سیاسی 22:22 - 21 بهمن 1394

متن و حواشی انتخابات مقدماتی آمریکا در «نیوهمپشایر»روز سه شنبه ۹ فوریه، دونالد ترامپ جمهوری خواه و برنی سندرز دموکرات نامزدهای پیروز دو حزب بزرگ آمریکا در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر لقب گرفتند.



به گزارش تابناک به نقل از «سی ان ان»، نکات جالب توجه این انتخابات، قرارگیری جان کیسیک، فرماندار ایالت اوهایو در رتبه دوم انتخابات جمهوری خواهان بود که در برابر رفتارهای پوپولیستی ترامپ جای تعجب داشت.



سی ان ان در خبر خود آورده است، پیروزی ترامپ، کسی که یک تاجر و سوپر استار (مجری) تلویزیونی است در جناح جمهوری خواهان و همچنین پیروزی ساندرز که همواره خود را یک سوسیال دموکرات می داند نشان می دهد که مردم آمریکا تا حدود زیادی از سیاستمداران خود و مجموعه اقدامات آنها خشمگین هستند و نسبت به آن اعتراض دارند.



به گزارش سی ان ان، نتایج نهایی انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در نیوهمپشایر گویای آن است که دونالد ترامپ با ۳۵ درصد اول، جان کیسیک فرماندار ایالت اوهایو۱۶ درصد، تد کروز۱۲ درصد و جب بوش ۱۱ درصد و مارکو ربیو۱۰ درصدد آرا را به خود اختصاص داده اند. این گزارش می افزاید، شمارش آرای حزب دموکرات نیز نشان می‌دهد، برنی ساندرز ۶۰ درصد آرا و هیلاری کلینتون تنها ۳۹ درصد آرا را از آن خود کرده اند.
 
متن و حواشی انتخابات مقدماتی آمریکا در «نیوهمپشایر»
 
خبرگزاری ها آورده اند، هیلاری کلینتون که در هفته پیش در ایالت آیووا در جناح دموکرات به پیروزی دست یافته بود، این بار در ایالت نیوهمپشایر شکست دردناکی را متحمل شد. از دست دادن آرای ایالات نیوهمپشایر برای کلینتون سنگین و غیرقابل پذیرش بوده است، چون این ایالت مدت طولانی بود که در نظرسنجی ها با کلینتون همراه بوده است.



ترامپ نیز که در انتخابات هفته پیش رتبه دوم را به دست آورده بود، این بار با پیروزی در ایالت نیوهمپشایر توانسته است وضعیت خود را در رقابت ها ترمیم کند و به آینده امیدوارتر باشد. ترامپ پس از پیروزی  دیشب فریاد زد ما داریم به سمتی می رویم که دوباره آمریکای بزرگ را احیا کنیم؛ او همچنین در حالی که در شرایط عادی نبود، در سخنرانی خود از مسائل خانوادگی خود نیز گفت.

 
متن و حواشی انتخابات مقدماتی آمریکا در «نیوهمپشایر»
 
برنی ساندرز نیز که از نتایج انتخابات خوشحال بود، به دست آمدن این نتیجه را حاصل حضور و حمایت های عظیم مردم و عملکرد قاطع خود دانست.



سی ان ان توضیح می دهد، نتایج برآمده از انتخابات نیوهمشایر برای دموکرات ها به نوعی گویای آن است که ساندرز خود را رقیب جدی در برابر کلینتونی قرار داده که توانسته است روی آرای قومی در ایالت کارولینای جنوی و سایر ایالت های جنوبی حساب ویژه باز کند.



ساندرز که در جمع هواداران و خبرنگاران حاضر شده بود گفت: ما امشب پیامی را به سرتاسر آمریکا ارسال کردیم که طنین آن از وال استریت تا واشنگتن و از ایالت مین تا کالیفرنیا قابل شنیدن است و «وقتی کنار هم می ایستیم، برنده می شویم. متشکرم نیوهمپشایر»!



ساندرز در سخنرانی خود با حالت تمسخر گفته در این مدت، رقبا به سوی من همه چیز پرت کردند به جز سینک آشپزخانه و من حدس می زنم به زودی همان سینک ظرفشویی را هم به سمت من پرتاب کنند. هیلاری کلینتون در سخنانی پیروزی را به ساندرز تبریک گفت اما افزود که برای تک تک آرا در مرحله مقدماتی خواهد جنگید.



او که در سخنرانی خود تلاش می کرد، وانمود کند که پیام ساندرز در رابطه با نگرانی های اقتصادی طبقه متوسط جامعه را دریافت کرده است، اضافه کرد: ما در حال پیمودن مسیر رقابت انتخاباتی ایالتی هستیم و مبارزه طولانی در پیش داریم. کلینتون گفت، ما انتظار داریم در ادامه به راحتی پیروز نهایی باشیم.



کلینتون اضافه کرد مردم حق دارند عصبانی و خشمگین باشند؛ اما آنها همچنین گرسنه هستند. کلینتون با ذکر این موضوع که انقلابی که ساندرز از آن در رابطه اقتصاد و کار حرف می زند، غیر واقعی است و من می دانم چگونه این مشکلات را حل کنم، سعی بر بازیابی اقبال عمومی به خود شد.



جان کیسیک هم گفته است، اتفاقی که در نیوهمپشایر اتفاق افتاده، یک موفقیت بزرگ است که به او اجازه می دهد تا در ادامه مبارزات انتخاباتی خود را در سراسر کشور ادامه دهد. فرماندار اوهایو به ایالت های شمالی و غربی به ویژه میشیگان و پنسیلوانیا امید زیادی دارد؛ اگر او بتواند در رقابت ها بماند.



مارکو روبیو نیز که در انتخابات نیوهمپشایر از عملکرد خود راضی نبود و رفتار و چهره اش نشان از نا امیدی او می داد، گفته است، من به خوبی روزهای قبل نبودم و اتفاقی که افتاد دیگر هرگز اتفاق نخواهد افتاد.



گفتنی است، انتخابت ریاست جمهوری آمریکا منحصر بفرد برگزار می شود که در آن کالج های انتخاباتی یا آرای الکتورال نقش ویژه ای دارند؛ در ادامه به توضیح سازوکار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته خواهد شد.



بر اساس اصل ۲ قانون اساسی آمریکا، کالج های انتخاباتی اعضای مشخصی دارند که تعداد آنها در هر ایالت برابر با تعداد سناتورها و نمایندگانی است که آن ایالت در کنگره دارد؛ در مجموع تعداد این افراد بر اساس قانون اساسی آمریکا ۵۳۸ نفر خواهد بود؛ برای مثال، از آنجا که ایالت کالیفرنیا دو نماینده در سنا و ۵۳ نماینده در مجلس نمایندگان دارد، لذا این ایالت ۵۵ عضو برای کالج انتخاباتی خواهد داشت.



هدف از اجرای انتخابات در آمریکا بر اساس کالج های انتخاباتی را می توان ایجاد تعادل بین دولت فدرال و حکومت ایالات، حفظ مشارکت عموم مردم در انتخابات، دادن حق حضور بیشتر به ایالات کم جمعیت، اجرای انتخابات مستقل از کنگره و بدون نفوذ آن، برخورداری رئیس جمهور از نهایت استقلال، مصون بودن از نفوذ گروه های سیاسی و همچنین پرهیز از توده گرایی و پوپولیسم دانست.



اعضای کالج های انتخاباتی به مانند روش انتخاب اعضای مجالس قانون گذاری در هر ایالت انتخاب می شوند و به همین دلیل است که انتخاب این اعضا در برخی ایالات،مستقیم و در برخی دیگر از ایالت ها غیر مستقیم است، چون انتخاب اعضای مجالس ایالت های آمریکا نیز در برخی موارد با یکدیگر تفاوت دارد. یکی از شروط مهم در انتخاب اعضای کالج های تعیین شده این است که آنها نباید از میان سناتورها، نمایندگان مجلس، کارمندان دولت و نظامیان باشند.



اعضای کالج های انتخاباتی نهایتاً در روز مشخصی که کنگره تعیین می کند گرد هم می آیند و به فرد منتخب رأی می دهند که برای انتخاب رئیس جمهور نیز حداقل ۲۷۰ نفر از ۵۳۸ نفر باید به فرد پیروز رأی بدهند.



نکته قابل ذکر آنکه هرچند اعضای کالج های انتخاباتی در رأی دادن خود آزاد هستند، این نمایندگان معمولاً در انتخاب نهایی خود با اکثریت همراهی می کنند. دلیل این موضوع نیز آن است که عمدتاً اعضای کالج های انتخاباتی به وسیله حزبی انتخاب می شوند که در ایالت مد نظر بالاترین رأی را داشته و لذا احتمال آن که اعضای کالج بر خلاف حزب برآمده از آن رأی بدهند بسیار کم است.



در رابطه با ساز و کار انتخابات آمریکا، موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، آن است که رأی نهایی ایالت ها به جناح و یا حزب پیروز اختصاص خواهد یافت؛ به این معنا که هر نامزدی در هر ایالتی که موفق شود اکثریت آرا را از آن خود کند، در نهایت ۱۰۰ درصد آرای آن ایالت را خود اختصاص خواهد داد و آرای رقیب نیز در آن ایالت به سبد او ریخته خواهد شد.



اهمیت این موضوع از آن جهت است که شاید یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری، رأی عددی بیشتری داشته باشد؛ اما به دلیل پراکندگی آن رأی ها در ایالت های مختلف، نتواند حدنصاب ۲۷۰ رأی اعضای کالج را به دست آورد.



مثلاً نامزدی در چندین ایالتی که رأی الکترال کمتری به نسبت جمعیت خود داشته است با رأی بالایی پیروز شده است؛ اما نامزد مقابل در چند ایالتی که رأی الکترال بیشتری بوده، برتری را از آن خود کرده است. بنابراین و در این صورت نامزدی که آرای الکترال بیشتری کسب کرده است، به رغم داشتن رأی عددی کمتر در مجموع ایالات به کاخ سفید راه خواهد یافت.

7672793
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است