاتی که راهنمایان غارها اشاره می‌کنند و متذکر می‌شوند توجه کنند.

اگر به غارهای غیر گردشگری وارد می‌شوند از جا گذاشتن زباله، شکستن تشکیلات آهکی زیبای غارها، تولید صدای اضافی و آلوده کردن آب‌های داخل غارها که با سفره‌های زیرزمینی ارتباط دارند، جدا خودداری کنند.

آگاه باشند غارها اکو سیستم‌های حساسی دارند که ممکن است توسط بازدیدکنندگان، آلوده و تخریب شود.

همچنین توجه داشته باشند ممکن است با انتقال باکتری‌هایی که میلیون‌ها سال در غارها بی‌خطر زیست می‌کرده‌اند، به بیرون از محیط ایزوله غارها سبب انتشار بیماری‌های غیر قابل مداوایی شوند.»

انتهای پیام


6121186
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است