علمی فناوری 15:26 - 01 اسفند 1397
امروز (اول اسفندماه) مراسم تشییع پیکر استاد حسین قره‌چانلو از استادان برجسته تاریخ و تمدن ملل اسلامی و متخصص جغرافیای تاریخی جهان اسلام در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

وداع دانشکده الهیات دانشگاه تهران با پدر جغرافیای تاریخی جهان اسلام

به گزارش ایسنا، دکتر حسین از اساتید برجسته دانشگاه تهران روز گذشته ۳۰ بهمن ماه جاری درگذشت. استاد دکتر حسین قره‌چانلو به عنوان یکی از متخصصان جغرافیای تاریخی جهان اسلام، سال‌های بسیاری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پرداخت.



کتاب دو جلدی جغرافیای تاریخی که در انتشارات سمت به چاپ رسیده، مشهورترین اثر استاد قره‌چانلو است. ترجمه الاعلاق النفیسه از دیگر آثار برجسته باقی مانده از این استاد فقید است که در سال ۱۳۶۵ به عنوان برترین کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد.

شاگردان مرحوم حسین قره‌چانلو، استاد برجسته تاریخ و تمدن ملل اسلامی در مراسم تشییع وی، «تخصص‌گرایی» را ویژگی برجسته این استاد دانستند.



در این مراسم تشییع، احمد باقری رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: دکتر قره‌چانلو حدود چهل سال پرتلاش و خستگی‌ناپذیر در این دانشکده به تحقیق و تدریس و مطالعه پرداخت. حاصل عمر پربرکت پدر جغرافیای تاریخی جهان اسلام فراوان شاگردانی هستند که امروز خود استادانی نامدار و پرآوازه هستند که در حوزه تاریخ و تمدن ملل اسلامی به ویژه جغرافیای تاریخی جهان اسلام میراثش را به دوش می‌کشند و تداوم بخش راه و رسم آن عزیز از دست رفته هستند.

وی ادامه داد: آثار ارزنده و پرشمارش استاد قره‌چانلو، سالیان سال روشنی‌بخش راه پژوهشگران و اندیشمندان خواهد بود. عزیز ما مصداق سخن گهربار امیرالمومنین است که «العلماء باقون مابقی الدهر اعیانهم مفقودة و امثالهم فی القلوب موجودة».

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران گفت: دکتر قره‌چانلو هرگز فراموش نخواهد شد و یاد و خاطره‌اش در خانواده بزرگ دانشگاه تهران جاودان خواهد ماند. به نمایندگی از هیأت رئیسه دانشگاه و اساتید و کارکنان و دانشجویان دانشکده الهیات با تألم و تأثر این مصیبت را به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم.

در این مراسم سوگواری، تعدادی از استادان گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات حضور داشتند. همچنین جمعی از مسئولان و کارکنان دانشکده الهیات، همکاران و شاگردان آن شادروان از سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات برای ادای دین در دانشکده الهیات حضور به عمل رساندند.



همچنین در این مراسم جمال موسوی، مدیر گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات که تجربه شاگردی استاد قره‌چانلو را داشته، در گفت‌وگو با ایسنا، تخصص‌گرایی را ویژگی برجسته دکتر قره‌چانلو دانست.



وی ادامه داد: استاد قره‌چانلو به رشته خود یعنی تاریخ و تمدن و به‌طور ویژه به جغرافیای تاریخی علاقه بسیاری داشت. ویژگی برجسته این استاد، تخصص‌گرایی است، برای همین هم به عنوان یکی از شاخص‌ترین متخصصان جغرافیای تاریخی جهان اسلام شناخته می‌شود.



این استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه غالب آثار دکتر قره‌چانلو با محوریت «جغرافیای تاریخی» است، گفت: یکی از مهمترین آثار استاد قره‌چانلو، ترجمه کتاب الاعلاق النفیسه است که در سال ۱۳۶۵، به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شد. البته استاد قره‌چانلو ده‌ها کتاب تألیف و ترجمه و ده‌ها مقاله داشتند که بیشتر آنها در حوزه جغرافیای تاریخی است.



به گزارش ایسنا، مهدی عبادی یکی دیگر از شاگردان استاد قره‌چانلو است که با حضور در مراسم تشییع پیکر این استاد در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، گفت: حضور ذهن استاد قره‌چانلو، در زمینه اَعلام و مناطق جغرافیایی بسیار چشمگیر بود و همگان بر این دانش و قدرت حافظه ایشان اذعان داشتند.



عبادی که در حال حاضر به عنوان استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز تهران مشغول به فعالیت است، تمرکز علمی استاد قره‌چانلو را روی «جغرافیای تاریخی» حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: در دوره‌ای که بیشتر مطالعات مربوط به تاریخ اسلام به تاریخ سیاسی و مسائل و رویدادهای سیاسی متمرکز بود؛ استاد قره‌چانلو از معدود افرادی بودند که سراغ حوزه‌های دیگر مطالعات تاریخی رفتند و پژوهش خود را در زمینه جغرافیای تاریخی جهان اسلام با جدیت دنبال کردند، همین هم رمز موفقیت ایشان بود و توانستند جغرافیای تاریخی جهان اسلام را به عنوان یکی از حوزه‌ها در مطالعات تاریخ و تمدن جا بیندازند.



وی ادامه داد: همین تلاش و کوشش استاد قره‌چانلو بود که باعث شد در سرفصل‌های رشته تاریخ اسلام و تاریخ و تمدن ملل اسلامی درس «جغرافیای تاریخی سرزمین‌های اسلامی» طراحی شود.



عبادی تصریح کرد: استاد قره‌چانلو در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت قابل توجهی داشتند و کتاب دو جلدی جغرافیای تاریخی که در انتشارات سمت به چاپ رسیده، اصلی‌ترین مرجع شناخت و مطالعه جغرافیای تاریخی جهان اسلام است.



به گزارش ایسنا، قنبرعلی رودگر، مدیر گروه جغرافیای دانشنامه جهان اسلامی نیز ضمن حضور در مراسم تشییع پیکر دکتر قره‌چانلو در دانشکده الهیات، با اشاره به سابقه آشنایی خود با این استاد فقید و برجسته تاریخ و تمدن ملل اسلامی گفت: من در دوره‌های لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری افتخار شاگردی استاد قره‌چانلو را در درس‌های جغرافیای تاریخی ایران و جهان اسلام که تخصص ایشان بود، داشتم. بعد هم در بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی به عنوان همکار در کنار ایشان بودم.



وی با بیان اینکه «تخصص» مهمترین ویژگی برجسته دکتر قره‌چانلو بود، ادامه داد: برخلاف اینکه برخی استادان در حوزه‌های مختلف علمی ورود می‌کنند، استاد قره‌چانلو در جغرافیای تاریخی متمرکز شدند و همه مطالعات و تحقیقاتشان در همین حوزه بود.



رودگر با تاکید بر اینکه این دوره، دوره تخصص‌گرایی است نه دوره همه‌چیزدانی، اظهار کرد: همه آثاری که استاد قره‌چانلو تألیف یا ترجمه کرده‌اند و همه مدخل‌هایی که در دایرة‌المعارف‌ها یا دانشنامه‌ها به جای گذاشته‌اند؛ در حوزه جغرافیای تاریخی است.



این متخصص جغرافیای تاریخی همچنین با اشاره به حافظه بالای استاد قره‌چانلو گفت: دکتر قره‌چانلو به محل استقرار مکان‌های جغرافیای اسلامی آگاهی کامل داشتند. ایشان اشراف بسیار بالایی بر موضوعات مختلف جغرافیای تاریخی داشتند و از نظر من این حد از تخصص بی‌نظیر است. من فکر می‌کنم استاد قره‌چانلو مصداق این مصراع هستند: «نظیر خویش بنگذاشتند و بگذشتند…»



به گزارش ایسنا، احمدرضا خضری، مشاور رئیس دانشگاه تهران و استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درگذشت استاد قره‌چانلو را به اهل تاریخ تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: استاد قره‌چانلو هیچ وقت از مطالعه و پژوهش دست برنمی‌داشت و با وجود بازنشستگی به فعالیت‌های علمی مشغول بود. ایشان دوست داشتند که ارتباط خود را با مراکز علمی، دانشجویان و اهل پژوهش حفظ کنند، برای همین هم به‌رغم این‌که سال‌ها از بیماری قند رنج می‌برد و این بیماری روز به‌روز تن و بدن ایشان را ضعیف و نحیف می‌کرد؛ هرگز از حضور در مجامع علمی، دانشگاهی و فرهنگی دریغ نمی‌ورزید، بلکه سعی می‌کرد با وجود بیماری و کهولت، در این محافل حضور داشته باشد.



انتهای پیام


10059839
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است