گوناگون 22:56 - 01 اردیبهشت 1397
محمد سرابی:چند سال پیش روز ۲۸ اسفند، جلوی یک کوه ایستاده بودم و با خودم فکر می‌کردم که عید امسال باید چه‌کار کنم. آن کوه، از تعداد زیادی مجله و روزنامه و کاغذ‌های ریز و درشت تشکیل شده بود.

در تعطیلات عید

آن‌ها را کم‌کم روی هم جمع کرده بودم که سر فرصت بخوانمشان. با خودم فکر کردم خواندن همه‌ی این‌ها، باز هم یک‌جور «خرده‌کاری» است و وقتی تعطیلات نوروز تمام شود، انگار هیچ کاری نکرده‌ام.

انتخاب دیگرم برای آن سال، خواندن شاهنامه بود. البته نه خود شاهنامه‌ی اصلی، بلکه کتابی که یک شاهنامه‌شناس معروف از روی اشعار اصلی به نثر نوشته بود و همه‌ی ماجرا‌ها را به همراه بعضی از شعر‌ها تعریف می‌کرد. وقتی عید تمام شد می‌توانستم در جواب این سؤال که «نوروز را چگونه گذراندی؟» بگویم: «شاهنامه را خواندم». اتفاقاً امسال که بعضی جاها درباره‌ی شاهنامه بحث شده بود، خیلی خوشحال بودم که این کتاب را خوانده‌ام.

می‌خواهم متناسب با همین تجربه پیشنهادهایی را برای تعطیلات نوروز امسال با شما در میان بگذارم.

برای این‌که بتوانیم در تعطیلات سال نو کار مهمی انجام دهیم، اصلاً لازم نیست دنبال کار‌های زیادی بگردیم. بیایید کمی به کارهایی که می‌توانیم انجام بدهیم و آن‌ها را دوست داریم فکر کنیم. بعد کاغذی برداریم و پیشنهادهایمان را روی آن بنویسیم. آخر سر هم با سبک،سنگین‌کردن پیشنهادها، واقع‌بینانه یکی‌دوتایشان را انتخاب کنیم و به خودمان قول بدهیم که این کار را به‌انتها برسانیم.

خب، این شما و این هم پیشنهادهای کلی ما.

 

  • تماشاگر ماهر

خیلی‌ها در روزهای تعطیلی همین‌طور بی‌هدف پای تلویزیون می‌نشینند و هرچه شبکه‌های متعدد تلویزیون نشان بدهد تماشا می‌کنند. این هم کاری است، ولی خب، آخرش چه؟ بهتر نیست با هدف مشخصی، از میان آثار ارزشمند و هنری، براساس ژانر یا کارگردان یا موضوع، تعدادی فیلم یا سریال انتخاب کنیم و به تماشای آن‌ها بنشینیم؟

این‌طوری فیلم یا سریال تماشاکردن ما در این‌روزها با بقیه‌ی روزهای سال فرق می‌کند. مثلاً چند سریال علمی‌تخیلی جدید، فیلم‌های مستند محیط‌زیست، فیلم‌های کوتاهی که در سال‌های قبل برنده‌ی جایزه‌های معتبر ملی یا بین‌المللی شده‌اند یا...

فهرست این فیلم‌ها را می‌شود با کمی جست‌وجو پیدا کرد. وقتی تعطیلات عید تمام بشود، در نوع خود، مهارتی پیدا می‌کنیم و به یک زمینه از سینما و آثار سینمایی یا تلویزیونی (مثلاً مشهورترین آثار پویانمایی ژاپنی) تسلط پیدا می‌کنیم.

 

  • مقصد جدید

اگر این امکان را داریم که محل مسافرت را پیشنهاد کنیم، حتماً جای متفاوتی را انتخاب کنیم. لذت سفر به جایی تازه و کشف دیدنی‌های طبیعی و تاریخی و... جدید خیلی بیش‌تر است و آدم آخر سر می‌تواند به خودش جواب بدهد که امسال با منطقه‌ی تازه‌ای آشنا شده و جاهایی را دیده که تا به ‌حال آ‌ن‌ها را ندیده و احیاناً خوردنی‌هایی را چشیده که پیش از آن خوردنشان را تجربه نکرده بود.

این کار جالب نیست؟ شاید این‌طوری، وقت رفت و برگشت کلی از وقتمان هم توی راهبندان جاده‌ها نگذرد. کافی است قدری درباره‌ی جاهای تازه‌ای که می‌شود به آن‌جا سفر کرد، مطالعه و  تحقیق کنیم و بعد مقصد تازه‌ی خود را انتخاب ‌کنیم.

مثلاً می‌توان اقلیم را عوض ‌کرد و اگر پیش از این بارها به طرف شمال ‌رفته‌ایم، این بار به طرف جنوب، غرب، شرق، جنوب شرقی و یا جنوب غربی روانه می‌شویم. این‌طوری، وقتی عید تمام شود، انگار با دنیای جدیدی آشنا شده‌ایم.

 

  • شنیدنی‌های تأثیرگذار

همان‌طور که کتاب‌خواندن یا فیلم‌دیدن می‌تواند تابع نظم و شیوه‌ای خاص و کاربردی باشد، گوش‌دادن به موسیقی هم می‌تواند در این روزها از حالت ذوقی صرف بیرون بیاید تا در پایان تعطیلات احساس کنیم تغییری جدی در ما رخ داده است.

برای این کار می‌توانیم براساس علاقه‌مندی‌های خود، خط مشخصی در نظر بگیریم تا متناسب با همان، تعدادی اثر ارزشمند انتخاب کنیم و به آن‌ها گوش بدهیم. مثلاً می‌توانیم موسیقی نواحی ایران، موسیقی محلی یک منطقه‌ی دنیا، موسیقی کلاسیک، موسیقی فیلم‌های مشهور جهان یا هر گروه دیگری از موسیقی را انتخاب می‌کنیم.

البته فقط گوش‌دادن کافی نیست. باید اطلاعاتی هم درباره‌ی آن نوع موسیقی به دست بیاوریم. مثلاً موسیقی کلاسیک به چند دوره‌ی قدیمی و جدید تقسیم می‌شود یا مثلاً سبک‌های آلمانی و روسی دارد. اگر بدون این اطلاعات به موسیقی گوش کنیم، بعد از مدتی همه را فراموش می‌کنیم.

 

  • روابط بهتر

می‌توانیم از روی دفترچه‌ی تلفن یا فهرست شماره‌های توی گوشی تلفن‌همراه، تمام کسانی را که با ما نسبت فامیلی و دوستی دارند و چندوقتی است از آن‌ها بی‌خبریم، انتخاب کنیم و به‌تدریج با آن‌ها تماس بگیریم و حالشان را بپرسیم و روابط‌ خود را با آن‌ها بهتر کنیم.

در این تماس‌ها خوب است بیش‌تر حال بقیه را بپرسیم. هرچند اشکالی ندارد ‌که از وضعیت و کارهای خودمان هم برایشان تعریف کنیم. تأثیر خوب چنین کاری را بعدها خواهیم دید.

 

دوچرخه شماره ۹۱۸

  • یادگرفتن، رکورد‌شکستن

به جز چند روز اول عید، بقیه‌ی روز‌ها از شدت دید و بازدید، کم می‌شود و می‌توانیم خلاص از خستگی هر روز سراغ ورزش برویم. در این مدت پارک‌ها هم خلوت هستند و ورزشگاه‌ها اگر باز باشند، فضای بهتری برای تمرین دارند.

اگر بتوانیم بر و بچه‌ها را هم پایه کنیم و برویم سراغ یک ورزش خوب دو یا چندنفره مثل پینگ‌پنگ یا بدمینتون، در آخر تعطیلات بازی در یک رشته‌ی جدید را یاد گرفته‌ایم. اگر هم کسی نبود یا فقط می‌توانستیم در حد آمادگی جسمانی ورزش کنیم، باز هم باید رکورد‌ها را نگه داریم. در سن نوجوانی حتی با 10روز ورزش پشت سرهم می‌شود رکورد دویدن خود را شکست.

 

  • کار تازه

خوش‌نویسی، عروسک‌سازی، شیرینی‌پزی و... همه قابل یادگرفتن هستند. در مدت زمان یکی‌دو هفته و البته با کمی آزمون و خطا، می‌شود با خیلی از هنرها آشنا شد. البته مهارت در این هنرها و مخصوصاً بعضی‌هایشان‌ مثل نقاشی، وقت بیش‌تر و وسیله و استاد لازم دارد. ولی آشنایی با بسیاری از هنرها و حرفه‌ها در خانه و با قدری تمرین شدنی است.

تازه می‌توانیم در صورت امکان از دور و بری‌ها هم کمک بگیریم. به‌هر حال در پایان تعطیلات، لذت کشف و ساختن چیزی یا خلق اثری را با خود داریم.

 

  • انتخاب متفاوت

البته همه‌ی مواردی که به آن‌ها اشاره شد، کلی‌اند و هرکسی براساس اولویت‌ها و علاقه‌مندی‌های خودش، می‌تواند دست به انتخاب مشخص‌تری بزند و یا اصلاً کاری را انتخاب کند که ممکن است در این چند دسته‌ نباشد.

به‌ هر صورت خوب است دوچرخه را هم از انتخاب خود و کاری که در ایام تعطیلات انجام می‌دهید، بی‌خبر نگذارید و در این باره برای دوچرخه بنویسید و اگر هم به کاری دست زدید که می‌شد دوچرخه را هم در حاصل آن سهیم کنید، این کار را فراموش نکنید. چه با نوشتن یادداشت‌هایی کوتاه درباره‌ی خوانده‌ها، دیده‌ها و شنیده‌هایتان باشد و چه فرستادن عکسی که گرفته‌اید یا عکس‌هایی از آن‌چه ساخته‌اید یا...


9753218
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است