اقتصادی 09:09 - 07 بهمن 1393
روز دوشنبه شاخص بازار ارز برای اولین بار از ابتدای ماه جاری افزایش قیمت را تجربه کرد تا با 25 تومان رشد به بهای 3490 تومان برسد. بازار سکه نیز شاهد افرایش قیمت بود تا بهای این کالای گرانبها با 4 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 44 هزار تومان برسد.

 تغییر روند بازار ارز پس از سه‌روز 



دلایل افزایش قیمت دلار را «شروع تقاضای معامله‌گران غیررسمی»، «نگهداری ارز خریداری شده» و «کاهش حجم عرضه از سوی بازیگران بازارساز رسمی» عنوان کرده‌اند، در حالی که رشد سکه خود ناشی از افزایش قیمت دلار بود. اونس روز دوشنبه در بازارهای جهانی با افت قابل‌توجهی رو‌به‌رو شد، اما افزایش قیمت دلار توانست قیمت سکه بهار آزادی را در بازار داخلی بالا ببرد.



دلار از سه‌شنبه گذشته و تحت‌تاثیر ابلاغ مقررات جدید ناظر بر عملیات صرافی‌ها رو به کاهش گذاشت. این روند به جایی رسید که قیمت شاخص بازار ارز در روزهای پنج‌شنبه، شنبه و یکشنبه روی رقم 3465 تومان ثابت شد، این به معنای آرامشی 72 ساعته در بازار ارز بود، اما دوشنبه، روز تغییر این روند با توجه به عوامل مورد اشاره بود.



در ششمین روز بهمن‌ماه دلار معاملات خود را با نرخ مشابه روز پیشین آغاز کرد، ولی در ادامه روز بهای این ارز در مسیر افزایشی قرار گرفت و تا ساعت 3بعدازظهر با 25 تومان نوسان تا نرخ فروش 3490 تومان بالا رفت. به اعتقاد گروهی از بازیگران پس از سکون قیمتی دو روز ابتدایی هفته، اطمینان بیشتری نسبت به قیمت‌های بازار ایجاد شد و برخی معامله‌گران خریدهای ارزی خود را آغاز کردند.



به گفته فعالان روز دوشنبه عرضه بازار بیشتر از سمت بازیگران بازارساز رسمی صورت می‌گرفت و در سمت دیگر معامله‌گران غیررسمی تنها تلاش داشتند به خرید ارز بپردازند و در واقع تشکیل صف خرید ارزی این معامله‌گران موجب تحریک قیمت دلار شد.



از سوی دیگر این معامله‌گران تمایل چندانی نیز به فروش ارز خریداری شده نشان نمی‌دادند، البته این اتفاقات در غیاب معامله‌گران بزرگ بازار صورت گرفت تا تعداد و حجم تحرکات بازیگران غیررسمی کمتر از روز‌های پیش از انتشار ابلاغیه بانک مرکزی بماند. پس از انتشار ابلاغیه و مقررات 8 بندی بانک مرکزی معاملات فردایی بازیگران غیررسمی متوقف شد و به تبع این موضوع حضور این معامله‌گران در بازار ارز کم‌رنگ تر شد، هر چند که هم‌چنان تعداد معدودی از این معامله‌گران در حاشیه «خیابان منوچهری» و حول و حوش «پاساژ‌افشار» به فعالیت خود ادامه می‌دهند.



در همین رابطه روز دوشنبه غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: «بانک مرکزی تنها موظف به اعلام مقررات است و مسوول جمع‌آوری دلالان ارز در بازار نیست..» او همچنین راجع به اعلام نرخ توسط کانون صرافان اظهار کرد: «هم‌اکنون این کانون از آمادگی لازم برخوردار نیست، اما اقدامات لازم برای انجام این کار در حال انجام است و شما می‌توانید به‌صورت روزشمار منتظر اعلام نرخ ارز باشید.»



روز دوشنبه بانک مرکزی هم نرخ رسمی دلار را افزایش داد. در سومین روز هفته نرخ رسمی دلار با 42 ریال افزایش تا 2749 تومان و 7 ریال بالا رفت و دلار مبادله‌ای در آستانه قیمت 2750 تومان قرارگرفت. این رشد بالاترین رشد نرخ رسمی در 42 روز گذشته بود.



روز گذشته بهای سکه برخلاف کاهش اونس در مسیر افزایشی قرار گرفت. دوشنبه هر سکه بهار آزادی به بهای یک میلیون و 44 هزار تومان معامله شد که افزایشی 4 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه داشت. این افزایش در حالی صورت گرفت که تا ساعت 3 بعدازظهر روز پیش طلای جهانی یک درصد از ارزش خود را از دست داده بود.



دیروز سکه بیشتر هماهنگ با روند حرکتی دلار نوسان کرد و افزایش 25 تومانی دلار رشد 4 هزار تومانی سکه را رقم زد. قیمت سکه از سه‌شنبه گذشته وارد کانال یک میلیون و 40 هزار تومان شده و در برابر ورود به قیمت‌های پایین‌تر از این کانال مقاومت کرده است.




5710026
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: صدور پروانه های ساختمانی در متوسط مدت زمان ۶ماه صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ گفت: ضعف در عرضه و پخش مویرگی منجر به فروش قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان در برخی مغازه‌ها شده که این امر کاملا گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: با توجه به شرایط مساعد بارش و پیش بینی ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انتظار می رود که هرچه سریع تر جایزه تحویل اعلام شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد گفت: ایران در راستای دستیابی به حفاظت، احیا و توسعه پایدار سرزمین، اقدامات بنیادین مختلفی در زمینه مدیریت پایدار مراتع، حفظ و صیانت از جنگل‌ها و به طور ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را در دستور کار خود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: انسداد محور‌های شریانی و غیر شریانی بر اثر سیل در شهر‌های جنوبی کشور به ۱۰ محور رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی از صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شتاب‌گیری روند جمع‌آوری گاز‌های همراه و مشعل در سال ۱۴۰۳، گفت: تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحد‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز مبادله گفت: بیست و یکمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، قرار است هفته آینده یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه برگزار شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است