ورزشی 18:08 - 14 شهریور 1394
پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: وقتی در فوتبال ایران همه چیز به هم می‌ریزد پیشنهاد کمک 5 هزار تومانی هواداران هم به هر حال مطرح می‌شود.

واکنش مهدوی‌کیا به طرح 5هزار تومانی طاهری
به گزارش فرهنگ نیوز، مهدی مهدوی‌کیا در خصوص شرایط خودش در تیم‌های پایه هامبورگ، بی‌پولی‌های پرسپولیس و اظهارات کارلوس کی‌روش صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.
 
از شرایط خودتان در تیم‌های پایه هامبورگ صحبت کنید.
 
به هر حال این روزها مشغول انجام کارهای اختصاصی با بازیکنان تیم‌های رده 11، 12، 13،‌ 14 و 15 ساله هستیم و کار اصلی ما تمرین با بچه‌هایی است که در پست‌های هجومی بازی می‌کنند. خوشبختانه شرایط خوب است و کارهای تاکتیکی را با هم مرور می‌کنیم.
 
چه کارهایی در تمرینات انجام می‌دهید؟
 
باید بگویم که حضور در این تمرینات برای خود من یک دوره آموزشی خوب است چراکه سیستم جدیدی در تیم‌های پایه هامبورگ پیاده می‌شود که من از نزدیک آنها را می‌بینم. اینجا کلاس‌های مختلفی برگزار می‌شود و مربیانی که در رده پایه فعالیت می‌کنند در این کلاس‌ها آموزش می‌بینند. در این کلاس‌ها 35 نفر از مربیانی که در تیم‌های پایه هامبورگ در همه رده‌های سنی (11 تا 23 سال) فعالیت می‌کنند مثل سرمربیان، دستیاران،‌مربیان بدنساز، مربیان آنالیز، مربیان دروازه‌بانی و ... هفته ای  یک جلسه کلاس برگزار می‌کنیم و دور هم جمع می‌شویم. همچنین رئیس کلاس از همه ما گزارش کاری می‌خواهد تا آنالیز بازی‌ها را به وی دهیم. به طور مثال این هفته قرار است بازیکنان رده 15 سال آنالیز شود. همچنین ویدئوکنفرانسی از تمرینات می‌بینیم و از شرایط مدیریتی و مربیگری در رده‌های پایه نکته‌های جالبی برمی‌داریم.
 
حضور در این کلاس‌ها چه تجربیاتی برای خود شما دارد؟
 
به هر حال اتفاقاتی اینجا می‌افتد که برای خودم جالب است. مدارس آلمان الان باز شده و همه مربیان رده پایه تیم هامبورگ هفته‌ای دو روز باید به مدارس بروند و در زنگ ورزش به بچه‌های علاقمند به فوتبال آموزش فوتبال بدهند. تازه فهمیدم که چرا فوتبال آلمان رو به جلو می‌رود. سرمربی و مربیان تیم‌های پایه باید هفته‌ای دو جلسه به مدارس بروند و به بچه‌های 10 تا 14 سال آموزش فوتبال بدهند و بچه‌ها هم از این نعمت برخوردار می‌شوند که با مربیان مطرح کار کنند.
 
فکر می‌کنید این شرایط آیا روزی هم در فوتبال ایران انجام می‌شود؟!
 
به هر حال همه می‌دانیم امکاناتی که مدارس آلمان دارند در ایران وجود ندارد. شاید تا آنجایی که من می‌دانم در کل ایران فقط یکی دو دبیرستان در تهران زمین چمن 11 به 11 داشته باشند اما اینجا مدارس از این امکانات بهره می‌برند و بچه‌ها در مدارس آموزش اصولی می‌بینند البته این مسئله فقط مختص به فوتبال نیست و در سایر رشته‌های ورزشی دیگر هم مربیانی به مدارس اعزام می‌شوند تا آموزش بدهند و همین کارهاست که باعث می‌شود فوتبال آلمان روز به روز بهتر شود.
 
قرار بود در کلاس‌های مربیگری در کشور آلمان شرکت کنید.
 
هنوز شرکت نکردم چراکه زمان آن هنوز فرا نرسیده است البته ثبت‌نام‌هایم را انجام داده‌ام و منتظر پاسخ فدراسیون فوتبال آلمان هستم.
 
هفته گذشته بود که تیم منتخب جهان به تهران آمد و ستارگان نامدار فوتبال جهان در تهران به میدان رفتند. در خصوص این بازی صحبت می‌کنید؟
 
متاسفانه زمان تمرین ما با زمان این بازی یکی بود اما خلاصه بازی را دیدیم. این بازی در نوع خودش بازی جالبی بود و خودم هم چندین بار در کشورهای مختلف در این بازی‌ها شرکت کرده‌ام البته با وجود اینکه از من دعوت شده بود تا به این بازی بیایم اما به دلیل کارهایی که در آلمان داشتم نتوانستم برای این بازی به تهران بیایم. انجام این بازی یک کار خیرخواهانه و انسان‌دوستانه بود و به نظرم آوردن ستارگان بزرگ جهان به ایران کار خوبی است که امیدوارم این کار باز هم تکرار شود.
 
پرسپولیس در 5 بازی که در لیگ برتر انجام داد بعد از 4 بازی ناکامی در هفته پنجم فولاد را در اهواز برد اما چیزی که این روزها از این باشگاه بیشتر شنیده می‌شود مسائلی مثل بی‌پولی و اعتصاب است.
 
از همان ابتدا گفتم که باید به برانکو فرصت داد و همه دیدند که در اهواز و در یک بازی سخت پرسپولیس موفق شد از سد فولاد بگذرد و برانکو نشان داده که کارش را به خوبی بلد است. پرسپولیس قطعا در آینده هم بهتر می‌شود و همه ما پرسپولیسی‌ها دوست داریم این تیم به دوران اوجش بازگردد. در باره مشکلات مالی هم باید بگویم که متاسفانه چندین سال است که پرسپولیس و حتی استقلال با این مسائل درگیرند آن هم در حالی که باید این دو باشگاه سرپا باشند. در این باره باید یک تصمیم جدی گرفته شود. اگر قرار است پرسپولیس و حتی استقلال زیرنظر وزارت ورزش باشند که باید به آنها بودجه اختصاص دهند اما اینکه همیشه این مشکلات مالی وجود داشته باشد چیزی به جز ضربه زدن نخواهد بود. در پرسپولیس همه از مدیریت تا مربیان و حتی بازیکنان زیر فشار هستند و کار در این شرایط سخت است. از طرف دیگر مسائل مالی هم کار را سخت‌تر می‌کند. پرسپولیس هواداران میلیونی دارد و همه دوست دارند که این تیم به اوجش بازگردد اما می‌بینیم که بعد از این همه سال پرسپولیس هنوز مشکل مالی دارد و باید راه‌حلی برای آن پیدا شود.
 
البته سرپرست این باشگاه راه‌حل عجیبی پیشنهاد کرده و آن هم درخواست کمک 5 هزار تومانی از هواداران پرسپولیس بوده است!
 
به هر حال وقتی همه چیز به هم بریزد پیشنهادهای این شکلی هم مطرح می‌شود. برای اینکه پرسپولیس و به صورت کلی فوتبال ایران مشکل نداشته باشد نمی‌توان فقط در یک مصاحبه حرف زد چراکه این قصه سر دراز دارد. در لیگ ایران مثل خیلی از کشورهای جهان باید پیش از شروع لیگ سازمان لیگ از همه باشگاه‌ها بودجه مشخص بخواهد و سپس این بودجه‌ها بررسی شود. اگر تیمی صلاحیت حضور در سطح اول فوتبال را نداشته باشد باید به لیگ‌های پایین‌تر برود اما متاسفانه در فوتبال ما از این قوانین نداریم و می‌بینیم برخی باشگاه‌ها بدهی‌های 20 ساله دارند.
 
البته سازمان لیگ قصد داشته قدم‌هایی در این باره بردارد اما خیلی موفق نبوده است.
 
بله اول فصل می‌گویند که به تیم‌های بدهکار اجازه بازی نمی‌دهند اما می‌بینیم که تیم‌های بدهکار در مسابقات شرکت می‌کنند. از طرف دیگر باشگاه‌های ما سیستم پولی و بودجه‌ای مشخص ندارند. رقم بلیت‌فروشی و حق پخش تلویزیونی هم مشخص نیست و وقتی این درآمدها که حق طبیعی باشگاه‌هاست وجود ندارد همین می‌شود که می‌بینید. تیم‌هایی مثل فولاد، سایپا، سپاهان و ... وابسته به کارخانجات هستند و بودجه مشخصی دارند اما استقلال و پرسپولیس متعلق به کارخانه‌ای نیستند و نمی‌گذارند خصوصی هم بشود. برای این دو باشگاه باید بودجه مشخص تعریف شود اما می‌بینیم که می‌گویند این دو تیم متعلق به وزارت ورزش هستند اما در خرج روزانه‌شان هم مانده‌اند.
 
این کمک هواداران به باشگاه به این شکل آیا در فوتبال حرفه‌ای روز دنیا وجود داشته است؟
 
ببینید در فوتبال روز دنیا هم شده که باشگاه‌های بزرگ از هوادارانشان کمک مالی بخواهند. همین یک سال پیش باشگاه هامبورگ برای اینکه ورزشگاهی برای تیم‌های پایه‌اش بسازد از هوادارانش درخواست کمک مالی کرد اما درخواست الکی نکردند بلکه به هواداران سهام فروختند و هوادارانی هم که عاشقانه تیمشان را دوست دارند آمدند و این سهام‌ها خریدند. فکر می‌کنم با این طرح حدود 10 میلیون یورو طی یکی دو روز جمع شد و این اتفاق رخ داد تا به تیم‌های پایه هامبورگ کمک شود اما نه اینکه همینطور الکی از هواداران کمک بخواهند. همین یک ماه پیش بود که کلنگ تاسیس این ورزشگاه به زمین خورد.
 
پرسپولیس روزگاری معتبرترین اسپانسرها را بر روی پیراهنش داشت اما چرا الان اسپانسری پیدا نمی‌شود تا به پرسپولیس کمک مالی شود؟
 
در این شرایط اسپانسر هم جلو نمی‌آید چراکه اسپانسر هم در فوتبال ایران بلاتکلیف است. وقتی اسپانسرها می‌بینند که مدیر عوض می‌شود و مدیر جدید همه چیز را به هم می‌ریزد ریسک نمی‌کند و پا پیش نمی‌گذارد. به هر حال همانطور که گفتم مشکلات پرسپولیس زیاد است که در یک مصاحبه نمی‌توان درباره همه آنها صحبت کرد.
 
تیم ملی کشورمان روز پنجشنبه در یک بازی یک‌طرفه موفق شد گوام را شکست دهد. این گوام با تیمی که شما حدود 17 سال پیش با آن بازی کردید چقدر تفاوت داشته است؟
 
متاسفانه این بازی را هم به دلیل همزمانی با تمرین ندیدم اما خلاصه بازی را دیدم و باید بگویم که این گوام با آن گوام کلی فرق داشت به طوری که کلی بازیکن با ملیت‌هایی دیگر در این تیم بازی می‌ کردند و شرایط فوتبال برایشان فرق کرده است. البته ما هم روان و خوب بازی کردیم و به نظرم گل‌های قشنگی زدیم اما در هر حالتی بردن گوام برای ما یک اتفاق طبیعی است و عیار ما در بازی‌های مرحله نهایی که کار اصلی است مشخص خواهد شد.
 
کی‌روش در این چند روز مصاحبه‌های تندی مطرح کرده و از کلماتی مثل راهزن و کسانی که برای تیم ملی مشکل درست می‌کنند نام برده است حتی در جدیدترین مصاحبه خود عنوان کرده برای رفتن به جام جهانی نیاز به تام‌کروز دارد! آیا تیم ملی کشورمان که سال 1998 یا 2006 به جام جهانی رفت تام‌کروز داشت؟!
 
به هر حال من از شرایط فوتبال ایران دور هستم و نمی‌دانم کی‌روش چه صحبت‌هایی کرده است اما به عنوان یک ایرانی برای تیم ملی کشورم آرزوی موفقیت می‌کنم.
 
از آکادمی کیا هم صحبت کنید.
 
خوشبختانه فعالیت‌های خوبی در تهران در حال انجام است و تیم نونهالان ما در مسابقات آسیا ویژن در حالی که از حریفانش از نظر سنی کوچک‌تر است مسابقه می‌دهد. متاسفانه به خاطر شرایطی که هست کارها شخصی جلو می‌رود و سرمایه‌گذاری در تیم‌های خصوصی کار سختی است. البته قصد داریم بعد از تکمیل تیم 12 ساله‌هایمان در کشور آلمان یک اردو برگزار کنیم و با تیم‌های پایه‌ای بندسلیگا بازی کنیم تا تجربه بازیکنانمان بالا برود. امیدوارم با تیم با تجربه‌ای بتوانیم به مسابقات تورنمنت اتریش شرکت کنیم. در حال حاضر آقای دوستی و سایر مربیان آکادمی کیا مشغول استعدادیابی و تکمیل تیم هستند تا قبل از اردوی آلمان بتوانیم چند اردوی خوب در کشورمان برپا کنیم.
 

7010897
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بعضی از تیم‌های رده‌های پایین جدول خودشان را پیش باخته برابر سرخپوشان می‌بینند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: تیم صنعت نفت آبادان بعد از دریافت گل اول متلاشی شد و نتوانست جبران کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های سری آ مزد عملکرد درخشان خود در فصل جاری مسابقات اروپایی را گرفتند و یک سهمیه برای لیگ قهرمانان اروپای سال آینده به این لیگ اضافه شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با انجام ۳ دیدار امروز پیگیری می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیتش توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: نتیجه ۳ بر هیچ یک نتیجه عالی در فوتبال حساب می‌شود و از عملکرد بازیکنانم واقعا رضایت دارم.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است