علمی فناوری 13:29 - 27 مهر 1397
تاریخ تاسیس موزه پلی تکنیک مسکو به گردهمایی گروهی از دانشمندان در سال 1864 بر می‌گردد. این گروه پیشنهاد کردند که موزه علوم کاربردی در مسکو برای تبلیغات علم در بین مردم بوجود آید.

تمام جزئیات درباره موزه "پلی تکنیک" مسکو+تصاویر

به گزارش ایسنا؛ مجموعه موزه بر اساس فکر موسسین باید دنیای علم و تکنولوژی را به نمایش درآورد و به توسعه تولیدات صنعتی کمک کند. برای جمع آوری اشیاء موزه قرار شد به مناسبت دویستمین سالگرد تولد پتر کبیر در مسکو نمایشگاه صنعتی روسیه برگزار گردد. این اشیاء باید بطور عملی به نمایش در می‌آمدند. این نمایشگاه 30 ماه مه 1872 افتتاح شد و طی سه ماه 750هزار نفر از آن دیدن کردند.

موزه پلی تکنیک مرکز روشنفکران علمی شد. در این موزه داشمندانی مثل استولتف، ژوکفسکی، تیمریازف، اوموف چاپلیگین و غیره فعالیت داشتند.

بعد از ساختن سالن اصلی که خیلی زود به محلی برای بازدید عموم تبدیل شد در موزه تجربیات عملی، آموزش علمی، کنفرانس‌ها، سمینارها، شب‌های ادبی و مراسم سیاسی و غیره برگزار می‌شد بطوریکه می‌شود گفت در اواخر قرن 19 و اوایل قرن بیستم، این موزه، مهم‌ترین مرکز علمی، فرهنگی و آموزشی روسیه شد. در سال‌های بعد از انقلاب اکتبر موزه هم مرکز زندگی سیاسی و اجتماعی بود.

در سال 1934 موزه، به نمایشگاه «موفقیت‌های ما» تبدیل شد که درباره موقعیت‌ها و چشم انداز علم و صنعت شوروی بود. در حال حاضر موزه پلی تکنیک مرکز علمی، آموزشی و فرهنگی روسیه و مهم‌ترین موزه تاریخ علم و تکنیک این کشور به شمار می‌رود که از 90 مجموعه که 130 هزار شی را شامل می‌شود. بعضی از این اشیاء کاملاً منحصر به فرد در تاریخ علم و تکنولوژی هستند. مساحت موزه تقریباً 11 هزار متر مربع است. سالن‌ها و موضوعات نمایش بر اساس تکوین تاریخ ایجاد شده است و در آن آثار علم و تکنیک به نمایش گذارده و ماکت‌ها و مدل‌های عملی زیاد وجود دارد.

بخش‌های نمایشگاهی عبارت است از: سامانه‌های خودکار، رایانه، رادیو، فیزیک، معدن، فلزکاری، ماشین‌سازی، شیمی، حمل و نقل، انرژی، فضانوردی.

یکی از جالب‌ترین مجموعه‌ها، "دستگاه‌های موسیقی با برنامه" نام دارد که از 50 دستگاه عبارت است از جمله ساعت، پیانو، مجسمه‌های متحرک موزیکال و صفحات زیاد موسیقی. این دستگاه‌ها که اکثرا به قرن 19 تعلق دارند بطور خودکار و با استفاده از سیستم مکانیکی(کوک کردن) موسیقی‌های مختلفی را پخش می‌کنند. برخی از آنان با تعویض صفحات فلزی می‌توانند آهنگ‌های جدیدی را بنوازند. ساعتی در این موزه وجود دارد که خود بخشی از یک منظره است: درختی با برگ و گل و پرندگان کوچک بسیار قشنگ. این پرندگان که بر روی سیم‌های بسیار نازک تقریبا نامرئی نصب هستند در سر هر ساعت آواز می‌خوانند و بر روی شاخه درختان جابجا می‌شوند، گویی که پرواز می‌کنند.

نمایشگاه ساعت‌ها و دستگاه‌های صوتی چند دوره پیشرفت ساعت سازی را نمایش می‌دهد. ساعت‌های خورشیدی، مکانیکی، ساعت‌های بزرگ آفتابی، برقی را در این بخش می‌توانید ببینید.

در بخش رایانه تاریخ پیشرفت این فناوری از ساده‌ترین شکل تا وضعیت امروزی وجود دارد.

در بخش رادیو اولین دستگاه ساخت پایف، رادیوهای لامپی، رادیوهای ترانزیستوری، مجموعه دستگاه‌های تلگراف را می‌شود دید. از جمله اشیای دیدنی این بخش دو رادیو گرام عظیم الجثه است که توسط کارگران کارخانه رادیوسازی ریگا به استالین هدیه شد. این رادیو در زمان خود می‌توانست صدای واضح و روشنی از تمام ایستگاه‌های رادیویی دنیا را به گوش شنونده برساند و بلندگوهای بزرگ و قوی آن ده‌ها متر برد داشتند.

در بخش معدن مجموعه چراغ‌های معدن‌کاران از چراغ گلی قرن 4 قبل از میلاد تا چراغ‌های معاصر به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام


9947349
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است