استانی 08:08 - 08 آذر 1393
دادستان عمومی و انقلاب اسفراین:
دادستان عمومی و انقلاب اسفراین اعتیاد به مواد مخدر را از آسیب‌های اجتماعی این شهرستان عنوان کرد و گفت: اکنون 52 درصد زندانیان این شهرستان زندانی مواد مخدر هستند.

52 درصد از زندانیان اسفراین مرتبط با مواد مخدر هستند

قربانعلی دوست دیزاوندی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: اعتیاد به مواد مخدر، کم‌رنگ شدن عقاید مذهبی و دینی عدم انجام تعهد و بیماری روانی و معلولین ذهنی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی شهرستان اسفراین هستند که دستگاه قضا را درگیر خود کرده و پرونده‌های متعددی در این خصوص در حوزه قضایی تشکیل شده است.

وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر که سرمنشا بسیاری از مشکلات دیگر از جمله طلاق، ترک انفاق، سرقت، فرزندان بدسرپرست، زنان آسیب‌دیده و درگیر با بزه‌کاری است که در 6 ماه اول امسال به بیش از 510 پرونده مربوط به قاچاق، حمل و نگهداری و عرضه مواد مخدر رسیدگی شده است.

دادستان عمومی و انقلاب اسفراین تصریح کرد: مسئله عدم تعهد باعث شکل‌گیری پرونده‌های حقوقی زیادی برای مطالبه وجه، فروش مال، مطالبه دستمزد و مطالبه انجام کار به نحو کامل شده که در 6 ماه نخست سال‌جاری به بیش از 2 هزار و 400 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف شهرستان تشکیل و رسیدگی شده که این بیانگر سطح بالای خودداری از وفای عهد و پرداخت نکردن حقوق دیگران است.

دیزاوندی در خصوص بیماری روانی و معلولیت‌های ذهنی نیز گفت: از جانب خانواده‌ها تقاضاهای متعددی برای پذیرش و نگهداری این بیماران در بیمارستان و مراکز مربوطه مطرح است که مشکل اصلی در اینجاست که عمده این خانواده‌ها افراد بی‌بضاعت بوده اولا هیچ تمایلی برای نگهداری این افراد در منزل را ندارند و ثانیا توان پرداخت هزینه‌های درمان و انتقال به مراکز درمانی و هزینه‌ نگهداری ندارند و از طرفی نیز سازمان بهزیستی ظرفیت پذیرش و ساماندهی این قشر را نداشته و متاسفانه در بودجه‌های هیچ نهاد و سازمانی نیز برای جمع‌آوری و نگهداری این‌گونه افراد پیش‌بینی نشده است.

وی کم‌رنگ شدن عقاید مذهبی و دینی و رعایت نکردن شئونات اسلامی را از دیگر آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: این امر باعث درگیری‌های توام با ضرب و جرح چاقو در مراسمات عروسی و عروس‌کشان به نحو نامتعارف در سطح شهر در ساعات پایانی شب، مسائل مربوط به مزاحمت‌های تلفنی و جرائم فضاهای مجازی شده است که ریشه آن متاسفانه به گسترش توزیع مشروبات الکلی و عدم نظارت کافی خانواده‌ها بر امکاناتی که از جمله موبایل‌های پیشرفته، اینترنت و موتورسیکلت در اختیار فرزندان نوجوان قرار می‌دهند، برمی‌گردد.

دادستان عمومی و انقلاب اسفراین خاطرنشان کرد: این اقدام آنان را در لبه لغزش و ناهنجاری‌های اجتماعی، دینی و فرهنگی قرار داده که انتهای آن متاسفانه به ارتکاب جرم ختم می‌شود در حالی که نوجوان تصور درستی از آنچه که انجام می‌دهد ندارد لیکن ورود به دستگاه قضایی و پلیس تاثیر خودش را بر سوابق افراد می‌گذارد.

وی همچنین در خصوص راه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اقدامات انجام گرفته در شهرستان گفت: با برخوردهای سخت‌گیرانه و گسترده با مسئله مواد مخدر در 6 ماه اول سال‌جاری به بیش از 510 پرونده مربوط به قاچاق، حمل و نگهداری و عرضه مواد مخدر رسیدگی شده و برای حمایت از خانواده‌های زندانیان نیز توسط انجمن حمایت از زندانیان مبلغ 240 میلیون ریال کمک بلاعوض در اختیار خانواده‌های زیر پوشش قرار گرفته است.

دیزاوندی پیگیری امورات مربوط به فرزندان بدسرپرست و بیماران روانی و معلولین ذهنی به صورت ارتباط مستقیم با بهزیستی شهرستان، تاکید بر فعال بودن واحد مشاوره کلانتری‌ها و ایجاد واحد ارشاد و معاضدت قضایی در بخش اداری دادگستری و تلاش شخص قضات برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در پرونده‌های خانوادگی، ایجاد حوزه خاص صلح و سازش در شورهای حل اختلاف را از جمله اقدامات انجام گرفته در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شهرستان برشمرد.

دادستان عمومی و انقلاب اسفراین یادآور شد: در خصوص مسائل فرهنگی نیز دادگستری شهرستان به سهم خود تلاش در تبیین بایدها و نبایدهای فرهنگی و زندگی اجتماعی دارد و لیکن سایر دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی نیز لازم است در مدارس و مساجد، مجالس و نشریات و صدا و سیما اهتمام کافی و به صورت کاربردی در این خصوص انجام دهند.


5291634
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است