اجتماعی 12:45 - 11 مرداد 1393
کرمانشاه - ایرنا - هفته جهانی ˈ تغذیه با شیر مادرˈ از دهم مرداد ماه مصادف با اول آگوست میلادی در کشور آغاز می شود و تا شانزدهم مرداد ادامه دارد.

امسال سازمان جهانی بهداشت این هفته را با عنوان ˈ شیر مادر ضامن یک عمر سلامتی ˈ نامگذاری کرده است تا شاید خانواده ها اندکی از مزایای بی شمار تغذیه نوزادان با شیر مادر را درک کنند.



اگر خانواده ها از فواید فراوان تغذیه نوزاد با شیر مادر آگاهی کامل داشته باشند هیچگاه فرصت خوردن این غذای آسمانی را از کودک خود نمی گیرند.



متولیان حوزه سلامت افزایش ضریب هوشی نوزاد، تقویت عملکرد ریه های نوزاد، پیشگیری از ابتلای نوزاد به ذات الریه ، رشد بهتر نوزاد، کاهش مرگ و میر نوزادان و پیشگیری از خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را از جمله فواید بی شمار تغذیه با شیر مادر می دانند.



یک فوق تخصص بیماری های نوزادان گفت: مواد مغذی موجود در شیر مادر آنقدر فراوان است که برای رشد نوزاد تا دو سالگی کافی است.



دکتر ˈعلی اصغر عالی پورˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نوزاد می تواند بدون دریافت هیچگونه غذای کمکی و تنها با خوردن شیر مادر تا دو سالگی به رشد خود ادامه دهد، هر چند توصیه می شود مادران از شش ماهگی به بعد خوراندن غذای کمکی در کنار شیر مادر را به نوزادان خود آغاز کنند.



وی با بیان اینکه نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند از روابط عاطفی بسیار قوی تری در طول زندگی خود برخوردار هستند، گفت: به دلیل هماهنگی کامل محتویات شیر مادر با بدن نوزاد، امکان بروز ناسازگاری در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند نسبت به نوزادان مورد تغذیه با شیر خشک بسیار کمتر است.



عالی پور ادامه داد: همچنین در این نوزادان امکان بروز انواع آلرژی و حساسیت، سوختگی های داخل پا و آسم در مقایسه با نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند بشدت کاهش می یابد.



این پزشک کرمانشاهی با اشاره به رشد موزون و متعادل نوزادان مورد تغذیه با شیر مادر، اظهار داشت: این نوزادان برخلاف نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند دارای چاقی یا لاغری مفرط نیستند.



وی امکان بروز بیماری های اسهالی در این نوزادان را بسیار کمتر از دیگر نوزادان عنوان و تصریح کرد: شیر مادر به غیر از ویتامین D تمامی مواد مغذی را داراست و یک غذای بسیار کامل برای نوزاد است هر چند توصیه می شود والدین از روز چهاردهم پس از تولد به بعد، خوراندن مکمل مولتی ویتامین را در نوزادان خود آغاز کنند.



عالی پور ادامه داد: آغوز یا همان شیری که در هفته اول تولد نوزاد از پستان مادر ترشح می شود سرشار از مواد مغذی و ایمنی زاست و به همین دلیل امروزه در بیمارستان ها بلافاصله پس از تولد تغذیه نوزاد با شیر مادر آغاز می شود.



وی گفت: تغذیه نوزاد با شیر مادر بلافاصله پس از تولد، نقش مهمی در تامین سلامت نوزادان دارد.



مسوول برنامه شیر مادر مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز بهترین زمان خوراندن شیر مادر به نوزاد را یک ساعت پس از زایمان عنوان کرد و اظهار داشت: این مهم هم اکنون در تمامی مراکز درمانی دوستدار کودک رعایت می شود.



ˈ بهناز کاملی ˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شیردهی ظرف یک ساعت پس از تولد را در زایمان های طبیعی بسیار راحت تر از زایمان های سزارینی دانست و افزود: نوزادانی که ظرف یک ساعت پس از تولد از طریق شیر مادر تغذیه می شوند، بدنی سالم تر و ذهنی هوشیارتر از نوزادان دیگر دارند.



وی گفت: تغذیه کودک با شیر مادر سبب سوزاندن ذخیره چربی بدن مادر و کاهش اضافه وزن دوران پس از بارداری و برگشت سریع اندام مادر به حالت اولیه می شود.



کاملی افزود: همچنین تغذیه با شیر مادر میزان خونریزی پس از زایمان، افسردگی، بروز سرطان سینه و تخمدان و ابتلا به بیماری های مانند ام اس را در مادران کاهش می دهد.



وی تاکید کرد: مادرانی که فرزندانشان را با شیر خود تغذیه می کنند، بواسطه ترشح هورمون شیر دهی در بدنشان از روحیه ای شاداب تر برخوردارند.



مسوول برنامه شیر مادر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تاکید کرد: مادران باید در این زمینه آگاه شوند که خوراندن شیر خود به نوزادشان در ساعات اولیه تولد، اولین واکسن سلامتی و ایمن کننده ای است که به نوزادان خود تزریق می کنند.



وی خوراندن شیر کمکی به کودک با هدف چاق تر شدن را باوری کاملا اشتباه خواند و گفت: ارزش غذایی شیر مادر بسیار بیشتر از شیر خشک است.



کاملی افزود: همچنین یافته های جدید علمی نشان می دهد تغذیه نوزاد با شیر مادر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در کودکان کاهش می هد.



700/567

انتهای پیام /*






4371916
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با ورود سازمان بازرسی پیرامون راه‌اندازی سامانه‌های اخذ الکترونیکی عوارض در شبکه آزادراهی کشور، ۳۶ میلیون لیتر بنزین در سال صرفه‌جویی شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با ورود سازمان بازرسی پیرامون راه‌اندازی سامانه‌های اخذ الکترونیکی عوارض در شبکه آزادراهی کشور، ۳۶ میلیون لیتر بنزین در سال صرفه‌جویی شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر افزایش روند تأمین اعتبارات محیط زیستی گفت: هدف مسوولان اولویت دادن به رفع تنگناها و مشکلات و ایجاد ترازمندی در زمینه چالش‌ها است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت از فوت عابر پیاده بر اثر بی توجهی راننده جرثقیل نیسان در بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر داد.  
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه همچنان درحال اجراست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از نظارت بر ٣ هزار و ۱۸۶ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین آغاز شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ‌ گفت: بزرگراه‌های شهید نواب، بابایی، حکیم، زین‌الدین، همت، آبشناسان و چمران پرتردد هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ‌گفت: بزرگراه‌های نواب، بابایی، حکیم، زین‌الدین، همت، آبشناسان، چمران پر تردد هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است