فرهنگی‌هنری 08:26 - 09 آبان 1399

اصحاب «هنر» در برابر توطئه صهیونیستی «توهین به رسول(ص)» متحد شوند

محمود فرهنگ مدیر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در موضع‌گیری نسبت به اهانت صورت گرفته از سوی نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و حمایت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از این اقدام، به خبرنگار مهر گفت: مساله اهانت به پیامبر اسلام (ص) ریشه‌ای قدیمی و جدی دارد و تنها مربوط به اتفاق اخیر نیست. از همین رو نمی‌توان ساده از کنار اهانت به پیامبری آسمانی که دست محبتش به سوی همگان دراز بوده، گذشت. شاهد بودیم در سال‌های گذشته نیز کشورهای اروپایی برای جدایی مسلمانان و دیگر ادیان الهی این نقشه را به شیوه‌های مختلف از برگزاری نمایشگاه‌ها تا کشیدن کاریکاتورهای اهانت‌آمیز عملی کرده بودند.

وی ادامه داد: در آستانه ولادت فرخنده پیامبر اسلام (ص) این اهانت در جهت تشتت افکار و ایجاد تفرقه بین مسلمانان با دیگر ادیان الهی صورت گرفته و وظیفه هنرمندان مختلف است که در آثار خود و به هر طریقی که در تخصصشان است به بیان و معرفی سجایای ارزنده و اخلاقی پیامبر اسلام (ص) بپردازند. چنین رفتارهای ناشایستی خون هر انسان آزاده‌ای را به جوش می‌آورد و باعث می‌شود که موضع جدی نسبت به این اهانت‌ها بگیرد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: تلاش ما نیز باید در جهت ایجاد اتحاد بین هنرمندان مسلمان ایرانی با هنرمندان سراسر دنیا باشد. معتقدم که این اتفاقات ریشه صهیونیستی دارد و آن‌ها تلاش دارند تا بین مسلمانان و دیگر مردم جهان تفرقه انداخته و پیامبر اسلام (ص) را در مقابل دیگر ادیان قرار دهند.

فرهنگ با اشاره به مضامین مطرح شده در نمایش «خورشید کاروان» که در جهت آشتی بین ادیان نوشته شده است، گفت: امسال سی امین سال اجرای نمایش «خورشید کاروان» بود که به دلیل بحران کرونا در تالار وحدت به صورت نمایشنامه‌خوانی اجرا شد. در این نمایش پیرمردی نصرانی زمانی که با محمد بن عبدالله (ص) و بزرگواری ایشان روبرو می‌شود شیفته آن حضرت شده و دل به او می‌سپارد. امام حسین (ع) نوه پیامبر اسلام (ص) و نماینده کسی است که نمونه‌ای عظیم از محبت و صلح و خیرخواهی برای مردم جهان بوده است. این نمایش یک نمونه از نگاهی است که هنرمندان مسلمان نسبت به ادیان دیگر دارند. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند اگر پیامبران ادیان الهی همگی در کنار یکدیگر قرار گیرند هیچ نفاقی بینشان نخواهد بود چون همه به دنبال یک پیام برای بشریت هستند.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: در طول یک دهه‌ای که من در کانون تئاتر دینی هستم در کنار پرداختن به مسایل مختلف، توجه به زندگی پیامبر اکرم (ص) و موضوعات نبوی و علوی در دستور کار کانون قرار گرفته است و تلاش کردیم آثار مختلفی درباره زندگی پیامبر (ص) و مخصوصاً دوران کودکی ایشان به شیوه‌های مختلفی تولید کنیم. یکی از کارهای مهمی که در زمینه مباحث دینی و مضامینی چون ایمان‌گرایی در ادبیات نمایشی صورت گرفته، نگارش کتابی چهار جلدی با موضوع «نمایش‌های ایمان گرای جهان» که حاصل سال‌ها پژوهش و تلاش دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی در جهت پرداختن به زندگی پیامبران الهی مختلف از دیدگاه ادبیات نمایشی است. این کتاب در مرحله ویراستاری نهایی قرار دارد و امیدوارم امسال بتوانیم از این اثر ارزشمند در انتشارات نمایش رونمایی کنیم.


10785905
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است