گوناگون 16:30 - 01 اردیبهشت 1400
تصادفات رانندگی در جاده‌های شهری و بین راهی در اتوبان‌ها و جاده‌های مختلف، امری اجتناب‌ناپذیر است. همیشه پس از هر تصادفی به این چالش برمی‌خوریم:” مقصر تصادف رانندگی و حادثه پیش آمده کیست؟ مقصر تصادفات رانندگی باید خسارت‌های مالی و جانی را پرداخت نماید.

۵ روش تعیین مقصر تصادفات رانندگی

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمه دات کام، با توجه به ابعاد مالی این مساله، آگاهی از نحوه تعیین مقصر تصادفات رانندگی امری ضروری به نظر می‌رسد. پس با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص مقصر حوادث رانندگی با توجه به عوامل مختلف

برای تشخیص مقصر تصادفات رانندگی می‌بایست به یک سری نکات توجه داشت که در ادامه به ذکر آن ها اشاره می شود:

رعایت حق تقدم در رانندگی

یکی از مواردی که در بسیاری از حوادث رانندگی منجر به بروز تصادف می گردد؛ عدم رعایت حق تقدم توسط یکی از رانندگان است. در صورت عدم رعایت حق تقدم ممکن است حوادث زیادی رخ دهد. به عنوان مثال: راننده ای که از مسیر فرعی وارد اصلی شده باید در نظر داشته باشد که تقدم با ماشینی است که در مسیر اصلی در حال حرکت است. در صورتی که راننده مسیر فرعی، حق تقدم را رعایت نکند؛ به عنوان مقصر حوادث رانندگی و تصادف پیش آمده به حساب می‌آید.

سبقت و سرعت غیر مجاز

از دیگر عواملی که می توان با آن مقصر حوادث رانندگی را تشخیص داد؛ سرعت و سبقت غیر مجاز خواهد بود. رانندگانی که به جای سبقت از سمت چپ، از سمت راست سبقت می گیرند و در خط کشی ها یا نواحی سبقت ممنوع از راننده جلویی سبقت می گیرند؛ قطعا مقصر حوادث رانندگی پیش آمده هستند. موارد ذکر شده، نمونه‌هایی از جرایم رانندگی هستند. رانندگانی که فراتر از سرعت مجاز رانندگی می‌کنند؛ آن ها نیز مقصر حوادث رانندگی به شمار می‌آیند.

سهل انگاری و تصادف از پشت

در بسیاری از موارد، ممکن است بنا به سهل انگاری راننده تصادف از پشت ماشین جلویی صورت گیرد که در این گونه از موارد، مقصر حوادث رانندگی تحت هر شرایطی راننده ای است که از پشت به ماشین جلویی برخورد داشته است.

برخورد ماشین با عابر پیاده

گاهی دیده می شود که یک ماشین با عابر یا عابران پیاده برخورد دارد. در این صورت مقصر تصادفات رانندگی را بیشتر رانندگانی به خود اختصاص می دهند که توجهی به خط عابر پیاده یا پل عابر پیاده و چراغ راهنمایی و… ندارند و بی گدار به آب می زنند.

خواب آلود بودن راننده

برخی از رانندگان به علت رانندگی به مدت طولانی خسته می شوند. این دسته از رانندگان نیز عنوان مقصر حوادث رانندگی را یدک خواهند کشید. رانندگان باید پیش از رانندگی کاملا هشیار بوده و هیچ یک از مواد مخدر یا داروهای خواب آور را مصرف نکرده باشند. در غیر این صورت، آن‌ها در جریان تصادفات به عنوان مقصر حوادث رانندگی به حساب خواهند آمد.

تشخیص مقصر در حوادث رانندگی مختلف توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی صورت می‌گیرد. در صورت بروز هر گونه تصادفی بلافاصله برای تشخیص مقصر با این کارشناسان تماس بگیرید.

تعیین مقصر تصادفات رانندگی بعد از حوادث مختلف

در زیر به برخی از مواردی اشاره می شود که هر در صورت بروز تصادفات مختلف می توان بدون هیچ گونه شک و شبهه ای چنین رانندگانی را مقصر صد در صد حوادث رانندگی دانست.

رانندگان بدون گواهینامه که در هر صورت مقصر حوادث رانندگی در تصادفات مختلف به شمار می آیند.

رانندگانی که هنوز یک سال از صدور گواهینامه پایه ۳ آن ها نگذشته و در شهر دیگری غیر از محل صدور گواهینامه آن ها با ماشین دیگری تصادف کرده اند.

رانندگانی که تحت هر شرایطی به پشت ماشین جلویی خود برخورد داشته باشند.

رانندگانی که دنده عقب حرکت می کنند و به ماشین پشت سر خود برخورد می کنند.

تصادف دو خودرو که انحراف به چپ باعث بروز چنین حادثه ای شده است.

با رعایت کردن اصول درست و قانونی رانندگی از بروز هر گونه تصادفی جلوگیری نمایید.

چگونه روال تصادفات را قانونی پیش ببریم؟

در صورت بروز شرایط مختلف زیر:

بنا به هر دلیلی راننده ای بی احتیاطی کرده باشد

راننده با سهل‌انگاری و رعایت نکردن نکات لازم رانندگی مقصر حوادث رانندگی شمرده می‌شود.

هر یک از طرفین تصادف به وجود آمده، فرد مقابل خود را مقصر تصادف رانندگی به شمار می‌آورد.

در هر صورت بهتر است به منظور جلوگیری از درگیری و نزاع خیابانی میان هر یک از طرفین، فورا با پلیس راهنمایی و رانندگی و کارشناسان این حوزه تماس گرفته شود. در این شرایط، پلیس بر حسب تجربه و تخصص خود، می‌تواند خیلی سریع مشکل به وجود آمده را حل و فصل نماید.

داشتن بیمه: ضامن شما در حوادث رانندگی

تصادف امری اجتناب ناپذیر برای هر یک از رانندگان به شمار می‌آید. با توجه به این مسئله که در صورت نداشتن بیمه‌های مختلف خودرو شامل بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، هزینه تعمیر خودروی شما و خودروی فرد مقابل –تعیین شما به عنوان مقصر حوادث رانندگی- ممکن است برای شما سنگین تمام شود.بهتر است هر چه سریعتر نسبت به خرید بیمه‌های مختلف خودرو به صورت اینترنتی و خیلی راحت از سامانه www.bimeh.com اقدام کنید. بدین ترتیب خود و وسیله نقلیه خویش را از هر گونه آسیب و خسارتی در حوادث مختلف رانندگی بیمه می‌کنید. رانندگانی که نسبت به خرید بیمه‌های خودروی خود اقدام کرده اند؛ می توانند با داشتن برگه بیمه خود، خسارت‌های برآمده از تصادفات مختلف را جبران کنند.

منبع مطلب: سایت بیمه دات کام( bimeh.com )

انتهای رپرتاژ آگهی


11035826
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است