استانی 11:35 - 31 شهریور 1393
کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی استان یزد، یکی از مشکلات نظارت بر عملکرد مهدهای کودک‌ استان را وجود مهدهای بدون مجوز در استان یا مهدهای دارای مجوز از ارگان‌هایی غیرمتولی خواند.

وجود مهدهای کودک بدون مجوز در استان یزد

مرضیه یگانگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، اظهار کرد: مهدکودک به مراکزی اطلاق می‌شود که مسئولیت مراقبت و فرآیند یاددهی کودکان در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی را عهده‌دار است.

وی ادامه داد: این مراکز با فراهم آوردن فرصت‌ها و تجارب یادگیری متنوع برای کودکان دارای سن شش ماه تا قبل از سن ورود به دبستان، این امر را میسر می‌کنند. مهدکودک‌ها علاوه بر توجه به رشد و پرورش همه‌جانبه کودکان و یادگیری مهارت‌های مختلف به آنها، محتوای آموزشی را براساس اصول علمی و آموزه‌های دینی و ارزشی با در نظر گرفتن جوانب مختلف رشد مدنظر قرار می‌دهند.

یگانگی با بیان اینکه در حال حاضر 278 مهدکودک در استان یزد فعالیت دارند، تصریح کرد: از این تعداد 157 مهد کودک شهری و 121 مهدکودک روستایی هستند. مرکز استان قریب یک سوم مهدهای کودک کل استان را در خود جای داده است به نحوی که 77 مهد شهری و 14 مهد روستایی در یزد فعالیت می‌‏‏کنند.

یگانگی در مورد نظارت بر عملکرد این مراکز خاطرنشان کرد: مهدکودک‏‏های تحت نظارت بهزیستی براساس پنج محور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که شامل شرایط فیزیکی، تجهیزات، بهداشت و ایمنی، قوانین و مقررات و همچنین نیروی انسانی و آموزش است.

وی افزود: براساس ارزیابی‏‏های صورت گرفته، مهدکودک‌ها، ارزشیابی و درجه بندی می‌شوند و این رتبه‌بندی علاوه بر موارد دیگری مانند گروه سنی و نوع فعالیت مهد‏‏های کودک(تمام‌وقت، نیمه‌وقت و غیره) در تعیین شهریه برای مهدکودک‌ها‌ موثر است.

این مسئول با تاکید بر اینکه شهریه‌‏‏ها نیز براساس عوامل ذکر شده در مهدهای گوناگون متفاوت است، از افزایش 30 درصدی شهریه‏‏‌ها نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: معمولاً افزایش شهریه‏‏‌ها سالانه اعمال می‌شود.

وی درباره افزایش بی‌رویه شهریه‌ها در برخی مهدها به بهانه برگزاری برنامه‌های فوق برنامه، اظهار کرد: کلاس فوق‏‏‌برنامه در مهدهای کودک کاملاً اختیاری است ولی باید حتماً با رضایت کتبی والدین باشد و ساعت فعالیت‌های فوق‌برنامه باید طوری انتخاب شود که با سایر فعالیت‏‏های مصوب مهد کودک تداخل نداشته باشد.

یگانگی تاکید کرد: به ازای هر فعالیت فوق ‌برنامه، مهدکودک تنها مجاز به اخذ پنج ‌درصد شهریه پایه اعلام شده است.

وی با اشاره به بازدیدهای مستمر کارشناسان مربوطه از مهدهای کودک، اظهار کرد: رعایت نشدن استانداردهای لازم و در معرض خطر بودن کودکان از هر لحاظ منجر به صدور تذکر کتبی برای مهدکودک متخلف می‌شود و براساس نوع مشکل نیز مدت زمانی مشخص برای رفع آن به مهدکودک اعلام می‌شود. مهدهای کودک‌ در صورت رفع نشدن مشکل در موعد مقرر، اخطار خواهند گرفت و برای طی مراحل قانونی بعدی به بهزیستی دعوت می‌‏‏شوند.

به گفته وی، متأسفانه در حال حاضر مهدکودک‏‏های بدون مجوز بسیاری در یزد فعالیت دارند و برخی نیز تحت نظارت ارگان‌هایی که متولی کودکان زیر 6 سال نیستند، مجوز فعالیت دریافت می‏‏‌کنند که گاهاً نیز از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

کارشناس مسئول امور کودکان بهزیستی استان، یکی از آیتم‌هایی که به طور مستمر یعنی قبل از صدور مجوز، حین فعالیت مهد و در زمان تمدید مجوز از طرف مرکز بهداشت و همچنین کارشناسان سازمان بهزیستی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد را مسئله بهداشت و ایمنی مهدها دانست و گفت: اگر ساختمان مهد کودک از نظر بهداشتی مورد تأیید قرار نگیرد، پروانه فعالیت صادر یا تمدید نمی‌شود.

یگانگی در مورد تجربه و تخصص مربیان مهدها گفت:‌ مربیان مهدکودک باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کاردانی یا بالاتر با اولویت رشته‌های مربی کودک و پیش‌دبستانی باشند و افرادی که دارای تحصیلات دیپلم هستند نیز باید علاوه بر گذراندن دوره آموزشی مطابق با دستورالعمل آموزشی مهدهای کودک، از سابقه فعالیت در مهدهای کودک برخوردار باشند.

این کارشناس گفت: بر اساس بخشنامه‌های سازمان بهزیستی، صاحب امتیاز مهدکودک‌ها ملزم به بیمه کردن و پرداخت حقوق به نیروی کار خود بر طبق قانون کار هستند ولی متأسفانه این امر از سوی برخی مهدهای کودک به دلیل بالا بودن اجاره ساختمان و مبلغ بیمه و سایر هزینه‌ها و نیز پایین بودن مبلغ شهریه نسبت به هزینه‌ها، رعایت نمی‌شود.

وی از مشکلات کنونی بسیاری از مهدهای استان را در اختیار داشتن ساختمان‌های استیجاری خواند و افزود: این ساختمان‌ها با وجود مناسب‌سازی و تجهیز به دلیل اتمام مدت قرارداد اجاره‌، هر از چند گاهی باید تغییر مکان دهند و مجدداً مناسب‌سازی شوند.

یگانگی متذکر شد: افراد در صورت داشتن شکایت و مشاهده موارد تخلف در مهدهای کودک می‏‏‌توانند موارد را از طریق سامانه پیام کوتاه بهزیستی به شماره 30003123 یا از طریق قسمت ارتباط با بهزیستی در سایت yazdmahd.ir گزارش کنند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورت صحت مورد با مسئولان مهدهای خاطی برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام


4769966
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است